Gå til innhold

Bør jeg betale ned ekstra på lånet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig tror jeg nok at jeg ville betalt ut boliglånet. Ja, da går mesteparten av arven, men dersom du klarer å la være å falle for fristelsen til å øke forbruket ditt kan du sette de pengene du ellers ville brukt til avdrag+renter på lånet inn på en sparekonto (eller annen spareform om du heller ønsker det). Da vil du kunne spare ganske store beløp hver måned. Om du er fornøyd med å bo der du bor nå, hva er da poenget med å skulle investere i en dyrere bolig? Bo i en dyrere bolig bare fordi den er dyrere?

Lenke til kommentar

Vil du ha en større/bedre bolig? I så fall kan det være greit å oppgradere.

 

Mange sier det er veldig behagelig å være gjeldfri. Du er ikke gal om du betaler ned hele boliglånet. Null boliglån frigjør cash flow. Du betaler sikkert rundt 10 000 i måneden nå? De kan du bruke/investere hver måned når du er gjeldfri.

 

Spar gjerne mer langsiktig i aksjefond. Men gjør det gjerne fra cash flow. Jævli emosjonelt kjipt å se et stort verditap hvis du investerer et stort beløp arvede penger.

 

Hvis du er så ung at du har igjen noen år å spare i BSU, så gjør det frem til du har makset den. Og så betaler du ned boliglånet.

 

Utleiebolig er like mye gambling som aksjemarkedet nå, synes jeg.

Lenke til kommentar

Om du er fornøyd med å bo der du bor nå, hva er da poenget med å skulle investere i en dyrere bolig? Bo i en dyrere bolig bare fordi den er dyrere?

 

Det er jo noen fordeler med det. Blant annet får man lavere ligningsverdi om man har mye i bolig i stedet for å ha mye i fond og bankinnskudd. Jeg vet ikke helt hva som er den sikreste sparingen av bolig og fond. 

 

Anonymous poster hash: 56678...e90

Lenke til kommentar

Vil du ha en større/bedre bolig? I så fall kan det være greit å oppgradere.

 

 

Noe større hadde vært greit.

 

 

 

Bingo

Vil du ha en større/bedre bolig? I så fall kan det være greit å oppgradere.

 

Mange sier det er veldig behagelig å være gjeldfri. Du er ikke gal om du betaler ned hele boliglånet. Null boliglån frigjør cash flow. Du betaler sikkert rundt 10 000 i måneden nå? De kan du bruke/investere hver måned når du er gjeldfri.

 

Spar gjerne mer langsiktig i aksjefond. Men gjør det gjerne fra cash flow. Jævli emosjonelt kjipt å se et stort verditap hvis du investerer et stort beløp arvede penger.

 

Hvis du er så ung at du har igjen noen år å spare i BSU, så gjør det frem til du har makset den. Og så betaler du ned boliglånet.

 

Utleiebolig er like mye gambling som aksjemarkedet nå, synes jeg.

 

Bingo

Lenke til kommentar

Noe større bolig hadde vært greit.

 

"Null boliglån frigjør cash flow. Du betaler sikkert rundt 10 000 i måneden nå? De kan du bruke/investere hver måned når du er gjeldfri."

 

10 000 er bingo.

 

Ja, jeg kan investere de 10 000 til andre ting, men da har jeg ikke de 3 millionene å investere. Så cash flowen trenger ikke bli høyere om jeg betaler ned. Kanskje tvert imot. 

"Spar gjerne mer langsiktig i aksjefond."

 

En spareplan med faste innskudd hver måned, mener du? Kunne jo satt inn 100 000 hver måned over 30 måneder, eller er det for kort tid?

 

 

Mange sier det er veldig behagelig å være gjeldfri. Du er ikke gal om du betaler ned hele boliglånet. Null boliglån frigjør cash flow. Du betaler sikkert rundt 10 000 i måneden nå? De kan du bruke/investere hver måned når du er gjeldfri.

