Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motor blir glovarm ved tomgang..(Audi a3)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en Audi a3 1999 modell som ikke fungerer som den skal. For noen uker siden fikk jeg varsel om at jeg måtte fylle på kjølevæske på bilen, noe jeg gjorde.

 

Frem til dette varselet fungerte bilen helt perfekt. Men etter jeg fylte på kjølevæske blir motoren varm ved tomgang, og kjøleviftene slår seg ikke på. Jeg må slå på viften i kupeen, da går motorvarmen ned.

 

Om jeg kjører bilen en liten tur, og parkerer/slår av motor går motorvarmen opp til 90grader, og jeg får ikke startet den før motoren blir avkjølt og går ned til 60 grader. Dette er et problem og jeg kjører en tur til butikken, da må jeg vente kanskje en 30min før jeg kan starte den ?

 

Noen som ser problemet eller har en ide om hvor feilen kan ligge? Kanskje toppakning? Er student, så håper ikke dette er feilen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom kjøleviften ikke starter, kan det være defekt termobryter, ledningsbrudd et sted, eller defekt viftemotor. Dette er vanligvis enkelt å feilsøke.

Mest sannsynlig er termobryter gåen, da viften kan startes fra kupeen ?. Er der en stor jobb å skifte denne termobryteren?

Endret av ChrisSmith
Lenke til kommentar

Dersom kjøleviften ikke starter, kan det være defekt termobryter, ledningsbrudd et sted, eller defekt viftemotor. Dette er vanligvis enkelt å feilsøke.

Mest sannsynlig er termobryter gåen, da viften kan startes fra kupeen . Er der en stor jobb å skifte denne termobryteren?

Det er ikke den samme viften det er snakk om.

Lenke til kommentar

Termostaten er en ventil som åpner for vannstrømmen ved en viss temp slik at radiatoren kan kjøle ned vannet og motoren. Termobryter skrur på elektrisk støm til kjølevifta(ene), de trengs mest når bilen står stille eller det kommer for lite luft gjennom radiatoren.

Så kanskje det er termostaten og termobryteren som er gåen? Kjøleviften kan slås på i kupeen og motoren kjøles ned ved tomgang.

 

Det virker ikke ut som om kjølevæske fungerer, da motoren blir glovarm etter avslått motor. Motor vil ikke starte så lenge temperaturen er over 60 grader på måleren...

Lenke til kommentar

Kjøleviften kan slås på i kupeen og motoren kjøles ned ved tomgang.

 

Nei, den kan nok ikke det.

Kjøleviften som sitter på radiatoren å viften som sitter i varmeregisteret som gir varm luft i kupeen, er to forskjellige vifter, med to forskjellige funksjoner, selv om sistnevnte også har den virkningen at motoren kjøles noe ned.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Termostaten er en ventil som åpner for vannstrømmen ved en viss temp slik at radiatoren kan kjøle ned vannet og motoren. Termobryter skrur på elektrisk støm til kjølevifta(ene), de trengs mest når bilen står stille eller det kommer for lite luft gjennom radiatoren.

Så kanskje det er termostaten og termobryteren som er gåen? Kjøleviften kan slås på i kupeen og motoren kjøles ned ved tomgang.

 

Det virker ikke ut som om kjølevæske fungerer, da motoren blir glovarm etter avslått motor. Motor vil ikke starte så lenge temperaturen er over 60 grader på måleren...

 

Det kan skje at termostaten ikke virker, men det er ytterst sjelden tror jeg. Solide saker den. Det kan være noe som stopper vannet, eller kanskje en reim som har hoppet av på vannpumpa?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hmm, jeg vet ikke om det er noen sammenheng mellom frostvæske og at denne feilen har oppstått. Siden kjøleviften ikke starter er det trolig denne eller bryteren som er problemet. Kanskje en sikring?

 

Det er nok ikke selve termostaten (selv om dette er forbruksvare) for da ville kjøleviften startet.

Lenke til kommentar

 

 

Termostaten er en ventil som åpner for vannstrømmen ved en viss temp slik at radiatoren kan kjøle ned vannet og motoren. Termobryter skrur på elektrisk støm til kjølevifta(ene), de trengs mest når bilen står stille eller det kommer for lite luft gjennom radiatoren.

Så kanskje det er termostaten og termobryteren som er gåen? Kjøleviften kan slås på i kupeen og motoren kjøles ned ved tomgang.

 

Det virker ikke ut som om kjølevæske fungerer, da motoren blir glovarm etter avslått motor. Motor vil ikke starte så lenge temperaturen er over 60 grader på måleren...

Det kan skje at termostaten ikke virker, men det er ytterst sjelden tror jeg. Solide saker den. Det kan være noe som stopper vannet, eller kanskje en reim som har hoppet av på vannpumpa?

Nå blir jo motoren ganske varm etter at bilen er avslått, er det kjølevæsken som har som funksjon å kjøle motoren da?

 

Kanskje væsken ikke blir sirkulert som den bør gjøre.

Lenke til kommentar

 

Kjøleviften kan slås på i kupeen og motoren kjøles ned ved tomgang.

Nei, den kan nok ikke det.

Kjøleviften som sitter på radiatoren å viften som sitter i varmeregisteret som gir varm luft i kupeen, er to forskjellige vifter, med to forskjellige funksjoner, selv om sistnevnte også har den virkningen at motoren kjøles noe ned.

Er du helt sikker? Når jeg skrur på viften i kupeen kan jeg se at det er to vifter som går rett bak radiatoren.. vet ikke selv om dette er kjøleviften til radiatoren, men virker ut til å være det.

Lenke til kommentar

Er du helt sikker? Når jeg skrur på viften i kupeen kan jeg se at det er to vifter som går rett bak radiatoren.. vet ikke selv om dette er kjøleviften til radiatoren, men virker ut til å være det.

