Gå til innhold

Nå blir iOS nytt – slik har det utviklet seg


Anbefalte innlegg

Det som er ganske tragisk er at i løpet av så mange år så er iOS fortsatt et narsissistisk barnehage der "hjem"-skjermen er ikke noe annet enn en rekke med snarveier - ingen widgets, og låst på alle måter. Annet enn det så har iOS egentlig vært en "blowfish" så å si - påstått å være noe den ikke er. For eksempel ved bytte mellom bare to apper så kan man - avhengig av maskinvare - forvente at appen i bunn og grunn sendes i dyp dvalemodus for å så bli omtrent startet på nytt og få grafikken rendret på nytt for å "spare RAM". Altså i bunn og grunn kan ikke enheten kjøre alle de uskyldige appene allikevel, i alle fall ikke så mange om gangen.

Det har sikkert skjedd mye utvikling "under panseret", men pga mye slik tull har jeg egentlig holdt meg vekke fra iOS.

Og forresten de som husker lanseringen av iPhone husker sikkert at den skulle visst "kjøre OSX". Å ja du, som å sammenligne en liten barnesykkel med en RR motorsykkel. Og gjennom årene har den biten egentlig ikke endret seg i det hele tatt.

 

Både android og ios har god minnehåndtering og swapper ting fint. Ios er osx i bunn, hva prater du om ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen tvil om at iOs har vært mer begrenset enn Android opp igjennom, men de fleste tingene som har manglet ser jeg som store fordeler fordi de har veldig store negative konsekvenser. Det gjelder f.eks filsystemtilgang, sideloading, minnekort og fri multitasking. Andre ting har vært åpenbart bedre på Android og er det fortsatt, som feks Widgets og mer fleksibel hjemmeskjerm. I det siste har Android blitt mer og mer lukket og iOs åpnere og åpnere, blir spennende å se hvor det ender!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde en iPad for en ca. fire år siden, ser nesten ingen forskjell fra min helt nye iPad 4 mini. Foretrekker helt klart Android og Sony med sine mange flere muligheter innen musikk og lydkvalitet.

 

Hva mener du med forskjeller innen musikk og lydkvaliteter? Hvilke fordeler har du med android? Jeg er opptatt av musikk og ikke minst lydkvalitet. Jeg spiller av via iphone og Appletv koblet mot forsterker. Vet at det ikke er optimalt og er på utkikk på bedre måter...

Lenke til kommentar

 

Jeg kan ikke si jeg savner da webben var dominert av plugins som Flash, Java og Silverlight. At iPhone kun tillot Apples WebKit motor for web-browsing var helt avgjørende for at vi ble kvitt disse tingene.

 

 

Jeg savner den ikke heller, men det ser ut som det jeg skrev suste rett forbi deg og det eneste du fikk med deg at Android kan kjøre Flash: poenget mitt var at Android er såpass "ulåst" i forhold iOS at man kan gjøre mer med den... altså ha en slags "ersatz" i stedet for for eksempel PC/Mac om man vil, noe iOS er ikke i stand til på noe vis.

Ang Flash så kan jeg forresten si at Apple valgte å ikke støtte denne ikke fordi de synes HTML5 var så mye bedre (fordi den stort sett ikke fantes way-back-when) men fordi Flash beslagla så mye regnekraft at iPhone helt frem til modell 4 kunne sikkert ikke ha klart å kjøre den selv om den ville. I mellomtiden fikk jeg kjørt Youtube gjennom Flash på Galaxy S2 og smilte bredt fordi selv gjennom en arkaisk plugin så klarte den å vise video i 1080p. Ikke verst, sier jeg bare. Det som er poenget her som sagt er å gi brukeren muligheten, hva brukeren gjør i etterid får han/hun selv avgjøre.... ikke produsenten.

Faktisk så var det en tidsperiode som mange har glemt da Flash ikke var på iOS og MANGE sider har ikke blitt laget spesifikt for å kunne brukes med ytelsesmessig svake iOS enheter som hadde så vidt regnekraft til å rendre en helt animasjon-og-pluginfri HTML4-side. Da måtte eplebrukere nøye seg med Jobs sine bortforklaringer og web som ikke var tilpasset, så det er omtrent snakk om en teknologisk DP for brukere så å si. Så dette falt både tidsmessig og idologisk sett i samme søppelkurven som "You're holding it wrong" forklaringen til Steve Jobs for dårlig iPhone 4 antennedesign.

 

 

Apple valgte å ikke støtte Flash fordi det var usikkert og en dårlig brukeropplevelse. Alternativet var ikke HTML5 men native apps. Historien har vist ganske klart at det var et riktig valg. 

