Gå til innhold

Betale ned ekstra på boliglånet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg betaler 13.948 kr hver måned og har 19 år igjen. Hva skjer hvis jeg betaler inn 13.948 ekstra en måned? Vil lånet da bli redusert med 13.948 kr, eller vil nedbetalingsplanen bli 1 mnd kortere? 

 

Anonymous poster hash: acd02...dd4

 

 

Hvis det er det som skjer er det vel ingen vits å betale ned ekstra, siden 13.948 kr om 19 år vil være verdt langt mindre enn 13.948 kr i dag. 

 

Anonymous poster hash: acd02...dd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg betaler 13.948 kr hver måned og har 19 år igjen. Hva skjer hvis jeg betaler inn 13.948 ekstra en måned? Vil lånet da bli redusert med 13.948 kr, eller vil nedbetalingsplanen bli 1 mnd kortere? 

 

Anonymous poster hash: acd02...dd4

 

 

Hvis det er det som skjer er det vel ingen vits å betale ned ekstra, siden 13.948 kr om 19 år vil være verdt langt mindre enn 13.948 kr i dag. 

 

Anonymous poster hash: acd02...dd4

 

 

 

Det er klart det lönner seg, 13.948 kroner i dag, med et snitt på 3% rente over 20 år, vil bli over 22.000,-

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg betaler 13.948 kr hver måned og har 19 år igjen. Hva skjer hvis jeg betaler inn 13.948 ekstra en måned? Vil lånet da bli redusert med 13.948 kr, eller vil nedbetalingsplanen bli 1 mnd kortere?

 

Anonymous poster hash: acd02...dd4

 

Hvis det er det som skjer er det vel ingen vits å betale ned ekstra, siden 13.948 kr om 19 år vil være verdt langt mindre enn 13.948 kr i dag.

 

Anonymous poster hash: acd02...dd4

 

Det er klart det lönner seg, 13.948 kroner i dag, med et snitt på 3% rente over 20 år, vil bli over 22.000,-

Korleis får du det til å lønna seg? Eit samanliknande døme: Du kan velja å gje meg 1000 kr i dag, eller å gje meg 1000 kr om eitt år. Kva er best for deg?

Lenke til kommentar

For min del, det jeg evt betaler ekstra blir redusert på lånet og dermed en liten redusering i de mnd terminbeløpene resten av nedbetalingsperioden.

 

Men jeg fikk også beskjed om at jeg måtte tenke litt på når jeg evt betaler inn noe ekstra på mitt lån, for om det gjøres i nærheten (altså før) det ordinære mnd terminbeløpet, så kan en ekstra innbetaling bli registrert som terminbeløpet/avdraget. Så når jeg egentlig skal betale det faste terminbeløpet, så blir jeg bare trukket rentene for den mnd., fordi den ekstra innbetalingen har blitt registrert som et innbetalt terminbeløp.

 

Jeg forstår ikke helt hvorfor, fordi jeg har et eget punkt under lånedetaljene som sier Ekstra innbetaling på lånet (eller noe omtrentlig i den ordlyden der), så det burde vel vært enkelt for banken å skille på hva som er en ekstra innbetaling og fast terminbeløp, men slik fungerer det altså ikke i praksis i følge min kunderådgiver i banken.

Lenke til kommentar

 

Korleis får du det til å lønna seg? Eit samanliknande døme: Du kan velja å gje meg 1000 kr i dag, eller å gje meg 1000 kr om eitt år. Kva er best for deg?

 

 

Ikke direkte sammenlignbart.

 

Jeg kan velge om jeg vil betale deg 1000kr i dag, 1030kr om ett år,  1061kr om to år, 1093kr om tre år osv. Renter og rentes rente. Med en gang du betaler inn ekstra, så slutter beløpet du betaler å forrente seg, og du slipper 20 år med renter på beløpet. I vårt tilfelle blir det 1806kr om 20 år.

Endret av sfRoyal12
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

For min del, det jeg evt betaler ekstra blir redusert på lånet og dermed en liten redusering i de mnd terminbeløpene resten av nedbetalingsperioden.

 

Du bør absolutt opprettholde samme terminbeløp men heller kutte ned på lånetiden, når du gjør ekstra innbetalinger.

E24 sin artikkel forklarer hvorfor du taper store penger på å redusere terminbeløpene: http://e24.no/privat/penger/du-kan-miste-rentegevinsten/10018000

Lenke til kommentar

 

For min del, det jeg evt betaler ekstra blir redusert på lånet og dermed en liten redusering i de mnd terminbeløpene resten av nedbetalingsperioden.

 

Du bør absolutt opprettholde samme terminbeløp men heller kutte ned på lånetiden, når du gjør ekstra innbetalinger.

E24 sin artikkel forklarer hvorfor du taper store penger på å redusere terminbeløpene: http://e24.no/privat/penger/du-kan-miste-rentegevinsten/10018000

 

 

Er klar over det, og det var akkurat derfor jeg skrev at;

 

Det jeg evt betaler ekstra, men jeg foretar ikke enkeltinnbetalinger på mitt boliglån, gjør jeg noen forandringer eller rettere sagt de jeg har foretatt så langt, er at jeg har økt de mnd avdragene fast slik at lånetiden blir redusert. Startet på 18 år, men er nå nede rett under 9 år, så det går jo den rette veien, sakte men sikkert :) 

Lenke til kommentar

Hos DNB ser det ut til at lågare terminbeløp er utgangspunktet, men at du sjølv kan endre terminbeløpet i etterkant.

 

Dersom du betaler inn ekstra avdrag på boliglånet vil månedlig terminbeløp bli lavere fremover. Nedbetalingstiden på boliglånet vil være det samme som tidligere.

Du kan senere søke om å endre nedbetalingstid eller månedlig terminbeløp i nettbanken:

  1. Logg inn i nettbanken
  2. Gå til «Dagligbank og lån»
  3. Trykk på «Mine lån og kredittkort»
Fra snarveiene til høyre for lånet ditt velger du "Endring lån». Deretter velger du «Endre nedbetalingstid» og legger inn ønsket løpetid eller beløp du vil betale per måned.
Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...