Spar gjerne mer langsiktig i aksjefond. Men gjør det gjerne fra cash flow. Jævli emosjonelt kjipt å se et stort verditap hvis du investerer et stort beløp arvede penger.

Hvis du er så ung at du har igjen noen år å spare i BSU, så gjør det frem til du har makset den. Og så betaler du ned boliglånet.

Utleiebolig er like mye gambling som aksjemarkedet nå, synes jeg.

Bingo

Lenke til kommentar

Du har en gylden mulighet til å bli økonomisk uavhengig nå.

 

Lei ut huset du bor i nå.

 

Kjøp et nytt hus for de 3 mill, med leiligheter, og lei ut.

 

Lei en billig leilighet, fortsett å bo billig, og fortsett i jobben din. Du vil nå tjene sikkert rundt 50 000 i måneden etter skatt.

 

Spar mest mulig penger, kjøp enda et hus og lei ut.

 

Fortsett denne runddansen til du får inn nok penger hver måned til å slutte og jobbe, og leve i den livsstilen du vil.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Du har en gylden mulighet til å bli økonomisk uavhengig nå.

 

Lei ut huset du bor i nå.

 

Kjøp et nytt hus for de 3 mill, med leiligheter, og lei ut.

 

Lei en billig leilighet, fortsett å bo billig, og fortsett i jobben din. Du vil nå tjene sikkert rundt 50 000 i måneden etter skatt.

 

Spar mest mulig penger, kjøp enda et hus og lei ut.

 

Fortsett denne runddansen til du får inn nok penger hver måned til å slutte og jobbe, og leve i den livsstilen du vil.

 

 

Gylden mulighet til å kjøpe bolig på toppen av av verdens heteste boligmarked de siste 25 årene.

 

Dessuten tar det 15 år å spare opp nok penger til å kjøpe en tredje bolig. Man får ikke mer lån enn man har betjeningsevne til.

 

Anonymous poster hash: 86b29...d9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvis jeg betaler ned ekstra på boliglånet, vil jeg da få mindre renter å betale per måned? Går ut fra at avdragene forblir de samme og at nedbetalingstiden dermed kortes ned? I så fall går vel det månedlige beløpet ned noe fordi beløpet jeg betaler renter på minker?

 

Anonymous poster hash: 56678...e90

 

 

Ja. Du vil få mindre renter å betale og kortere nedbetalingstid.

 

Anonymous poster hash: 86b29...d9a

Lenke til kommentar

Du har en gylden mulighet til å bli økonomisk uavhengig nå.

 

Lei ut huset du bor i nå.

 

Kjøp et nytt hus for de 3 mill, med leiligheter, og lei ut.

 

Lei en billig leilighet, fortsett å bo billig, og fortsett i jobben din. Du vil nå tjene sikkert rundt 50 000 i måneden etter skatt.

 

Spar mest mulig penger, kjøp enda et hus og lei ut.

 

Fortsett denne runddansen til du får inn nok penger hver måned til å slutte og jobbe, og leve i den livsstilen du vil.

Med disse rådene du gir rundt på forumet er jeg litt usikker på om du gir råd i beste mening, eller om du prøver etter beste evne å få folk til å bidra til en boble og boligmarkedsras.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Du har vel verdier for 4.9 millioner nå. Er ikke så godt kjent med boliglån, men hvis det er slik at du kan bare "betale ned alt" med det samme, så kan jo dette bare vente til renten økes? Tenker hvertfall at med 10x inntekt i formue så er det sikkert fornuftig med en god blanding av indeksfond og bolig. Trenger ikke å være noe komplisert for at det skal være bra.

Lenke til kommentar

Det sikreste er hvertfall å betale ned på lånet og putte resten i høyrente. Ikke at jeg ville gjort dette, men da slipper du å tenke på at indeksfond skal falle og at renten skal heves.

