Gå til innhold

Telia lanserer Svitsj – en konkurrent til Telenor SWAP


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

 

Synes ikke noe om disse avtalene.

 

Det som ikke kommer så tydelig frem her er at når du kjøper en telefon med swap/svitsj binder du deg til operatøren i 24 måneder. Dersom du etter 12 måneder ønsker å bytte telefon signerer du ny swap/svitsj avtale slik at du binder deg til operatøren i nye 24 måneder.

 

Så bytte av operatør kan du bare glemme dersom du ønsker å benytte deg av disse avtalene.

Hva snakker du om? Abonnementet er uten binding.

Ja hvis du leser det jeg skrev etterpå vil du se at jeg innrømmet å ha tatt feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den er din med en gang. Det blir som å kjøpe noe på avbetaling. Telefonen er din, og betaler du ikke regninga får du inkasso osv. Ingen som sperrer eller henter telefonen.

Jo, betaler du ikke sperres IMEI så telefonen blir ubrukelig.

http://www.dinside.no/okonomi/operatoren-kan-sperre-mobilen/61213348

 

 

"Fordi telefonen i praksis var solgt på kreditt, sørger juridiske termer som salgspant og eiendomsrett for at operatøren i praksis kan gjøre som de vil om kunden ikke betaler, ifølge nemndas eksperter."

Lenke til kommentar

 

 

Snakk om lite kreativt navn...

Like kreativt som SWAP.

 

 

Absolutt. Syns Telenor tok storeslem på dårlig navn med Yng... Men jeg skjønner at jeg bare er gammel og bitter som reagerer negativt på disse navnene :-p

 

Hva skjedde med å ha enkle norske navn på ting? "Telenor Bytteavtale" for eksempel?

hvorfor bruke 100% mer bokstaver på et navn man forstår like godt med halvparten antall bokstaver?

Lenke til kommentar

hvorfor bruke 100% mer bokstaver på et navn man forstår like godt med halvparten antall bokstaver?

 

 

Hvis jeg ikke fulgte med i bransjen og ble introdusert for ord som: "Yng", "SWAP", og "Svitsj" oppå all den andre terminologien i telefonibransjen så forstår man det ikke like lett. Selv syns jeg Svitsj er et dårlig navn av flere årsaker. Navnet kan blandes med noe annet som ble lansert i år og har fått mye medieplass, ordet er dårlig "norsk" og kan også blandes med et nettverksprodukt som mange fortsatt bruker.

 

Men dette er bare min mening. Jeg syns det hadde vært mye mer beskrivende for tjenesten selv om det hadde brukt 100% mer bokstaver. Men som sagt flere ganger, min mening :-p Forstår at andre kan være uenige med meg.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Tror det er vi som kunder som har valgt dette selv.. Jeg fikk mail av Telia for en stund siden hvor det var en link som inneholdt en spørreundersøkelse hvor jeg ble spurt om jeg ønsket samme tilbud hos Telia som hos Telenor (da SWAP). Synes at det er en grei deal jeg. Samtidig så har praktiseres jo disse type avtalene i mange andre land her i Europa så ser ikke ulempen. Selv er jeg fornøyd med Telia og kommer ikke til å bytte så å kunne bytte tlf hvert år er jo helt konge for min del :D

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Snakk om lite kreativt navn...

Hva ville du kalt det da lol ?
"Telia Copy"

 

 

Noe som ikke kan blandes med en konsoll som ble lansert i år eller som minner om konkurrenten sitt navn.

 

Og ja... Telia Copy-Paste hadde vært et bedre navn... lol (? ble det rett? :-p)

Hva om vi diskuterer de to konseptene og ikke hva de kalles? Hvilket blir man minst flådd av f.eks?

Vel, SWAP er en skreddersydd nedbetaling/innbytteordning som Telenor lagde. Selve idéen om å bytte inn telefoner kommer fra USA, så det er ikke Telenor som kom på den idéen. Telia derimot kopierte hele konseptet til Telenor og la til en panteordning. Til og med prisene og navnene på forsikringene er det samme som Telenor sine.

Fordelen med svitsj er at man kan bruke deres panteordning på å nedbetale telefonen. Mens Telenor sine forsikringer er mye bedre. Skjermforsikringen til telenor har ingen krav til skadeårsak. Og med plussforsikringen(som man også får gratis med YNG abo ved kjøp av swap) til telenor får man ny erstatningstelefon én virkedag etter at skaden er godkjent, i hele EU/EØS. Dvs. At dersom man er i Spania og noe skulle skje, så kan man få ny mobil med nytt sim-kort levert til hotellet, dagen etter. Så dersom man ønsker bedre forsikringer velger man Telenor. Hvis man ønsker en panteordning velger man svitsj.

Lenke til kommentar

 

Den er din med en gang. Det blir som å kjøpe noe på avbetaling. Telefonen er din, og betaler du ikke regninga får du inkasso osv. Ingen som sperrer eller henter telefonen.

Avbetalingen er ihvertfall uten renter, og abonnementet er uten binding. Det er ihvertfall ikke et dårligere alternativ i forhold til de abonnementsløsningene som har eksistert siden tidenes morgen.

Uten renter?

Kall det hva du vil, men når Swap kom ut så var det den dyreste måten å kjøpe en mobil på som fantes.

Det var mye billigere å kjøpe samme telefon fra f.eks. Telia med binding. Det var også billigere å kjøpe en telefon uten nedbetaling fra Telia, men med binding og selge denne etter et år for å så kjøpe en ny. Det dem tjener mest på er jo at om man bytter hvert år er man jo bundet til selskapet i "evig tid".

 

Swap når det kom var en løsning for dem som ikke har råd til å betale hele telefonen på en gang og ikke gidder å ta bryet med å selge den etter et år.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...