Gå til innhold

Disse norske el-båtene skal kjempe om gull i Frankrike


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Det er en trimaran, et litt utradisjonelt skrog. Av forskjellige grunner, så er det ikke så mye brukt, selv om det viser seg å være en veldig godt båt."

 

Tydeligvis har ikke forfatter av denne artikkelen vært mye rundt og reist. Trimaran som vestlig konsept er kanskje nytt, men konseptet med smal og grunn båt og to flytepotonger for å holde stabiliteten oppe, er langt fra ny.

 

http://clubrunner.blob.core.windows.net/00000001944/Stories/f3263cb9-30fe-4ace-87b3-8f14532876a4.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var jo ikke noe bruksbåter, og det var vel heller ikke meningen.

Men hvorfor bygges det ikke elektriske motorer til privat-båter, enten det er seilbåter, eller små hurtige båter?  Dissse ligger jo vanligvis mange dager ved brygga, og burde ha tid/rom nok for langsom opplading.

 

Det er bare å regne litt på sin egen fritidsbåt, så finner du fort svaret.

Sett at jeg kjøpte et batteri på 60 kWh.

Fullt oppladet kan jeg være ca 1/2 time på sjøen med full fart, og da har ikke jeg en stor motor(bare 120 Hk).

Det ville fort bli mange oppdrag for redningsselskapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Det er en trimaran, et litt utradisjonelt skrog. Av forskjellige grunner, så er det ikke så mye brukt, selv om det viser seg å være en veldig godt båt."

 

Tydeligvis har ikke forfatter av denne artikkelen vært mye rundt og reist. Trimaran som vestlig konsept er kanskje nytt, men konseptet med smal og grunn båt og to flytepotonger for å holde stabiliteten oppe, er langt fra ny.

 

http://clubrunner.blob.core.windows.net/00000001944/Stories/f3263cb9-30fe-4ace-87b3-8f14532876a4.JPG

 

Hvor har forfatter påstått at det er et nytt konsept4?

Lenke til kommentar

 

Dette var jo ikke noe bruksbåter, og det var vel heller ikke meningen.

Men hvorfor bygges det ikke elektriske motorer til privat-båter, enten det er seilbåter, eller små hurtige båter?  Dissse ligger jo vanligvis mange dager ved brygga, og burde ha tid/rom nok for langsom opplading.

Det er bare å regne litt på sin egen fritidsbåt, så finner du fort svaret.

Sett at jeg kjøpte et batteri på 60 kWh.

Fullt oppladet kan jeg være ca 1/2 time på sjøen med full fart, og da har ikke jeg en stor motor(bare 120 Hk).

Det ville fort bli mange oppdrag for redningsselskapet.

 

Takk for greit svar.

Lenke til kommentar

 

Dette var jo ikke noe bruksbåter, og det var vel heller ikke meningen.

Men hvorfor bygges det ikke elektriske motorer til privat-båter, enten det er seilbåter, eller små hurtige båter? Dissse ligger jo vanligvis mange dager ved brygga, og burde ha tid/rom nok for langsom opplading.

 

Det er bare å regne litt på sin egen fritidsbåt, så finner du fort svaret.

Sett at jeg kjøpte et batteri på 60 kWh.

Fullt oppladet kan jeg være ca 1/2 time på sjøen med full fart, og da har ikke jeg en stor motor(bare 120 Hk).

Det ville fort bli mange oppdrag for redningsselskapet.

Å elektrifisere fritidsbåten lar seg gjere når den er eit amfibium. Ved hjuldrift på land vil ein batteripakke på 2 tonn holde heile dagen.

Det er jo helt uproblematisk å lage noe som varer i + 50 år, så kostnadene i å for seg bare er av finansiell karakter.

 

Når man tenker batteri må man også tenke segl, seglføring er enkelt å automatisere og kan generere strøm.

Å bare skulle produsere og konkurere i henhold til et vist stykke av Mozart er kontraproduktivt i skule og forskningsammenheng.

Begrensningen fri klasse kunne vere ikke forbrenningsprodukter, max 3 500 kg, eignethet på vatn og distansen Voss - Måløy, om Solund og uten ferge.

 

Har selv vert oppå gløshaugen og tyholt hos NTNU/ Marintek for over 10 år siden for å presentere en amfibie-idee, da spredde panikken seg i koridorene. Som jo er et bra tegn.

Norsk småbåt produksjon minner mest om historien til den første konfeksjon fabrikken, umodent og lite profesjonelt over hele linja.

Får se om eg ikke skriver eit inlegg i "Finansavisen" om hvor elendig norsk småbåtproduksjon er. Da elendig ledelse og dårlig finansiering er noe som intreserer Trygve Hegnarr.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

 

"Det er en trimaran, et litt utradisjonelt skrog. Av forskjellige grunner, så er det ikke så mye brukt, selv om det viser seg å være en veldig godt båt."

 

Tydeligvis har ikke forfatter av denne artikkelen vært mye rundt og reist. Trimaran som vestlig konsept er kanskje nytt, men konseptet med smal og grunn båt og to flytepotonger for å holde stabiliteten oppe, er langt fra ny.

 

http://clubrunner.blob.core.windows.net/00000001944/Stories/f3263cb9-30fe-4ace-87b3-8f14532876a4.JPG

Hvor har forfatter påstått at det er et nytt konsept4?

 

 

Nytt, som i uvanlig å bruke. Ser at jeg kunne formulert meg litt annerledes, men regner med du skjønte godt hva jeg mente selv med denne skrivemåten. ;-)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

"Det er en trimaran, et litt utradisjonelt skrog. Av forskjellige grunner, så er det ikke så mye brukt, selv om det viser seg å være en veldig godt båt."

 

Tydeligvis har ikke forfatter av denne artikkelen vært mye rundt og reist. Trimaran som vestlig konsept er kanskje nytt, men konseptet med smal og grunn båt og to flytepotonger for å holde stabiliteten oppe, er langt fra ny.

 

http://clubrunner.blob.core.windows.net/00000001944/Stories/f3263cb9-30fe-4ace-87b3-8f14532876a4.JPG

 

Hvor har forfatter påstått at det er et nytt konsept4?

Hvor stor båt? skrogtype /vekt snakker vi her? Kunne du greid deg med en 35hk og bare kjørt på 50%? Tar du med deg noen solceller så kommer du sikkert hjem igjen selv om du har gått tom også, du trenger bare ta tiden til hjelp ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...