Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Glødelampe blinker feilkode, hva kan det være?


Anbefalte innlegg

Har en Golf 2011, 1,6tdi som glødelampe blinker jevnlig. Får opp 2 feilkoder når jeg leser av med OBDII leser. Får da opp feilkode P2453 og P2454. Noe som visstnok har med noe elektrisk styring og dieselpartikkelfilteret å gjøre. Noen som veit hva dette kan være for feil, og hvor farlig det er å kjøre med disse feilene, da jeg ikke har råd til å ha bilen på verksted for øyeblikket. Varsellampen har blinket noen uker, og jeg merker ikke noe forskjell på bilen.

 

Takker svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du merket forskjell på kraft i gasspådrag?

 

Det er mulig dieselpartikkelfilteret ditt er tett. Dette kan i verste forårsake brann, men nyere biler skal ha systemer på plass for å forhindre dette gjennom å restriktere motoren. Prøv å kjør på en litt lengre tur med høyt turtall for å få opp varmen i motoren.

 

Det kan også være noe annet selvsagt da jeg ikke sitter på oversikten over feilkoder på Golf, men det er en høy sannsynlighet for dette. Å få dette filteret renset skal ikke koste så mange hundrelapper i såfall.

Lenke til kommentar

Har du merket forskjell på kraft i gasspådrag?

 

Det er mulig dieselpartikkelfilteret ditt er tett. Dette kan i verste forårsake brann, men nyere biler skal ha systemer på plass for å forhindre dette gjennom å restriktere motoren. Prøv å kjør på en litt lengre tur med høyt turtall for å få opp varmen i motoren.

 

Det kan også være noe annet selvsagt da jeg ikke sitter på oversikten over feilkoder på Golf, men det er en høy sannsynlighet for dette. Å få dette filteret renset skal ikke koste så mange hundrelapper i såfall.

Har også hatt varsellampe for tett partikkelfilter, men denne forsvant etter en lengre kjøretur på høyt turtall. Har også brukt tilsetning i dieselen for å rense partikkelfilteret.

Jeg merker ingen ting ved kjøring, heller ikke ved gasspådrag. Bilen virker like sprek som alltid.

Lenke til kommentar

Få sjekket dette, stikk innom et verksted og få en vurdering. Kan bli dyrt å vente, min forrige bil var kjørt så lenge med motorlampe pga periodisk feil på coil at katalysatoren ble ødelagt. Ble ca 15.000 dyrere ved å vente, enn å ta det med en gang.

 

Edit: Generelt er blinkende lampe mer kritisk enn lysende (fast).

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Det jeg fant på nett (obd-codes.com) i full fart:

 

P2453:

This code should be considered urgent, as it indicates conditions that could lead to internal engine or fuel system damage.

Symptoms of a P2453 code may include:

Diminished engine performance

Excessive black smoke from the exhaust

Increased engine temperatures

Higher than normal transmission temperatures

 

Potential causes for this code to set are:

Clogged DPF pressure sensor tubes/hoses

Faulty DPF pressure sensor

The diesel exhaust fluid reservoir may be empty

Improper diesel exhaust fluid

Open or shorted circuit/s in the DPF pressure sensor

A circuit Inept DPF regeneration

The active DPF regeneration system is inoperative

 

P2454:

Conditions that could lead to this code being stored should be considered urgent as they could cause internal engine or fuel system damage.

Symptoms of a P2454 code may include:
Increased engine temperatures
Higher than normal transmission temperatures
Diminished engine performance
Excessive black smoke from the exhaust

Potential causes for this code to set are:
Exhaust leaks
Clogged DPF pressure sensor tubes/hoses
Open or shorted circuit/s in the DPF pressure sensor
A circuit Faulty DPF pressure sensor

Endret av LabWeiler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...