Gå til innhold

Beste innvandringsstrategi: Melting pot eller Salad bowl?


  

10 stemmer

  1. 1. Bør innvandrere tilpasse seg eller holde på sin egen kultur?

    • Tilpasse seg
      9
    • Holde på egen kultur
      1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Den beste innvandrings-strategien er at alle oppfører seg som folk, og at alle innser at det handler ikke om at vi eller de tilpasser seg, men at vi alle må være med på å skape "oss" hele tiden

 

Vi blir aldri ferdig med å skape "oss"!

Lenke til kommentar

Du må nesten utdype "tilpasse" seg, snakker vi om en assimilere holdning? Som Frankrike gjorde i Afrika, eller hva Norge prøvde på med samene? 

 

Jeg bor for øyeblikket i Skottland, og kan ikke si jeg jeg "tilpasser" meg til å bli en Skotte og jeg trur det aldri kommer til å skje for å være helt ærlig.

Lenke til kommentar

Det optimale er å få til "melting pot"  slik at ein får eit nytt samfunn med kulturelle normer frå alle kulturane som alle tilpasser seg til, både dei som innvandrar og dei som bur der frå før.

Då vil ein unngå gnissningane mellom forskjellige kulturar sidan alle vil ha ein felles ny kultur og tradisjonar.

 

Men så var det dette med teori og praksis då. I praksis er det svært vanskelig å få til ein "melting pot", og kanskje særlig den delen som går på at dei som budde der frå før må tilpasse seg og inkludere invandrarane sin kultur.

Det store problemet er også at ein ikkje vil sjå gevinstane med eit stort nytt samfunn med felles blandingskultur før alle er inkluderte.

 

Dette var blant anna målet om å få til i USA, så at i staden for å være Irsk-Amerikaner, Norsk-Amerikaner, osv så skulle alle berre være amerikanarar. Men i praksis så blei det danna mange små "gettoar" der ein fortsatt holdt på sin kultur som ein del av sin identitet.

Fortsatt er det slik i USA at sjølv etter mange generasjonar så finn ein fortsatt forskjellige sub-kulturar overalt i form av at "like barn leker best" og dei med felles kultur velger å bu i eigne områder.

USA hadde som visjon om å være "melting pot" men endte opp med å være "salad bowl" med den sosiale uroen som følger med.

 

 

Så min konklusjon er at den beste strategien er å være realistisk å satse på at ein klarer å få til ein vell balansert salat utan så mange store utfordringar med verdisyn. Dette er enkelt å få til og gir akseptable resultat.

Om ein går for "melting pot" så må ein gå fullt inn for det, men sluttresultatet vil ikkje gi nokon fordelar før alle i landet er smelta saman, derfor er det fornuftig å inngå kompromisset med å få det beste resultatet som er overkommelig med liten innsats.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du må nesten utdype "tilpasse" seg, snakker vi om en assimilere holdning? Som Frankrike gjorde i Afrika, eller hva Norge prøvde på med samene? 

 

Jeg bor for øyeblikket i Skottland, og kan ikke si jeg jeg "tilpasser" meg til å bli en Skotte og jeg trur det aldri kommer til å skje for å være helt ærlig.

 

Har du noen gang truffet en "ekte skotte", eller for den del en ekte nordmann, eller mest vanlig: en normal person?

Lenke til kommentar

 

Du må nesten utdype "tilpasse" seg, snakker vi om en assimilere holdning? Som Frankrike gjorde i Afrika, eller hva Norge prøvde på med samene? 

 

Jeg bor for øyeblikket i Skottland, og kan ikke si jeg jeg "tilpasser" meg til å bli en Skotte og jeg trur det aldri kommer til å skje for å være helt ærlig.

 

Har du noen gang truffet en "ekte skotte", eller for den del en ekte nordmann, eller mest vanlig: en normal person?

 

 

Poenget mitt at det ikke er vanskelig å se forskjellen på det kulturelle, ikke at jeg finne noe galt med kulturen her i Skottland, er jo en grunn til at jeg er her. Men det er ikke slik at jeg kommer til å endre min verdier av den grunn fordi jeg flyttet hit, og føler jeg kommer godt ilag med de lokale selv om det er klare forskjeller.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Du må nesten utdype "tilpasse" seg, snakker vi om en assimilere holdning? Som Frankrike gjorde i Afrika, eller hva Norge prøvde på med samene? 

