Gå til innhold

Selvgående farkoster skal kartlegge havbunnen: Har avslørt miljøkriminalitet og funnet tyske flyvrak fra krigen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hadde det ikke vært for at en trål har truffet høyre ving og skadet det, ville flyet vært intakt, sier Hagen.

Flyvraket var ingen klar over. Det ligger i dumpefeltet for krigsavfall.

 

Det må jeg si, modig gjort å tråle i et dumpingområde for krigsavfall?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kunne dette flyet være det som styrtet 16. April 1940 med kaptein Heinrich Woldag fra Blucher? Flyet var en 3 motors Junker 52, og ble meldt styrtet ved Tofte, og det ligger jo ikke så langt unna Slagentangen.

 

Det er en Dornier Do 24. Ser det på vingeprofilen, motorer og halepartiet. Slept ut etter en båt tenker jeg og senket.

Lenke til kommentar

 

Kunne dette flyet være det som styrtet 16. April 1940 med kaptein Heinrich Woldag fra Blucher? Flyet var en 3 motors Junker 52, og ble meldt styrtet ved Tofte, og det ligger jo ikke så langt unna Slagentangen.

 

Det er en Dornier Do 24. Ser det på vingeprofilen, motorer og halepartiet. Slept ut etter en båt tenker jeg og senket.

Helt riktig. Den vingeprofilen er ikke til å ta feil av.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Teinene kunne vertfall hatt en side stilt luke med sikring/feste som gikk i oppløsning, eller selve "rusen" kunne gått forholdsvis hurtig i oppløsning med bytteordning. Så den sluttet å fiske..., etter 2-3 veker.

 

Litt som ved innvortes sting i kirurgien, som ein spagetti bare dyrere.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

 

– Vi kan med ekkolodd identifisere alle fiskearter. Når vi sender ut lydbølger, gir og tolker signalene vi få tilbake, kobles signaturen til biblioteker over ulike arter. Vi kan gjøre det samme med plast, sier Jalving.

Der ble jeg imponert. Det er mange som ikke klarer å skille sei fra lyr selv i dagslys og med oppslagsverk. Ville være artig om det var mulig å forklare for lekfolk hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...