 

Man må ha et forhold til risiko hvis man skal vurdere dette. Man kan ikke komme i ettertid og angre hvis det har vært en nedgang i aksjemarkedet eller at renten heves, men på generell basis er både indeksfond og bolig gode investeringer. Med så stor formue er det sikkert fornuftig med en blanding. Å kombinere det med høyrentekonto er ikke ulovlig heller  :wee:

 

Jeg er selv student og har alt i fond fordi det er en relativt liten sum og jeg vet inntekten skal økes etter studiene. Jeg kan altså ta mye større risiko enn deg for øyeblikket.

Lenke til kommentar

 

Du har en gylden mulighet til å bli økonomisk uavhengig nå.

 

Lei ut huset du bor i nå.

 

Kjøp et nytt hus for de 3 mill, med leiligheter, og lei ut.

 

Lei en billig leilighet, fortsett å bo billig, og fortsett i jobben din. Du vil nå tjene sikkert rundt 50 000 i måneden etter skatt.

 

Spar mest mulig penger, kjøp enda et hus og lei ut.

 

Fortsett denne runddansen til du får inn nok penger hver måned til å slutte og jobbe, og leve i den livsstilen du vil.

 

 

Gylden mulighet til å kjøpe bolig på toppen av av verdens heteste boligmarked de siste 25 årene.

 

Dessuten tar det 15 år å spare opp nok penger til å kjøpe en tredje bolig. Man får ikke mer lån enn man har betjeningsevne til.

 

Anonymous poster hash: 86b29...d9a

 

Inntjeningsevne og utgifter i samfunnet vil alltid stå i en viss korrelasjon til hverandre, selv i gode og dårlige tider. Staten har et ansvar for å holde folk i live med tak over hodet.

 

Derfor er det er hvem som står i gjeld til hverandre som betyr noe. Hvis du har utleieboliger, så vil du alltid ha makt over andre, for folk må alltid ha et sted å bo. Man må jo også lære seg kunsten, og jeg tror at hvis man lærer denne kunsten godt nok, så kan man få ting til å skje mye fortere.

 

Det er det samme hvor lang tid ting tar, så lenge du sørger for å stå med passiv inntekt og makt når markedet kræsjer.

 

Hva ville DU gjort om du vant 100 millioner i vikinglotto? Tenkte meg dét ja - eiendomsinvestering. Så hvorfor ikke lære seg kunsten først som sist?

 

 

 

 

Du har en gylden mulighet til å bli økonomisk uavhengig nå.

 

Lei ut huset du bor i nå.

 

Kjøp et nytt hus for de 3 mill, med leiligheter, og lei ut.

 

Lei en billig leilighet, fortsett å bo billig, og fortsett i jobben din. Du vil nå tjene sikkert rundt 50 000 i måneden etter skatt.

 

Spar mest mulig penger, kjøp enda et hus og lei ut.

 

Fortsett denne runddansen til du får inn nok penger hver måned til å slutte og jobbe, og leve i den livsstilen du vil.

Med disse rådene du gir rundt på forumet er jeg litt usikker på om du gir råd i beste mening, eller om du prøver etter beste evne å få folk til å bidra til en boble og boligmarkedsras.

 

Selvfølgelig er det ikke alle som er interessert i å bli frie og økonomisk uavhengige. Noen er fornøyde med å være slaver. Men folk får gjøre som de vil. Jeg vet jeg har rett, folk får følge råd som de vil.

 

Hvis du vil bevise meg feil, så kom med motargumenter som holder vann, jeg tar saklige argumenter fri for sarkasme, som vann til svamp. Alt annet forkaster jeg.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

betal ned boliglånet med 1,4 mill. Da har du 1 mill i lån igjen. Alltid kjekt å ha lån. Du får fradrag for gjeldsrenter. Og du skal ha bsu resten av livet(så lenge som mulig) pga de gode rentene og da må du ha et lån igjen som du kan bruke bsu på. Bsu beløpet kommer til å mangedoble seg over årenes løp.