 

Du burde takke iPhone brukere for at de gikk gjennom traumet med å ikke få tilgang til Flash, slik at du i dag slipper alle problemene som fulgte med det  :)

Lenke til kommentar

Bra at Apple har en litt lukket brukerprofil slik at de kan luke ut mye grums blant apper som fins der ute. Jeg har prøvd android også og er ikke i tvil at ios er et mye mer stabilt og bedre system. Endte med at jeg kjøpte meg macbook også. Aldri angret et sekund, mer stabil pc skal du lete lenge etter. Nei Apple holder stand. Tommel opp..

Lenke til kommentar

Gikk til iPhone 7 Plus etter å ha brukt toppmodeller med Android i en årrekke, aldri snudd meg tilbake.

 

Denne "friheten" jeg hadde på android, ja den er glemt - jeg husker ikke engang om det er noe jeg savner, for jeg får i grunn gjort alt jeg ønsker på min iPhone. Viktigere enn alt, denne "native" ytelsen er helt fantastisk - å prøve Android igjen nå føles som et stort steg tilbake.

 

Det eneste jeg kan tenke meg er at man etterhvert vil rett og slett gå lei iOS, men der er jeg heldigvis ikke enda. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tviler forresten sterkt på at iOs "blir nytt" i morra. Det blir nok en del iterative forbedringer, en del nye APIer og et par nye fancy funksjoner ingen egentlig trenger for å ha noe å skryte av.

 

Og bra er dét - jeg er sjeleglad for at det operativsystemet jeg bruker mest av alle ikke endrer seg særlig mye år for år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

En annen greie med Flash var at nesten alt av Flash-kode brukte onMouseover hele tida. Dét i seg selv sikret at de aldri ville gi noen god brukeropplevelse på mobil.

OnMouseOver, er det den funksjonen som gjør at det dukker opp en boks hvis du holder musepekeren over, f.eks. en basestasjon på finnsenderen.no?

Lenke til kommentar

 

Hadde en iPad for en ca. fire år siden, ser nesten ingen forskjell fra min helt nye iPad 4 mini. Foretrekker helt klart Android og Sony med sine mange flere muligheter innen musikk og lydkvalitet.

 

Hva mener du med forskjeller innen musikk og lydkvaliteter? Hvilke fordeler har du med android? Jeg er opptatt av musikk og ikke minst lydkvalitet. Jeg spiller av via iphone og Appletv koblet mot forsterker. Vet at det ikke er optimalt og er på utkikk på bedre måter...

 

 

 

Sony med flere har full støtte for Hi-res audio og de fleste lydformater som f.eks DSD. Apple har ikke støtte for dette men det er mulig å få avspilt Hi-res audio gjennom Onkyo HF player. Dette er gjelder bare filer lagret lokalt, ikke fra f.eks en NAS. Apple TV har jeg null erfaring med så der har jeg ikke så mye å bidra med. Jeg tenkte mest på bærbar bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Både android og ios har god minnehåndtering og swapper ting fint. Ios er osx i bunn, hva prater du om ?

 

Jeg prater om kronisk lite RAM på alle iOS enheter som fører til "freeze frame" av apper, selv de få man bruker der og da, so betyr tragisk brukeropplevelse.

 

Det morsomme er jo at Android 8 kommer med ca. samme modell for multitasking som iOs, så om bare sju åtte år har Androidbrukerne det samme som oss!

 

 

Æh? Beklager, det fantes lenge før, og strengt sagt er det ikke ren multitasking.

 

 

Apple valgte å ikke støtte Flash fordi det var usikkert og en dårlig brukeropplevelse. Alternativet var ikke HTML5 men native apps. Historien har vist ganske klart at det var et riktig valg. 

 

Du burde takke iPhone brukere for at de gikk gjennom traumet med å ikke få tilgang til Flash, slik at du i dag slipper alle problemene som fulgte med det  :)

 

 

Som jeg skrev så var grunnen ikke at den var "usikker" men at det fantes ingen maskinvare som kunne takle noe så krevende, som samtidig klarte å sløse med så mye ressurser (ref. første Flash plugins på Androind vs de senere utgavene).

Så at Apple valgte bort den pga "sikkerhet" er rent løgn.

Å takke de som måtte slite uten Flash mens webutviklere bygget om alle sidene sine blir som å takke de handicappede for at det finnes rullestoler. Blir litt feil rekkefølge og cause & effect.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Thank you for sharing, nessuno m.fl. Nok et velskrevet og saklig (ikke sarkastisk ment) innlegg om elendigheten vi iPhone brukere må leve med. Bare så synd at 99,5 % av iPhone kundene ikke vil oppleve de samme problemene, og at 99,99 % ikke skjønner hva dere skriver om. Vi med iPhone ser muligheter, ikke problemer.