 

Kjøleiften(e) starter nok når du slår på A/C, ikke når du slår på viften i kupeen. Kjøleviften går for å kjøle ned A/C-kondensatoren, som er montert nær radioatoren. Høres ut om du har en defekt temperaturføler/-bryter i radiatoren.

Lenke til kommentar

Når jeg skrur på viften i kupeen kan jeg se at det er to vifter som går rett bak radiatoren.. vet ikke selv om dette er kjøleviften til radiatoren, men virker ut til å være det.

 

Den lille er til aircondition, den store er kjøleviften. Dersom begge går, så virker jo kjøleviften, altså den store, den lille går så snart aircondition er slått på. Trykk på "econ" knappen så skal den lille slå seg av.

 

Ettersom dette har kommet etter påfylling av kjølevæske så har du mest sannsynlig luft i systemet.

Hvor mye kjølevæske fylte du på (du fylte selvfølgelig riktig væske, sannsynligvis rød G12+)?

 

Det kan være å vanskelig å lufte, nå står det ingenting om hvilken motor bilen har, men enkelte ganger må man løsne ekspansjonstanken, holde den så høyt som mulig, å åpne lufteskruene når motoren er varm og termostaten har åpnet.

Andre ganger holder det å ta av lokket på ekspansjonstanken å la motoren gå litt?

Lenke til kommentar

 

Når jeg skrur på viften i kupeen kan jeg se at det er to vifter som går rett bak radiatoren.. vet ikke selv om dette er kjøleviften til radiatoren, men virker ut til å være det.

Den lille er til aircondition, den store er kjøleviften. Dersom begge går, så virker jo kjøleviften, altså den store, den lille går så snart aircondition er slått på. Trykk på "econ" knappen så skal den lille slå seg av.

 

Ettersom dette har kommet etter påfylling av kjølevæske så har du mest sannsynlig luft i systemet.

Hvor mye kjølevæske fylte du på (du fylte selvfølgelig riktig væske, sannsynligvis rød G12+)?

 

Det kan være å vanskelig å lufte, nå står det ingenting om hvilken motor bilen har, men enkelte ganger må man løsne ekspansjonstanken, holde den så høyt som mulig, å åpne lufteskruene når motoren er varm og termostaten har åpnet.

Andre ganger holder det å ta av lokket på ekspansjonstanken å la motoren gå litt?

OK, nå lærte jeg en god del ? Jeg fylte på blå kjølevæske(halv flaske),da det var dette som var i tanken fra før.

 

Kan luft i systemet være en faktor til at kjøleviften ikke slår seg på?

Lenke til kommentar

 

Er du helt sikker? Når jeg skrur på viften i kupeen kan jeg se at det er to vifter som går rett bak radiatoren.. vet ikke selv om dette er kjøleviften til radiatoren, men virker ut til å være det.

 

Kjøleiften(e) starter nok når du slår på A/C, ikke når du slår på viften i kupeen. Kjøleviften går for å kjøle ned A/C-kondensatoren, som er montert nær radioatoren. Høres ut om du har en defekt temperaturføler/-bryter i radiatoren.

OK, er det slik at det er kjøleviften som kjøler ned kjølevesken i radiatoren? , som videre transporterer væsken gjennom motor?

Lenke til kommentar

OK, nå lærte jeg en god del Jeg fylte på blå kjølevæske(halv flaske),da det var dette som var i tanken fra før.

Kan luft i systemet være en faktor til at kjøleviften ikke slår seg på?

 

 

Hvilken motor sitter i denne bilen?

På ekspansjonstanken, står det tilfeldigvis G12? Det pleier å gjøre det?

 

Luft i systemet kan gjøre at viften ikke starter dersom en luftboble eller lignende hindrer sirkulasjon, men dersom viften ikke går er det sannsynligvis elektrisk feil.

Nå er vel bilen din litt på grensen for hva som registreres i VAG-COM på grunn av alderen, men diagnose hos en Audi forhandler kan muligens avdekke feilen i løpet av fem minutter.

 

Du skrev jo at du kan se at begge viftene går rundt når du slår på varmeapparatet, men stopper den store viften når du slår av aircondition?

Lenke til kommentar

 

OK, nå lærte jeg en god del Jeg fylte på blå kjølevæske(halv flaske),da det var dette som var i tanken fra før.

Kan luft i systemet være en faktor til at kjøleviften ikke slår seg på?

 

Hvilken motor sitter i denne bilen?

På ekspansjonstanken, står det tilfeldigvis G12? Det pleier å gjøre det?

 

Luft i systemet kan gjøre at viften ikke starter dersom en luftboble eller lignende hindrer sirkulasjon, men dersom viften ikke går er det sannsynligvis elektrisk feil.

Nå er vel bilen din litt på grensen for hva som registreres i VAG-COM på grunn av alderen, men diagnose hos en Audi forhandler kan muligens avdekke feilen i løpet av fem minutter.

 

Du skrev jo at du kan se at begge viftene går rundt når du slår på varmeapparatet, men stopper den store viften når du slår av aircondition?

Det står G12 på ekspansjonstanken og er en 1.6 liter bensin 105hk.

Den store viften stopper når jeg slår av air-condition ja.

 

Jeg kjørte bilen en liten runde nå, og motortempen holdt seg lav store deler av turen. Når jeg snakka ned og slo av ac ble motoren veldig varm (90grader) og det kom hvit røyk ut potten...

 

Enten er det kjøleviften som ikke starter og får kjølt ned motor eller er det toppakningen som har røket. Men når jeg slår på ac blir motoren kjølt ned og den hvite røyken forsvinner..

 

Ser du en løsning? ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...