Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Slette Ubuntu fra Windows 7-maskin


Anbefalte innlegg

En tosk som "lånte" maskinen min installerte Ubuntu. Jeg fikk fjernet ubuntu-partisjonen. Jeg tok en restart, men får bare opp "Gnu Grub versjon 2.02". jeg regner med dette er en slags dos-versjon i ubuntu. Jeg kommer ikke videre. Kan dere hjelpe?

Jeg har ikke windows-cd, og det er heller ikke cd-spiller i maskina.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uff, dette kommer til å bli vanskelig.

 

Du har fjernet ubuntu partisjonen, hvordan gjorde du dette? 

Har du en oversikt over partisjonene på PCen?
Når du sier at du får opp "Gnu Grub versjon 2.02" hva mener du med det? Får du bare den teksten?

 

Det første som faller meg inn er å lage en ubuntu-live USB og kjøre Boot-Repair fra den. 

Boot-Repair lager en oppsummering av problemene dine, skriv ned den linken og gi den til oss.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uff, dette kommer til å bli vanskelig.

 

Du har fjernet ubuntu partisjonen, hvordan gjorde du dette? 

Har du en oversikt over partisjonene på PCen?

Når du sier at du får opp "Gnu Grub versjon 2.02" hva mener du med det? Får du bare den teksten?

 

Det første som faller meg inn er å lage en ubuntu-live USB og kjøre Boot-Repair fra den. 

Boot-Repair lager en oppsummering av problemene dine, skriv ned den linken og gi den til oss.

 

 

Av eller annen grunn kom jeg meg inn i windows og jeg slettet ubuntu via diskbehandling.

Har ikke oversikt over partisjonene. Dette er en maskin som jeg nesten ikke har brukt før jeg fikk den tilbake.

Jeg får bare teksten opp ja. Et "dos"-vindu der markøren står i grub>

Har ikke usb-drive tilgjengelig akkurat nå, og prøvde å kjøre ubuntu-live usb fra et minnekort jeg har liggende. Det gikk ikke. Maskinen oppdaget ikke denne autuomatisk iallefall. 

Takknemlig for fortsatt hjelp. :-)

Lenke til kommentar

Det høres ut som om det har blitt noe krøll med bootloaderen. Det pleier å komme opp en meny der du kan velge hvilket OS som skal starte og noen andre ting. Hvis du starter med en live-CD (USB) og kjører boot-repair så vil den fikse den lille delen av HDD'en som tar seg av innlasting av OS. Mener at den sletter boot-loaderen, man kan vel også legge inn en ny hvis jeg ikke tar feil. Bør ikke være verre enn det. Jeg har gjort det mer enn en gang når jeg har eksperimentert litt for mye :wee:

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

 

Uff, dette kommer til å bli vanskelig.

 

Du har fjernet ubuntu partisjonen, hvordan gjorde du dette? 

Har du en oversikt over partisjonene på PCen?

Når du sier at du får opp "Gnu Grub versjon 2.02" hva mener du med det? Får du bare den teksten?

 

Det første som faller meg inn er å lage en ubuntu-live USB og kjøre Boot-Repair fra den. 

Boot-Repair lager en oppsummering av problemene dine, skriv ned den linken og gi den til oss.

 

 

Av eller annen grunn kom jeg meg inn i windows og jeg slettet ubuntu via diskbehandling.

Har ikke oversikt over partisjonene. Dette er en maskin som jeg nesten ikke har brukt før jeg fikk den tilbake.

Jeg får bare teksten opp ja. Et "dos"-vindu der markøren står i grub>

Har ikke usb-drive tilgjengelig akkurat nå, og prøvde å kjøre ubuntu-live usb fra et minnekort jeg har liggende. Det gikk ikke. Maskinen oppdaget ikke denne autuomatisk iallefall. 

Takknemlig for fortsatt hjelp. :-)

 

 

 

Ok. Du kommer altså inn i grub-terminalen. Du har klart å slette informasjonen grub trenger for å boote, men du har ikke sletta grub.

 

Grunnen til at det ikke fungerer automatisk er fordi du ikke booter fra minnekortet. Det må du inn i bios for å endre på. 

Kan du gå inn i biosen og se etter boot options. Hvilke valg har du der? Ta gjerne et bilde med mobilen elns.

Lenke til kommentar

 

 

Uff, dette kommer til å bli vanskelig.

 

Du har fjernet ubuntu partisjonen, hvordan gjorde du dette? 

Har du en oversikt over partisjonene på PCen?

Når du sier at du får opp "Gnu Grub versjon 2.02" hva mener du med det? Får du bare den teksten?

 

Det første som faller meg inn er å lage en ubuntu-live USB og kjøre Boot-Repair fra den. 

Boot-Repair lager en oppsummering av problemene dine, skriv ned den linken og gi den til oss.

 

 

Av eller annen grunn kom jeg meg inn i windows og jeg slettet ubuntu via diskbehandling.

Har ikke oversikt over partisjonene. Dette er en maskin som jeg nesten ikke har brukt før jeg fikk den tilbake.