 

Bare vent, snart kommer WP for fullt. Hvis det blir lansert noen nye telefoner, da.

Ja, 99,5% av ios brukere er nok primært "consumers" og for dem vil nok ikke dette være et problem. Om netflix, snapchat, candy crush og en liten runde i notes/numbers er det mest komplekse man bruker ios enheten til, da trenger man nok skjelden/aldri slike grunnleggende funksjoner myntet på produktivitet, som vi har blitt vandt til fra omtrent alt annet enn ios enheter. Apple ønsker tross alt ikke å forvirre bestemødre, tekniske analfabeter og små barn med noe så komplekst som en filutforsker. At 99,99% av de brukerene igjen "ikke skjønner hva dere skriver om" eller ser problemer, er derfor en påstand jeg fint kan tro på.

 

Men for de stakkarene som er et knepp mer "avanserte", og faktisk har et ønske om å være produktive på en ios enhet, vil mangelen på grunnleggende funksjoner som dette svært ofte ende opp i frustrasjon.

 

Trivielle men oppgaver/funksjoner man tar for gitt i andre os, som å enkelt kunne administrere, redigere, laste ned eller dele filer og enhver filtype, koble til usb enheter som eksterne feks hdd'er, støtte for mus, kunne endre standardprogrammer, støtte for minnekort osv osv. mangler enten helt, eller er svært mangelfulle i ios. Selv noe så banalt som å sette en ringetone er en hel prosess som involverer både pc og makkverket itunes.

 

At man i tillegg må forholde seg til et endeløst virrvarr av forskjellige apper, tjenester og sære løsninger for å utføre slike helt enkle oppgaver, skriker ikke akkurat "produktivitet" eller "pro", snarere tvert imot. En billig android mobil vil gi meg mer pc-funksjonalitet og derav høyere produktivitet enn "pc-erstatteren" ipad "pro". Ikke det at mac avdelingen har levnet noen tvil, men det sier sitt om hvilken kundegruppe apple prioriterer.

 

 

Edit: Her har du noen erfaringer og meninger fra folk som bruker ios til mer enn ting som havner i samme kategori som blogging, word, excel, og facebook.

 

https://9to5mac.com/2016/02/04/opinion-ios-file-system/

 

http://www.macprices.net/2016/02/10/what-ipad-pro-still-needs-to-make-it-truly-professional-grade-the-book-mystique/

 

https://www.forbes.com/sites/brookecrothers/2016/02/05/ipad-pro-vs-12-inch-macbook-mini-review-ios-or-os-x-for-the-road/#be3a3176069c

 

http://www.speirs.org/blog/2013/5/6/the-ios-7-power-user-challenge.html

 

http://www.zdnet.com/article/the-problem-with-the-ipad/

 

https://mondaynote.com/ipad-and-file-systems-failure-of-empathy-db83c4348611

Endret av aaaight
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Apple valgte å ikke støtte Flash fordi det var usikkert og en dårlig brukeropplevelse. Alternativet var ikke HTML5 men native apps. Historien har vist ganske klart at det var et riktig valg. 

 

Du burde takke iPhone brukere for at de gikk gjennom traumet med å ikke få tilgang til Flash, slik at du i dag slipper alle problemene som fulgte med det  :)

 

 

Som jeg skrev så var grunnen ikke at den var "usikker" men at det fantes ingen maskinvare som kunne takle noe så krevende, som samtidig klarte å sløse med så mye ressurser (ref. første Flash plugins på Androind vs de senere utgavene).

Så at Apple valgte bort den pga "sikkerhet" er rent løgn.

Å takke de som måtte slite uten Flash mens webutviklere bygget om alle sidene sine blir som å takke de handicappede for at det finnes rullestoler. Blir litt feil rekkefølge og cause & effect.

 

Pussig argument. Du mener det er klokt å støtte en tredjeparts programvare som er forferdelig optimalisert og implementert i nettlesere som til stadighet fryser og krasjer? Flash på mobil var sjelden en god opplevelse. Det var et produkt designet for pc-er. Det var også STORE sikkerhetsproblemer knyttet til Flash. Flash er ikke en åpen standard, men en proprietær programvare. Man var derfor 100% avhengig av at en tredjepart, Adobe, tettet sikkerhetshull. Ikke akkurat særlig artig med tanke på hvor utbredt Flash var.     

Endret av Milmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...