Da sitter du igjen med 1,6 mill. Ta 1,4 og kjør det i index fond gjerne over et par måneders tid. 200.000 er høyrentepenger som du kan bruke til å betale ned rentene på resten av boliglånet skulle du miste jobben osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva ville DU gjort om du vant 100 millioner i vikinglotto? Tenkte meg dét ja - eiendomsinvestering. Så hvorfor ikke lære seg kunsten først som sist?

 

Eiendom ville absolutt vært aktuelt. Men jeg ville ikke kjøpt for eiendom for 90 millioner. Jeg ville i hvert fall ikke kjøpt eiendom for 500 millioner, og lånefinansiert de siste 400 millionene.

 

Jeg er helt enig i at eiendom vil det være behov for ved et boligkrakk også, så jeg er absolutt for å eie gjeldfrie  eiendommer ved et boligkrakk. Men lånefinansierte eiendommer tar banken med loven i hånd hvis de må. Og hvem har råd til gjeldfrie eiendommer i dag? Ikke TS i hvert fall.

 

Det er stor forskjell på å eie eiendom for 50 millioner for dem som har nettoformue på 100 millioner, og det å eie eiendom for 6 millioner for dem med nettoformue på 3 millioner. Førstnevnte kan legge seg og slappe av om kvelden selv om boligmarkedet faller 50%. Det kan ikke den andre personen, som akkurat har tapt 1,5 millioner av arven etter Bestefar.

 

Og med tanke på størrelsen på et eventuelt boligkrakk, så tror jeg personlig ikke på 50% selv, men ingen i utlandet vil løfte et øyenbryn hvis de leser om fem år leser at boligmarkedet i Norge falt 50% etter å ha steget 700% fra 1992 til 2017.

 

Anonymous poster hash: 86b29...d9a

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Den største feilen her er vel uansett å komme med bastante konklusjoner, enten det er boligspekulasjon eller fond. Markedet er på mange områder på all-time-high nå, bare se på børser og indekser verden over.

At folk trenger bolig selv med krakk er en tåpelig uttalt sannhet. Det ligger altfor mange betingelser bak. Sentrumsnære boliger som har steget hinisdes og bare venter på verdikorreksjon er ikke noe noen trenger. Alle kan klare seg med å bo 3 mil utenfor byn. Om boligene synker i verdi, renta stiger og man ikke klarer å holde lånet og må selge boligen, sitter man igjen med lån for en bolig man har solgt. Osv osv.

For de med krystallkule som virker er det selvsagt bare å putte alle eggene i en kurv og kjøre på. For resten tenker jeg en viss spredning av satsing og risiko vil være mer fornuftig for å sove godt om natta. Å redusere gjeld er alltid er bra sted å starte, hadde børsene vært lavere og stigende hadde jeg nok puttet det meste der. Nå om dagen holder jeg mer igjen. Alt tyder på en større korreksjon i anmarsj, men ingen vet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Med så mye penger kan man fint klare seg uten å arbeide i land nordmenn liker å reise på ferie til.

Et liv i sus og dus under en sydhavspalme  :)

Lenke til kommentar

 

Du har en gylden mulighet til å bli økonomisk uavhengig nå.

 

Lei ut huset du bor i nå.

 

Kjøp et nytt hus for de 3 mill, med leiligheter, og lei ut.

 

Lei en billig leilighet, fortsett å bo billig, og fortsett i jobben din. Du vil nå tjene sikkert rundt 50 000 i måneden etter skatt.

 

Spar mest mulig penger, kjøp enda et hus og lei ut.

 

Fortsett denne runddansen til du får inn nok penger hver måned til å slutte og jobbe, og leve i den livsstilen du vil.

Med disse rådene du gir rundt på forumet er jeg litt usikker på om du gir råd i beste mening, eller om du prøver etter beste evne å få folk til å bidra til en boble og boligmarkedsras.

 

 

Herrefred, har da mer enn nok med å vedlikeholde 1 hus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...