Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg anmelde rasistiske uttalelser fra fest?


TukkiMukki

Anbefalte innlegg

Hei. Var nettopp på fest der en fyr, og jeg siterer sa, " jævla neger hva gjør du her? Jeg kan ikke se deg engang!" Jeg begynte automatisk å gråte, i og med at dette var siste dråpen i koppen. Jeg vet at politiet ikke kan gjøre noe spesielt med dette, men jeg lurer på om det går ann å anmelde uansett?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå og anmeld det hvis du føler for det. Kanskje gjør ikke politiet noe med det, men det kan være viktig for din egen selvrespekt. Noen har krenket deg på en svært ufin måte, du tok deg nær av det, men skal ikke finne deg i dette. Synliggjør problemet!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Noen ting som kan ha betydning for saken:

 

TS' hudfarge og etnisitet (jeg tuller ikke).

Lysforholdene på stedet (!).

At du kan navngi den som kom med utsagnet.

Hvor i landet det skjedde. Hva som regnes som skjellsord varierer i hele landet, og jo lengre nord du kommer, jo høyere er terskelen.

Hvilken sammenheng dette ble ytret, og ikke minst hva begge hadde i blodet på angjeldende tidspunkt.

Prioritering hos Politiet.

 

Edit: generelt er det vanskelig å gi råd om slike situasjoner fordi vi bare hører saken fra den ene parten, og da gjerne et utdrag.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Jeg har et fysisk handicap og får høre dette ofte i ordelag som kan defineres som en hatefull ytring.
Anmelder jeg det? Nei? 
Skulle jeg gjort det hver gang jeg hører det så hadde det blitt bibelske mengder papirarbeide på meg.

Det, og det at jeg gir meg vel faen. Sticks and stones osv....

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du kan i utgangspunktet anmelde hva som helst. Hvordan politiet reagerer på saken er en annen ting.

Selv om jeg nylig ble straffet her på forumet med tempban for å bruke ordet neger - så er ikke ordet i seg selv rasistisk og bruken av det bryter ikke med norsk lov. Språkrådet har flere ganger vedtatt at ordet neger er akseptabelt. Politietaten har også frifunnet en politisjef for å bruke ordet, og en undersøkelse i 2007 viste at over 60% av Norges befolkning oppfattet ordet som verdinøytralt.

Ordet neger kommer av tysk og hollandsk, og derfra igjen av diverse latinske språk hvor neger betyr svart. Den korrekte betegnelsen på en person med etnisk opphav sør for sahara er negroid.

Det er absurd å straffe noen for å bruke en vitenskapelig og språklig korrekt betegnelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

"Neger" er nøytralt, "Jævla neger" er det ikke. Men for å gå tilbake til loven: for at utsagnet skal være straffbart må det ha blitt fremsatt i andres nærvær, og det må ha vært fremsatt forsettlig eller grovt uaktsomt.

Lenke til kommentar

Jeg hadde anmeldt. Noen virkemidler må det være i en fri rettsstat. Gå til fullt motangrep. Da får politiet litt oversikt over personen og han må holde seg på matta i fremtiden.

 

Psykisk vold er like ille, og ofte verre, enn fysisk vold. Vi skal liksom bare "tåle det", og dét er en forferdelig uting. Folk får jobbe ut dritten sin på sin egen fritid, og la være å gå ute blant folk hvis de ikke klarer å holde det inni seg.

 

Nok en gang et eksempel, det er psykopatene som skal taes tak i, ofrene tier. Man -skal ikke- tie!

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Moderatormelding

Viser til forrige moderatormelding i tråden om at vi holder oss til tema. Om man vil ta en bredere politisk debatt om problemstillingen kan det tas i kategorien for politikk. Dette er en enkelt og konkret spørsmål angående juss, og ikke hva som burde være av lover og regler. En del innlegg er fjernet grunnet dette.

 

Dersom man føler man blir forfulgt på forumet, også av moderatorer, tar man kontakt med en administrator på PM eller sender epost til [email protected]. Det er i hvert fall ikke tema i noen som helst tråd, med mindre tråden ligger i riktig kategori for tilbakemeldinger.

 

Kommentarer til denne meldingen og moderatorhandlingene knyttet til den sendes på PM til undertegnede.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...