Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anonym blogg krevd slettet


Anbefalte innlegg

Er nyskilt, og har litt støy i livet som følge av det.

Jeg skrev for noen år siden en anonym blogg om livet som pårørende til en som er psykisk syk. Jeg bruker ingen navn, ingen identifiserbar info, epost etc på noen av oss. 
Nå har han sendt melding via advokat om at dette må slettes iom at det er krenkende det som står der.

Jeg har ikke skrevet noe krenkende, men han mener jo i dag at han aldri har vært syk. Jeg er for åpenhet om psykisk helse etc, og har mest skrevet om den situasjonen. Folk som har lest den sier at det er en blogg med mye kjærlighet og med mange viktige betraktninger rundt det å være pårørende, og det å vokse opp slik han gjorde, og hvordan de spesielle oppvekstvilkårene han hadde kan påvirke helsen.

Likevel, kan han komme videre med denne saken? Med tanke på at den er anonym...? Han anmeldte først til politiet som henla saken.
 



Anonymous poster hash: 9cb2d...3cc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har offentliggjort opplysninger om psykisk sykdom som kan knyttes til ham vil dette kunne utgjøre et erstatningsutløsende brudd på skadeserstatningsloven § 3-6 hvis det er sant, og brudd på skadeserstatningsloven § 3-6a hvis det er usant.

 

At bloggen er anonym er ikke noe absolutt hinder: krenkelsen ligger i publiseringen, ikke i tilstedeværende eller mangelfull anonymisering. Du skriver indirekte at du har skrevet om hvordan oppvekstforholdene hans var, noe som kan gjøre ham gjenkjennelig for tilstrekkelig mange personer til at du ikke kan bruke anonymitet som et vern.

 

 

At politiet ikke har prioritert saken betyr ikke at han vil tape en eventuell sivil sak. Hvorvidt han har noen god sak vil avhenge av saken, dvs. hva som er skrevet. Ikke legg for mye vekt på at han har hyret inn advokat, det finnes advokater hvis primære funksjon er å være haier med fint brevpapir.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Juridiske blir at anonymisering skal sørge for at ingen vet hvem vedkommende er, hvis det noen tvil på dette så er det ikke anonymisert. 

Vedkommende er selvsagt klar over denne bloggen handler om han/hun og frykter muligens andre andre individer kan gjette seg til at det er han/hun.

 

I et slik tilfelle kan vedkommende gå til sak hvis det er snakk om tvil, viktig å huske, hvis vedkommendes beste venn kan forstå hvem bloggen/innlegget handler om er det ikke godt nok anonymisert. 

Lenke til kommentar

Eg ser ikke problemet i at du ønsker å belyse ett tabubelagt tema og prøve å få til en opplysning og gjøre det lettere for andre å kjenne seg igjen, få hjelp og kanskje forstå at de ikke er alene. Det er bra.

 

Men om du skriver om en gitt person bør du vel forstå at den personen bør samtykke til at det du skriver om vedkommende blir publisert? Spesielt om det er tvil om anonymiteten. Og ikke minst nå som vedkommende tydeligvis ikke lenger ønsker å få livshistorien og diagnosen offentliggjort.

 

Det rette vil eg påstå å fjerne innholdet om vedkommende, evnt hele bloggen om alt omhandler samme person. Uavhengig av det juridiske.

Lenke til kommentar

Eg ser ikke problemet i at du ønsker å belyse ett tabubelagt tema og prøve å få til en opplysning og gjøre det lettere for andre å kjenne seg igjen, få hjelp og kanskje forstå at de ikke er alene. Det er bra.

 

Men om du skriver om en gitt person bør du vel forstå at den personen bør samtykke til at det du skriver om vedkommende blir publisert? Spesielt om det er tvil om anonymiteten. Og ikke minst nå som vedkommende tydeligvis ikke lenger ønsker å få livshistorien og diagnosen offentliggjort.

