Gå til innhold

Anbefalte innlegg

speedstep hjalp ikke. Endel av kjernene spretter fortsatt nedi 1200MHz så opp igjen. Men det skjedde en endring. Hvis jeg nå setter den til balanced så klokker den ikke ned alle kjernene til 1200MHz slik den gjorde før. Nå er det null forskjell på balanced og high.

 

Oppdatering.

 

Bios Disabled: speedstep, c1e og c6. Klokker ikke ned hverken i balanced eller high. Idle strømforbruk 140w i både balanced og high performance (i windows)

 

Bios Disabled: c1e og c6. Bios Enabled: speedsted. Klokker ned i balanced, men ikke i high. Idle strømforbruk high 140w og balanced 111w

Alt må av for at det skal bli skikkelig. Jeg bruker ikke Turbo boost 3.0 men "native" istedet, mfc mode override - os native support. Da trenger en ikke den intel tb 3.0 driver saken installert.

Legg merke til High performance nederst på det ene bildet, veldig viktig for noen ting, andre ting ikke så mye. I min erfaring kommer en del av disse opsjonene veldig mye an på hvor rask ram'n din er, hvor harde timings du har osv. Jeg kjører 15-15-15-36 3800 (men tester tras 45 for det er ingen forskjell i latency) på dobbeltsidige minnebrikker, som er rimelig urimelig, men jeg har fått det noenlunde stabilt, skjønt det er litt kjapt så jeg sliter med omstarter.

post-50698-0-29328200-1537961581_thumb.jpg

post-50698-0-60999400-1537961586_thumb.jpg

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt må av for at det skal bli skikkelig. Jeg bruker ikke Turbo boost 3.0 men "native" istedet, mfc mode override - os native support. Da trenger en ikke den intel tb 3.0 driver saken installert.

Legg merke til High performance nederst på det ene bildet, veldig viktig for noen ting, andre ting ikke så mye. I min erfaring kommer en del av disse opsjonene veldig mye an på hvor rask ram'n din er, hvor harde timings du har osv. Jeg kjører 15-15-15-36 3800 (men tester tras 45 for det er ingen forskjell i latency) på dobbeltsidige minnebrikker, som er rimelig urimelig, men jeg har fått det noenlunde stabilt, skjønt det er litt kjapt så jeg sliter med omstarter.

Jeg trenger ikke bry meg om MFC override. Jeg har Turbo Boost 3.0 deaktivert i bios (asrock)  :). Må ikke misforstås med turbo mode som jeg har aktivert.

 

Jeg har også fått justert opp alle de power begrensingene til maks.

 

Ellers fant jeg ut av at hvis jeg skal ha mulighet til å la den bruke mindre strøm under idle er det bare å sette den til balanced i windows og la speedstep være aktivert i bios. Da vil den klokke ned på balanced windows power profile og opp på high performance :)

 

Jeg stoppet problemet med at den klokket ned kjerner i idle på windows high performance mode ved å disable C6 og C1E i bios  :)

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

Strømstyrings funksjoner passer best for laptops uansett, så slå det av.

 

Joda var bare at jeg synes 140w i idle for hele maskina (uten skjerm) kanskje var litt mye. Hvis jeg bare kan sette den til balanced med 111w. Maskina er jo normalt bare brukt noen timer i døgnet. Kan jo egentlig slå den av i stedet for å la den stå på. Spiller egentlig ingen rolle. 29w ekstra merkes nok ikke på strømregningen :)

Lenke til kommentar

Altså du kan fint ha på power states etter at du har verifisert stabilitet, men problemet da er å finne den riktige turbo boost steppinga, jeg har hatt noe suksess med 0-2-4-6-8 el hva det var. Men jeg måtte roe det ned til 9 el 10 på siste step for at  LLC ikke skulle skyte i været for fort. Men som sagt det er ikke vits å gjøre det før du er ferdig med andre ting og det er stabilt.Det enkleste blir å justere dette med å sette dedikerte profiler for spill osv, men det blir egentlig mye arbeid og dilling og dalling for en liten gevinst.

Det er enklere å bare være flink å pante flasker osv. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Lurer på en ting. Kjørte stabilitetstesten i aida64 mens cpu-z var oppe. La merke til at bus speed skifta mellom 99-103. Lå mest mellom 99-101. Men hvorfor gjør den det? Er det bare feil avlesning i cpu-z eller? Noe jeg har glemt å slå av? Multipler skifta ikke. Har disabla det meste av strømsparing. Den klokker ikke ned for å si det slik. Skal sjekke om BCLK står på auto når jeg kommer hjem og eventuelt prøve å låse den til 100.

 

Oppdatering: Låste BCLK hjalp ikke så mye. Oppdaterte bios til 1.60 og satte innstillingene igjen. Nå holder den seg alltid mellom 99-101 i alle fall. Stort sett rett under eller over 100. Da er det vel greit.

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

Hei.

Har noen her noe tips om hva som kan gjøre det at CPUen plutselig har begynt å klokke seg ned på noen core’s ? Og litt opp også, som dere ser på bildet.

Er klokket til 4.9 GHz, har vært dønn stabil i mange måneder, men plutselig har den begynt med dette tullet her.

Virker helt vilkårlig når den gjør det, skjer også kun i noen sekunder, før den går tilbake igjen.

Skjer når jeg spiller spill.

Er en 7940x.

 

Edit: alle kjernene klokker seg ikke ned samtidig, men bytter på vilkårlig

post-220216-5238396_thumb.jpeg

Endret av uggy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...