Gå til innhold

Altibox - hvorfor ny hjemmesentral?


Anbefalte innlegg

Lokale Altibox-partneren (Viken) har endelig fått oppgradert slik at det er mulig å få høyere hastighet enn 80 Mbps. 

 

Men for å kunne oppgradere til 80 til 150 Mbps får jeg beskjed om at jeg må oppgradere hjemmesentralen, til den nette prisen av 2000 kroner. Hjemmesentralen som jeg har, CLP7, ser ellers ut til å kunne brukes på linjer opp til 500 Mbps tidligere.

 

Har ikke fått noen tilbakemeldinger på mitt spørsmål fra kundeservice om hvorfor jeg må ut med 2000 kr (og binde meg i 12 mnd) for å gå opp til 150 Mbps. Er det en avhengighet med at de kjører sentraler i parallell, der kun nyere hjemmesentral er støttet på oppgradert sentral?

 

I utgangspunktet ble jeg vel informert om om så høyere hastigheter den gangen jeg ble kunde, men fikk senere vite at 80 Mbps var maks - men synes prisen på 2000 kr for ny sentral egentlig er ganske drøy, men tenker vel at de vel også ha ut installatør for å sette opp den nye hjemmesentralen og derfor den høyre prisen... (Har ikke TV via dem og kjører sentralen p.t. i bridge-mode mot egen ruter).

 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lokale Altibox-partneren (Viken) har endelig fått oppgradert slik at det er mulig å få høyere hastighet enn 80 Mbps. 

 

Men for å kunne oppgradere til 80 til 150 Mbps får jeg beskjed om at jeg må oppgradere hjemmesentralen, til den nette prisen av 2000 kroner. Hjemmesentralen som jeg har, CLP7, ser ellers ut til å kunne brukes på linjer opp til 500 Mbps tidligere.

 

Har ikke fått noen tilbakemeldinger på mitt spørsmål fra kundeservice om hvorfor jeg må ut med 2000 kr (og binde meg i 12 mnd) for å gå opp til 150 Mbps. Er det en avhengighet med at de kjører sentraler i parallell, der kun nyere hjemmesentral er støttet på oppgradert sentral?

 

I utgangspunktet ble jeg vel informert om om så høyere hastigheter den gangen jeg ble kunde, men fikk senere vite at 80 Mbps var maks - men synes prisen på 2000 kr for ny sentral egentlig er ganske drøy, men tenker vel at de vel også ha ut installatør for å sette opp den nye hjemmesentralen og derfor den høyre prisen... (Har ikke TV via dem og kjører sentralen p.t. i bridge-mode mot egen ruter).

Jeg må bare spørre, er du sikker på at prisen for bytte av HS med 12 mnd binding koster 2000 ??

Tror det har gått litt fort i svingene hos noen hvis det er tilbudet du har fått

 

Og nei Cpl7 ,zyxel p2812 og p2812ac fungerer når de blir koblet på Gig port. Men hvis hjemmesentral skal byttes må det en montør ut da inntaket på CPL7 og FMG er forskjellige.

Endret av Thsan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må bare spørre, er du sikker på at prisen for bytte av HS med 12 mnd binding koster 2000 ??

 

 

Tror det har gått litt fort i svingene hos noen hvis det er tilbudet du har fått

 

Og nei Cpl7 ,zyxel p2812 og p2812ac fungerer når de blir koblet på Gig port. Men hvis hjemmesentral skal byttes må det en montør ut da inntaket på CPL7 og FMG er forskjellige.

 

 

Direkte c&p fra e-posten: "Hvis du ønsker dette må du gjøre en oppgradering av hjemmesentralen din for å kunne få høyere hastigheter. Bytte av hjemmesentral koster 1990,- og krever 12 måneder avtaleperiode på internetthastigheten du oppgraderer til."

Lenke til kommentar

https://www.youtube.com/watch?v=r5HSX1c3Mjs

 

Jeg tror kundeservice har rett som nevn over må du ha minst zyxel p2812 og p2812ac (men disse er utgått nå)

Så hvis du ikke vil bytte ting selv muligens du ikke kan det hvis du bor i borettslag.

 

Muligens de gamle fiberkabelene må byttes da på bildet ser ut som det bruker 2 fiberkabel istedenfor 1.

 

I teorien kan du ha:

TP-LINK NETWORK MC220L GIGABIT ETHERNETMEDIA CONVERTER 1000M SFP SLOT RETAIL

 

TP-LINK NETWORK TL-SM321B 1000BASE-BX WDMBI-DIRECTIONAL SFP MODULE RETAI

 

Muligens fiberkabel?