 

Det rette vil eg påstå å fjerne innholdet om vedkommende, evnt hele bloggen om alt omhandler samme person. Uavhengig av det juridiske.

 

Vi samarbeidet om å skrive den, og flere av tekstene er hans. Men dette var mens vi var gift, nå skilt og mye bitterhet her...

 

 

 

Anonymous poster hash: 9cb2d...3cc

Lenke til kommentar

Jeg er skribent, og har omarbeidet en del av tekstene i et skjønnlitterært manus. Er i dialog med forlag som ønsket at jeg skulle gå mer i dybden på denne delen.  Vil nok være naturlig å slette bloggen når boka er klar, men kan jeg få problemer igjen da? Manus fremstår ikke som biografisk, men jeg bruker egne erfaringer til å fortelle en tydelig fiktiv historie. Hovedpersonen, som ikke har noen likheter med meg, lever med en psykisk syk mann uten å vite det selv. Poenget er å vise at hovedpersonen blir dratt inn i virkeligheter som senere viser seg å ikke være sanne, forsøker å vise hvordan det er å leve i andres virkelighetsforståelser. For meg er dette en viktig historie å fortelle, men kan også se at han vi reagere på dette, selv om det aldri så mye endret og lite identifiserbart.



Anonymous poster hash: 9cb2d...3cc
Lenke til kommentar

Ja - og hvorfor bidra til bitterheten og støyen ved å ikke akseptere at han nå ikke ønsker livshistorien publisert? Uten å måtte spekulere i hvorfor han ikke lenger ønsker det..

 

Ser den, men den handler egentlig ikke om han, men om hvordan det er å være pårørende først og fremst. Og hvordan psykisk helse kan bli påvirket av enkelte oppvekstvilkår. For meg er dette en viktig del av min historie, og det er også utgangspunktet til etableringen av en landsorganisasjon for mennesker i denne situasjonen. Etter skilsmissen har jeg latt være å snakke om han i intervjuer, men det er svært vanskelig å forklare hvorfor jeg jobber med dette uten å nevne mine erfaringer (som er som pårørende). 

 

Det er uproblematisk å slette, den har ligget brakk i mange år, men jeg bare lurte på det juridiske her. Han saksøker meg for alt mulig for tiden, og jeg har lite fred, så jeg må gjøre en vurdering.

 

Anonymous poster hash: 9cb2d...3cc

Lenke til kommentar

 

Ja - og hvorfor bidra til bitterheten og støyen ved å ikke akseptere at han nå ikke ønsker livshistorien publisert? Uten å måtte spekulere i hvorfor han ikke lenger ønsker det..

 

Ser den, men den handler egentlig ikke om han, men om hvordan det er å være pårørende først og fremst. Og hvordan psykisk helse kan bli påvirket av enkelte oppvekstvilkår. For meg er dette en viktig del av min historie, og det er også utgangspunktet til etableringen av en landsorganisasjon for mennesker i denne situasjonen. Etter skilsmissen har jeg latt være å snakke om han i intervjuer, men det er svært vanskelig å forklare hvorfor jeg jobber med dette uten å nevne mine erfaringer (som er som pårørende). 

 

Det er uproblematisk å slette, den har ligget brakk i mange år, men jeg bare lurte på det juridiske her. Han saksøker meg for alt mulig for tiden, og jeg har lite fred, så jeg må gjøre en vurdering.

 

 

Anonymous poster hash: 9cb2d...3cc

 

Det kan virke som du har andre ting du heller burde bry deg med da. Mitt ikke-juridiske råd er å fjene bloggen, så ha både du og han mindre ting å tenke på. Den er ikke viktig for deg, og skaper bråk. Du kan lagre tekstene på egen maskin og så slette den fra nett.

 

Jeg _mener_ personlig at han trekker tilbake de tillatelser du tidligere (implisitt) har hatt til å bruke hans situasjon til å blogge, og at han nå krever den fjernet. Han eier også en del av tekstene på bloggen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...