 

Jeg bor for øyeblikket i Skottland, og kan ikke si jeg jeg "tilpasser" meg til å bli en Skotte og jeg trur det aldri kommer til å skje for å være helt ærlig.

 

Har du noen gang truffet en "ekte skotte", eller for den del en ekte nordmann, eller mest vanlig: en normal person?

 

 

Poenget mitt at det ikke er vanskelig å se forskjellen på det kulturelle, ikke at jeg finne noe galt med kulturen her i Skottland, er jo en grunn til at jeg er her. Men det er ikke slik at jeg kommer til å endre min verdier av den grunn fordi jeg flyttet hit, og føler jeg kommer godt ilag med de lokale selv om det er klare forskjeller.

 

 

Enig, det er veldig enkelt å ae forskjeller og bedømme egne og andres verdier ut fra egen kulturell programmering - men det betyr ikke at bedømmingen er riktig, fordi så lenge man ikke selv har gjennomgått akkurat den samme programmeringen vil hjernen/bevisstheten vår lete etter feil og mangler, og bedømme de andre som noe mindreverdig i forhold til en selv.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Kulturrelativitet legitimerer ondskap. Noen kulturer er bedre enn andre. F.eks er vår kultur bedre enn den islamske.

Nettopp derfor ønsker jeg både kulturrelativister og de med verdier som ikke samsvarer med våre dit peppern gror. De har ingenting her å gjøre. De kommer for å tappe statskassa.

 

Fienden finner man alt etter hvor lang avstand man bruker til problemet. Man kan si at islam er fienden fordi de kommer langt borte fra, men vi kan si at venstresiden i politikken er selve fienden hvis man ser litt nærmere innenfor det vi holder av i vår kultur. Så kan vi si at norlenninger er vulgære sytende navere eller potensielle sådanne, eller enda nærmere kan man si at naboen er av den vanskelige sorten fordi han klipper gresset i utide, eller man kan si at ens egne søsken er noen grådige fjols fordi de fikk mer av arven, og sist men ikke minst kan man titte i speilet og bli eitrende forbanna på den idioten spesielt

 

Prøv forskjellige briller. så finner du plenty annet å hate!

 

Det som skal til for å utvikle ondskap er bare rause doser ignoranse, muligens kombinert med et relativt lavt selvbilde

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Den beste innvandrings-strategien er at alle oppfører seg som folk, og at alle innser at det handler ikke om at vi eller de tilpasser seg, men at vi alle må være med på å skape "oss" hele tiden

 

Vi blir aldri ferdig med å skape "oss"!

 

>alle

>må

 

Fantastisk plan. Hvordan har du tenkt at den skal utføres?

Ikke mer fantastisk enn at endringer og utvikling skjer hele tiden, så derfor må også vår kultur endre seg i takt med resten av kloden. Slik er virkeligheten. Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Jeg vil mye heller vandre rundt i salatåkeren enn å bli smeltet, selv om jeg ikke liker all salaten som gror der.

 

Geir :)

 

Tenk på alle innvandrerermenn med få eller ingen generasjoner her i landet bak seg som begår voldtekter og/eller vold mot kvinner fordi de ikke vet bedre og tror de kan ta akkurat som de vil. Mener ikke å være rasistisk, men innvandrerne må integreres.

 

"Å vandre i salatåkeren" høres ut som at alle skal være fullstendig forskjellige fra hverandre. Hvilket jeg kun tror vil føre til flere problemer og mer vold.

Lenke til kommentar

Tenk på alle innvandrerermenn med få eller ingen generasjoner her i landet bak seg som begår voldtekter og/eller vold mot kvinner fordi de ikke vet bedre og tror de kan ta akkurat som de vil. Mener ikke å være rasistisk, men innvandrerne må integreres.

 

 

Vold og overgrep kan godt være forbudt i salatåkeren også. Nå tror jeg personlig at innvandrermennene egentlig vet bedre. De få det gjelder tar seg til rette mot bedre vitende. Kanskje av gammel (kulturell) vane, men allikevel.

 

"Å vandre i salatåkeren" høres ut som at alle skal være fullstendig forskjellige fra hverandre. Hvilket jeg kun tror vil føre til flere problemer og mer vold.

 

 

Så lenge det bare er de andre som må i smeltedigelen, og ikke du selv, så kan det selvsagt høres fristende ut med den løsningen...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...