LC to SC fiber patch cord jumper cable, SM,SIMPLEX, 9/125,, 3M/5M/10M/15M/20M

 

 

En Asus router Asus AC 66U eller helst bedre sette opp Vlan som bekrivet på freak sin altibox tråd.

Men du står da ansvarlig selv å ta risikoen hvis det ikke skulle fungere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg har selv Altibox via Viken og oppgraderte nettet mitt selv for en stund siden, måtte også ha ny sentral. Mener jeg betale 999,- for bytte av sentral (ja, det kommer en montør og gjør "jobben"), men fikk indirekte beskjed om det var litt mer å gå på prismessig ned til 499,- eller deromkring. Så prat med de og si du syns det var dyrt så kommer du nok billigere unna du og :)

Lenke til kommentar

Istedenfor å måtte ha ny sentral, er det mulig du kunne få fiberen rett inn i en managed switch via en SFP transceiver?

 

 

Det er fullt mulig!

 

Her tror jeg nok kanskje du tar feil. Nye installasjoner gjøres ved hjelp av passive splittere noe som vil si att du ikke har en dedikert P2P tilkobling fra deg til Sentral slik som eldre fiber nett ble bygget ut. I dag brukes passive splittere rundt om i nettverket veldig vanlig med 1:16 splitter som vil si att du teoretisk kan se naboens Internett trafikk dette setter da krav til att utstyret som sender også identifiserer seg mot OLT som står i sentral. ONT Som står hos kunden blir da knyttet opp mot sentral og mottar config med krypto nøkler slik att naboen ikke kan lese av trafikken din. Å sette inn utstyr som ikke beregnet for bruk i ett slik nettverk kan ødelegge for flere en deg selv og du risikerer att Altiboks retter ett økonomisk krav mot deg om du skulle klare å forstyrre andres trafikk.

 

Men ett annet spørsmål hva skal folk med mer en 80/80 la oss ta ett eksempel med en 50GB blu ray på overføringshastighet. 50GB * 8 = 400Gbit/80Mbit=5000 Sekunder = 83 Minutter. I dag laster man normalt ikke ned hele filmen før man ser den er en grunn til att tjenester som Netflix eksisterer. Kult å kunne si att man har en fet internett linje men kan kun tenke på 2 ting man virkelig trenger en god internett linje til

Endret av Micsen
Lenke til kommentar

Det er ikke sånn Altibox bygger nettet sitt! Har du noe dok på påstanden din?

Ble faktisk litt usikker var rimelig sikker på att Altiboks bygde ut på samme vis som de andre leverandørene jeg har hvert borti. Men skal ta å sjekke opp i det før jeg påstår att det er slik de bygger ut. Men mulig det er noe forskjellig fra de forskjellige leverandørene. Men ville uansett vært forsiktig med å dytte inn ukjent i utstyr i ett telekommunikasjonsnett man i utgangspunktet ikke eier. Har du noe info om hva FMG'en type Modellnummer eller lignende?

Lenke til kommentar

Hos meg er det ingen problem å bruke egen SFP og annet utstyr ihvertfall.

Da fant jeg ut noe nytt i dag også. Er det mulig å spør hva slags utstyr som ble montert, årstall og hvilken Samarbeidspartner som ble benyttet?

Endret av Micsen
Lenke til kommentar

Telenor har også fiber-SFP inn til sin Cisco switch, iallefall på ruteren de leverer til bedrifter.

Det stemmer men ut til privat kunder (Canal Digital) vet jeg med sikkerhet att det leveres ett GPON nett med passive splittere på nye installasjoner mulig dette ble gjort annerledes tidligere det kan jeg ikke svare på. Sjekket også litt opp i FMG boksen til Altifiber. denne ser ut til å støtte både passivt og aktiv fiber nett. Men som jeg sa er jeg faktisk ikke sikker på hva som benyttes i altiboks sine nett

 

Etter litt lesing ser det ut som Altifiber markedsfører seg med att de ikke har passive splittere som gir mye mening med det som har blitt nevnt oppover i tråden her også må bare beklage for att jeg har stolt helt blindt på hva jeg har blitt fortalt tidligere

 

Kilde: http://www.signal.no/media/1300/oppdatertutbyggerbrosjyre062015.pdf

Endret av Micsen
Lenke til kommentar

 

Hos meg er det ingen problem å bruke egen SFP og annet utstyr ihvertfall.

Da fant jeg ut noe nytt i dag også. Er det mulig å spør hva slags utstyr som ble montert, årstall og hvilken Samarbeidspartner som ble benyttet?

 

 

Åjada. Brukte en TP-Link converter, en SFP modul...husker ikke merket, men riktig bølgelengde da, og pfsense som router. Viken fiber. Koblet vel dette til for et års tid siden.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...