Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nettopp kommet inn i "tre-termin-ordning for dataingeniører" på hioa. Jeg har alltid hatt lyst til å studerer IKT og sånt. Jeg gikk yrkesfag og fikk generell studiekompetanse. 

 

Jeg er kjempe usikker om jeg burde velge ingeniør utdanning eller ikke. Det jeg sliter med er matten,fysikk og kjemi. Jeg har aldri likt de fagene men har liksom fått okay karakterer. Jeg har ikke hatt noe R1 eller R2 matte. Det er derfor jeg har valgt tre termin ordning. 
Da er det sånn at jeg går 12 uker ekstra på skole for matte og fysikk. 

 

Det jeg sliter med nå er om jeg burde velge ingeniør utdanning eller ikke? Er det noen som har studert dataingeniør studier her eller lignende? Pluss det verste bøkene er på ENGELSK. Kommer jeg til å klare det? Jeg er veldig målrettet person. Når jeg setter meg en mål oppnår jeg det. Jeg satte meg mål om å gå påbygging kveldstid selv om alle sa ikke gjør det og jeg klarte meg.

 

Er det KJEMPE vanskelig studie? Er engelsken vanskelig å forstå? Hvordan er timeplanen. Er det en krevende studie. Håper dere kan hjelpe meg. 

 

Hilsen stressende jente :( 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dataingeniør linjen har noen tunge fag, spesielt på matte. Om du sliter med dette fra før kommer du nok til å slite en del med å komme deg igjennom de fagene, strykprosenten er ganske høy også.

Du burde heller sjekke ut informasjonsteknologi, det er samme linje bare at de kutter ut de "vanskelige"  ingeniør fagene innen matte, fysikk og kjemi - og bytter de ut med mer andre og lettere fag som er mer rettet mot data faktisk.

 

Lenke til kommentar

Dataingeniør linjen har noen tunge fag, spesielt på matte. Om du sliter med dette fra før kommer du nok til å slite endel  ganske mye med å komme deg igjennom de fagene, strykprosenten er ganske høy også.

 

Du burde heller sjekke ut informasjonsteknologi, det er samme linje bare at de kutter ut de "vanskelige"  ingeniør fagene innen matte, fysikk og kjemi - og bytter de ut med mer andre og lettere fag som er mer rettet mot data faktisk.

 

Det er sant.  Det er mange som dropper ut av ingeniørutdanningen på grunn av at matematikken er vanskelig.

Lenke til kommentar

oftest er det faktisk ikke matten og fysikken som anses for å være det "vanskelige" i ingeniør fag heller. De fagene som er vanskelige er hvor den matten og fysikken man har lært skal anvendes i fagemnene. Det er fag som kreves dypere forståelse og mer arbeid for å mestre.

Lenke til kommentar

Hva med alle fagene som er på engelsk? Er det vanskelig å forstå dem? Hvis jeg takker nei så må jeg vente i ett år til før jeg kan studere igjen og jeg vil ikke miste det året. 

Nå vil det nok variere fra studiested til studiested hva slags pensumlitteratur man anvender, men det er ikke uvanlig med bøker på engelsk, og de færreste opplever problemer med det. 

Lenke til kommentar

Hva med alle fagene som er på engelsk? Er det vanskelig å forstå dem? Hvis jeg takker nei så må jeg vente i ett år til før jeg kan studere igjen og jeg vil ikke miste det året. 

alle våre bøker var amerikanske eller engelske

 

det som var på norsk var bøkene i forkurs og slike hefter som professoren selv hadde laget

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vet at dette er et noe tregt svar. Men det finnes flere utdanninger innen IT enn dataingeniør. Er/var det en spesiell grunn til at du tenker på dataingeniør spesifikt?

 

Hvis matematikk er noe du ikke er komfortabel med kunne kanskje noe tilsvarende Informasjonssystemer være mer passende. Du kan fremdeles ende opp som utvikler eller jobbe med annet innen IT. Eneste som er kjipt der er at du må ha litt markedsføring og økonomi under studiene. Men ellers syntes jeg det var et fint studie (HIOF).

Lenke til kommentar

Ut fra dette: "Jeg er kjempe usikker om jeg burde velge ingeniør utdanning eller ikke. Det jeg sliter med er matten,fysikk og kjemi. Jeg har aldri likt de fagene men har liksom fått okay karakterer."

så kan jeg si at du kommer til å greie matematikk, fysikk og kjemi.

Så det andre "bøkene er på ENGELSK. Kommer jeg til å klare det?"

At bøkene er på engelsk er ikke noe problem om du forstår vanlig engelsk til en viss grad med hjelp av ordbok.

Videre: "Jeg er veldig målrettet person" Min kommentar interesse, innsats og målrettet løser de fleste problemer bedre enn talent.

Så det store spørsmålet "Er det KJEMPE vanskelig studie?", min påstand er nei. Jeg vil tro at de aller fleste som jobber godt vil greie det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...