Jeg får bare teksten opp ja. Et "dos"-vindu der markøren står i grub>

Har ikke usb-drive tilgjengelig akkurat nå, og prøvde å kjøre ubuntu-live usb fra et minnekort jeg har liggende. Det gikk ikke. Maskinen oppdaget ikke denne autuomatisk iallefall. 

Takknemlig for fortsatt hjelp. :-)

 

 

 

Ok. Du kommer altså inn i grub-terminalen. Du har klart å slette informasjonen grub trenger for å boote, men du har ikke sletta grub.

 

Grunnen til at det ikke fungerer automatisk er fordi du ikke booter fra minnekortet. Det må du inn i bios for å endre på. 

Kan du gå inn i biosen og se etter boot options. Hvilke valg har du der? Ta gjerne et bilde med mobilen elns.

 

 

Hvordan kommer jeg meg inn i bios fra grub da? Har ikke peiling på dette

Lenke til kommentar

Hei. Du skal ikke gå inni BIOS fra Grub. Du går inni BIOS før Grub starter opp. Varierer litt hvordan man kommer inn på en PC, men det bruker og være enten ved å trykke F2, Del, F10 eller F12 og kanskje andre muligheter. Jeg husker ikke, men dette skal iallefall gjøres FØR maskina starter Grub. Det hender faktisk når du starter maskina at det står hvilken tast du skal trykke på for å komme inni BIOS.

 

Men en annen ting: Hvorfor lånte du bort maskina og visste du at han ville komme til å installere Ubuntu på den?

En annen greie er jo HVORFOR han ville installere Ubuntu, når det ikke var hans maskin en gang.

Lenke til kommentar

Hvordan kommer jeg meg inn i bios fra grub da? Har ikke peiling på dette

 

Da er det letteste å gjøre det enkelt for oss. Skriv merke og modell på maskinen så er det ikke noe problem å guide deg gjennom hele regla. På de fleste maskiner kan man trykke på en knapp før den går videre til OS så du får opp en liste over hva du vil starte den fra, oppstartsalternativer.

 

:)

Lenke til kommentar

Hei. Du skal ikke gå inni BIOS fra Grub. Du går inni BIOS før Grub starter opp. Varierer litt hvordan man kommer inn på en PC, men det bruker og være enten ved å trykke F2, Del, F10 eller F12 og kanskje andre muligheter. Jeg husker ikke, men dette skal iallefall gjøres FØR maskina starter Grub. Det hender faktisk når du starter maskina at det står hvilken tast du skal trykke på for å komme inni BIOS.

 

Men en annen ting: Hvorfor lånte du bort maskina og visste du at han ville komme til å installere Ubuntu på den?

En annen greie er jo HVORFOR han ville installere Ubuntu, når det ikke var hans maskin en gang.

Vel, jeg skrev "lånte". Han stjal den fra flyttelasset, og "fant" den igjen et halvt år etterpå. Siden denne var en maskin jeg sjelden brukte, hadde jeg faktisk glemt av hele maskina. :-) Regner med han installerte Ubuntu for å komme forbi oppstartspassordet.

 

Nå kom jeg inn i bios og fikk endret rekkefølgen. Starter nå opp i windows som ønsket. Men hvordan får jeg slettet alt som har med ubuntu å gjøre på maskinen nå da? 

Lenke til kommentar

 

Gå inn i diskbehandling. Dra windows-partisjonen utover så den dekker hele disken (der hvor ubuntu-partisjonen var). Ikke fjern recovery-partisjonen(e) som ligger før Windows-partisjonen.

Dette har jeg gjort. Men dette Grub-greiene da?

 

Hvilke partisjoner har du nå? Ta gjerne et bilde.

Lenke til kommentar

Hei. Du skal ikke gå inni BIOS fra Grub. Du går inni BIOS før Grub starter opp. Varierer litt hvordan man kommer inn på en PC, men det bruker og være enten ved å trykke F2, Del, F10 eller F12 og kanskje andre muligheter. Jeg husker ikke, men dette skal iallefall gjøres FØR maskina starter Grub. Det hender faktisk når du starter maskina at det står hvilken tast du skal trykke på for å komme inni BIOS.

 

Men en annen ting: Hvorfor lånte du bort maskina og visste du at han ville komme til å installere Ubuntu på den?

En annen greie er jo HVORFOR han ville installere Ubuntu, når det ikke var hans maskin en gang.

 

tydeligvis en som var i overkant entusiastisk for linux

 

Her er en guide ivertfall (på engelsk):

 

https://askubuntu.com/questions/429610/uninstall-grub-and-use-windows-bootloader

 

er det ingen cd e.l så er det godt mulig windows ligger på maskinen likevel, ofte hvis det er laptop e.l og ikke noe du har satt sammen selv, så ligger orginale windows på en egen "sjult" partisjon som du kan gjenopprette fra ... du går inn der f.eks på reboot ved å trykke F8 eller var det F12 elns ... har ikke det på noen av maskinene mine her, men har flere sånne maskiner i firmaet vårt, men nå er ikke jeg der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...