Gå til innhold

Lån til hus ved uføretrygd


Taurean

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artig! Så hvis man er villig til å bo i en rønne langt uti skævven, så er det håp for alle med uføretrygd ^^ Kjekt å vite.

 

Det går jo an å jobbe litt hvis man har helse til det, tjene de 60 000 ekstra, da vil man kunne betale ned lån og kjøpe hus nærmere sivilisasjonen over årene.

 

Mener jo selvsagt ikke å spekulére, det er urealistisk å bli rik mens man er uføretrygdet. Men å bo så nærme byen som mulig må jo være et mål, for å gjøre livet enklest mulig. Krever jo bil og buss å bo langt vekk, og dét er heller ikke utfordringsfritt.

Lenke til kommentar

Det er en grense for hvor mye inntekt du kan ha før uføretrygden justeres noe ned. Det vil likevel lønne seg å jobbe. Uføretrygden justeres opp hvis inntekten din blir lavere igjen.



Inntekt ved siden av uføretrygden
  • Inntektsgrensen er 0,4 G (grunnbeløpet i folketrygden). Hadde du uførepensjon før 1. januar 2015, har du i en overgangsperiode fram til 1. januar 2019 en inntektsgrense på 60 000 kroner.
  • Er du gradert (delvis) uføretrygdet har du en individuelt fastsatt inntektsgrense. Den består av beløpene over og det NAV har fastsatt at du har mulighet til å ha i inntekt ved siden av uføretrygden.
  • Hvis du har fått innvilget tiltaket "Varig tilrettelagt arbeid", er inntektsgrensen 1 G.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Artig! Så hvis man er villig til å bo i en rønne langt uti skævven, så er det håp for alle med uføretrygd ^^ Kjekt å vite.

 

 

Kjenner til flere personer som har flyttet til ytre gokk og fått mye bedre liv, både mentalt og økonomisk. Noen har faktisk blitt nesten helt friskmeld igjen :)

 

Så det så..

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kan bekrefte at Jarmo bor i ytre gokk.

 

 

Kan bekrefte at Jarmo bor i ytre gokk.

 

[...]Men seriøst, bor nok på en plass hvor eiendomsmarkeder har hatt negativ utvikling over flere år.[...]

Men er ikke en, av svært få, fordeler uføretrygdede faktisk har at de ikke er avhengige av å bo på ett sted med ett romslig og attraktivt arbeidsmarked? Jeg kan ikke flytte til "ytre gokk" da jeg kan drite tynt i å finne inntektsgivende arbeid der. En uføretrygdet får vel penga selv om det er kun to arbeidsgivere (sagbruket og Esso'en) itillegg til kommunen selv i kommunen?

 

Jepp, men mange har problemer med å flytte fra familie og det kjente. Man står selvfølgelig friere, men det hjelper jo lite når man ikke er villig til å bruke den friheten. Hadde jeg hatt mulighet så hadde jeg gjerne flyttet til gokk, jeg har interesser som passer med gokklia  :)

 

Artig! Så hvis man er villig til å bo i en rønne langt uti skævven, så er det håp for alle med uføretrygd ^^ Kjekt å vite.

 

Fordomsfulle jævel :p

Lenke til kommentar

Vi bør huske på at veldig mange sliter med økonomien og livskvaliteter der de bor nå, et alternativ er å flytte der livet er lettere ;)

Dog er ikke det så lett for mange, flere hensyn å ta til vurdering.

 

Men okey, bla. Sogndal er et skolesenter de luxe, fra alt til lite. Osv..

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg kjenner et par som begge er uføretrygdet. Den ene på ung ufør og den andre på vanlig ordning. De har fått lån sammen til å kjøpe leilighet. De samme reglene gjelder for dem som alle andre. Så hvis banken ikke vil gi lån til uføre, så spør en annen bank hvis alt annet er i orden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjenner et par som begge er uføretrygdet. Den ene på ung ufør og den andre på vanlig ordning. De har fått lån sammen til å kjøpe leilighet. De samme reglene gjelder for dem som alle andre. Så hvis banken ikke vil gi lån til uføre, så spør en annen bank hvis alt annet er i orden.

De har også en langt høyere samlet inntekt enn det en enslig trygdet har. Selv med straffen for samboerskap.

Lenke til kommentar

 

Jeg kjenner et par som begge er uføretrygdet. Den ene på ung ufør og den andre på vanlig ordning. De har fått lån sammen til å kjøpe leilighet. De samme reglene gjelder for dem som alle andre. Så hvis banken ikke vil gi lån til uføre, så spør en annen bank hvis alt annet er i orden.

De har også en langt høyere samlet inntekt enn det en enslig trygdet har. Selv med straffen for samboerskap.

 

Joda. Selvsagt har de mer enn en enkelt får, det var heller ikke poenget mitt. Det gis lån til uføretrygdede så lenge de har det økonomiske i orden.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kjøpe i gokk å bli gjeldfri fortest mulig er ikke nødvendigvis noen god plan. Det er mye mer lønnsomt å kjøpe i vekstområder på lang sikt.

 

Man kan kanskje vurdere å leie i gokk fordi husleiene er lave og tilsvarer faste kostnader ved å eie (kommunale avgifter og vedlikehold på bolig osv.)

 

Som ufør kan man også vurdere utlandet.

 

Når det gjelder lån så ser banken på betjeningsevnen. Dvs. at man har råd til å betale lånet og forventede levekostnader.

Lenke til kommentar

Jeg har ung ufør og fikk startlån gjennom kommunen og har 1,3 hadde 1.45 mil i gjeld som koster 6100.- pr.mnd.

Når man har utbetalt litt over 17000 etter skatt går det greit.

 

Andre kostnader pr mnd i snitt er:

Felleskostnader. 1000.-

Størm 800.-

Internett, TV 980.-

Eiendomskatt 250.-

NRK Kommunist skatt 250.-

Innboforsikring 68.-

Privat vann og avløp 250.-

 

Sum 9728.- så jeg har nok å leve for.

 

 

 


Anonymous poster hash: 8db12...9f4



Anonymous poster hash: 8db12...9f4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Unge uføre kan ikke vurdere utlandet. Vi mister ung-tillegget hvis vi oppholder oss i utlandet 6+ måneder av året.

Jeg aner ikke hva et slikt tillegg utgjør i kroner og øre, men alt er relativt rimeligere utenlands. Ergo trenger man ikke nødvendigvis få dårligere råd, men man kan risikere et bedre og mer spennende liv.

 

-Kanskje man kan få tillegget tilbake når/om man returnerer?

-Alternativt kan man oppholde seg 12 mnd første år før man må være hjemme et år.

-Videre kan man vurdere ulovlig opphold.

-Om man senker standarden betraktelig kan man ha en bolig i Norge og en i utlandet - disse kan kanskje leies ut etc. når de ikke benyttes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...