Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

La merke til at det nye asrock taichi xe hovedkortet mitt med siste bios 1.50 setter vccio Auto 1.3v og vccsa Auto 1.35v. Skal VCCIO og VCCSA ha så høy volt? Tridentz minne står på xmp 3600 1.35v. Setter jeg manuelt VCCIO 1.05v og VCCSA 1.0v ser det ut til å virke (men ikke fått stabilitets testa det enda).

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

La merke til at det nye asrock taichi xe hovedkortet mitt med siste bios 1.50 setter vccio Auto 1.3v og vccsa Auto 1.35v. Skal VCCIO og VCCSA ha så høy volt? Tridentz minne står på xmp 3600 1.35v. Setter jeg manuelt VCCIO 1.05v og VCCSA 1.0v ser det ut til å virke (men ikke fått stabilitets testa det enda).

 

1,15-1,2v på VCCIO og VCCSA skal være nok for en grei overklokk. Jeg bruker 1.15v til 4000 c17 på x299. 

 

På 1151 med minne på 4600+ mhz, så må man kanskje opp i mot 1.3v.

Lenke til kommentar

Da begynner den i alle fall å se forholdsvis stabil ut. Passerte en time med realbench stress test og endel blender bmw loops.

 

Men ett par spørsmål til.

 

SVID i bios skal være av sant? Eller spiller det ingen rolle?

 

Legger merke til at når jeg idler på desktopen så klokker noen kjerner ned til 1200MHz. Dette selv om windows står i high performance. Setter jeg windows til balanced så klokker alle kjerner ned til 1200 såklart. Men hvorfor går noen ned til 1200MHz når den står til high performance og idler på desktopen? Det er litt hipp som happ hvem som klokker ned.

Lenke til kommentar

SVID i bios skal være av sant?

 

Ja av.

 

Legger merke til at når jeg idler på desktopen så klokker noen kjerner ned til 1200MHz. Dette selv om windows står i high performance. Setter jeg windows til balanced så klokker alle kjerner ned til 1200 såklart. Men hvorfor går noen ned til 1200MHz når den står til high performance og idler på desktopen? Det er litt hipp som happ hvem som klokker ned.

 

Du har speedstep og strømsparingsfunksjoner på i BIOS. Slå dette av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja av.

 

 

Du har speedstep og strømsparingsfunksjoner på i BIOS. Slå dette av.

 

Takker for svar :)

 

Men skal ikke fordelen men å kunne switche mellom balanced og high være akkurat det? I balanced så klokker den ned. Skal en benchmake etc så kan en bare switche til high performance og da skal den egentlig ikke klokke ned?

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

 

Men skal ikke fordelen men å kunne switche mellom balanced og high være akkurat det? I balanced så klokker den ned. Skal en benchmake etc så kan en bare switche til high performance og da skal den egentlig ikke klokke ned?

 

Hvis du vil spare strøm, og ha litt lavere temps så kan du ha det på. Selv har jeg dette av.

Lenke til kommentar

Hvis du vil spare strøm, og ha litt lavere temps så kan du ha det på. Selv har jeg dette av.

 

Men hva er det egentlig som skjer? Er det speed shift eller speedstep enabled (husker ikke) valget i bios som overkjører high performance valget i Windows?

 

Skal teste når jeg kommer hjem :)

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

Ja.

speedstep hjalp ikke. Endel av kjernene spretter fortsatt nedi 1200MHz så opp igjen. Men det skjedde en endring. Hvis jeg nå setter den til balanced så klokker den ikke ned alle kjernene til 1200MHz slik den gjorde før. Nå er det null forskjell på balanced og high.

 

Oppdatering.

 

Bios Disabled: speedstep, c1e og c6. Klokker ikke ned hverken i balanced eller high. Idle strømforbruk 140w i både balanced og high performance (i windows)

 

Bios Disabled: c1e og c6. Bios Enabled: speedsted. Klokker ned i balanced, men ikke i high. Idle strømforbruk high 140w og balanced 111w

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...