Gå til innhold

Livssynskaféen - en sosial tråd for oss i religionskategorien


Anbefalte innlegg

Wall Dorf skrev (5 timer siden):

Av det jeg har funnet ut, er ingen verken har sett eller hørt Gud. (hans røst – Joh.5.37-38) Mens det som kommer videre frem er at han har tiet og vært en taus gud i langsommelige tider, tidd og holdt seg tilbake, inntil; Men når stridslysten vekkes i ham, lar han hærrop runge og viser sin styrke for fienden – da skriker han som den fødende kvinne – altså den berømmelige byen i Åp.k12 – k.17 (Jes.42.13-14)

Noen større kjennskap til ham får en vel ikke før man har lest seg frem til Heb.8.8-13 da alle skal kjenne ham. Så han er jo egentlig litt nostalgisk som søker opp igjen en tid som har vært til tidligere... og fedrene...?

Nja, si det?

I GT er Gud / Herren stadig frempå med uttalelser, enten direkte eller gjennom sine profeter. I NT er det, med unntak av noen få tordenskrall, helt stille. I hvertfall om vi setter likhetstegn mellom GTs Gud / Herren og NTs Faderen. Så har Gud sluttet å si noe til menneskene?

Nei, i NT er det Jesus som i et menneskes skikkelse er Gud hos oss og som sier det som skal sies. Alt Jesus sier og gjør er Guds ord og gjerninger. Derfor sier han og "Den som har sett meg, har sett Far" når disiplene spør om å få se Gud.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Romeren skrev (1 time siden):

Nja, si det?

I GT er Gud / Herren stadig frempå med uttalelser, enten direkte eller gjennom sine profeter. I NT er det, med unntak av noen få tordenskrall, helt stille. I hvertfall om vi setter likhetstegn mellom GTs Gud / Herren og NTs Faderen. Så har Gud sluttet å si noe til menneskene?

Nei, i NT er det Jesus som i et menneskes skikkelse er Gud hos oss og som sier det som skal sies. Alt Jesus sier og gjør er Guds ord og gjerninger. Derfor sier han og "Den som har sett meg, har sett Far" når disiplene spør om å få se Gud.

Vel, da antar jeg at du har lest om sønnens fullmakt i Joh.5.16-30. Du har rett i at sønnen disponerer sin fars ord og gjerninger i NT, men her under «Vitneutsagn om Jesus» (Joh.5.31-47) Men så gjenstår det jo å tyde hvem sønnen egentlig er da? Altså hans kropp består jo som sagt av flere enn et menneske, for «Veien» blir jo kalt for en sektlære i Apg.24.14 som da burde tilhøre Guds familie? (Ef.2.)

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (På 12.5.2017 den 5:52 AM):

Har også vært inne på tanken å lese bibelen fra ende til annen selv, men har ikke fått somla meg til å gjort det helt ennå. Men det er vel mest på grunn av akademisk nysgjerrighet enn religiøs, da jeg ikke forventer å finne en gud sånn sett.

 

Om man faktisk oppdager en gud så ville jo det vært tidenes nyhet. Men avhengig av hvilken gud det er snakk om så er jeg ikke en av de som sier "jeg håper det er sant". Men, det å tro på noe er ikke simpelthen et valg, man må ha en viss form for overbeviselse.

 

PS: vi er jo alle rare, kristne som ikke-troende. ;)

Vil bare si noe til dette før jeg sier hvem jeg er hehe.

Jeg har lest bibelen skumlest den 1 gang, men også lest he rog der i mange år hehe 😛
 Var kristen før  :D

Lenke til kommentar

Vil si dette om meg selv og tign om meg :)

Jeg er Norsk, født i Drammen 1978, så ja jeg er 45 år nå :)
Samme  100 år før da Man united laget ble stiftet i 1878, bare 100 år etterpå ble jeg til.
Ja jeg er unied fan :D   ligge ri blodet mitt fra England ;)

Født i Drammen som jeg sa, men oppvokst i Sandefjord/Vestfold.

Har Dysleksi som betyr AH/HD,  sliter med ord/Utrykk hva ord kan bety mange ganger (( kommer helt ann på navnet)) samme som staten bruker, FINE ord exmpel Politikerne bruker og Rejeringsfolk.

Uansett jeg har hybbyer: Rc bil (( Crawler))  Skal laste opp bilen min.
Historie/Slektforskning/DNA innafor slektforskning/ Drivet emd frimerke og myntsamler, driver med Astronomi/ Kosmos det uendelige rom.
Spiller mye spill på nett som Diablo 3-4, WoW,  og masse andre gamle spill fra PS 1 til PS 3. GTA 1-5.

Liker gå tur ute ta livet med ro, liker ikke bli stresset (( JA vi er jo her inne)) men det er ikke ekte i mine øyne.

Har ingen mor eller far lenger.  Farmor var mor for meg gikk bort 98 år i 2013, min far 74 år i 2019. og 2 døde Onkler også i 2020 og 2022.
Føle meg mye Alene for tiden.

JA det var Litt om meg hahaha,  men kan si var Kristen før ble født innafor kristendommen, men er Ateist nå, dvs jeg er Druid og tror kun på Naturen er min Gud/Gudinne, Naturen vinner alltid.  Tror på Karma, opplevd 1 gang, ALDRI mer.
Personlig er jeg rolig kar og snakke med, bare ikke prøv motsi meg i meninger :) Da taper du.


Dette var om meg. Her kommer bilder.  
FAnt dem ikke på PC min :(

Men link til bilen på nett åssen den ser ut :)

https://treasureislandgroup.com/product/redcat-gen8-international-scout-ii-1-10-4wd-rtr-rock-crawler-orange/

Lenke til kommentar
Rexxus skrev (13 minutter siden):

Vil bare si noe til dette før jeg sier hvem jeg er hehe.

Jeg har lest bibelen skumlest den 1 gang, men også lest he rog der i mange år hehe 😛
 Var kristen før  :D

Det er egentlig ingen vits i å lese Bibelen slik man gjør med andre bøker fordi innholdet ikke er i sammenheng. Bedre å lese noe man finner interessant og heller følge vershenvisninger, da får man på en måte en bedre sammenheng. Gjør man det forstår en hvor dårlig sammenheng den har!😉

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (2 minutter siden):

Det er egentlig ingen vits i å lese Bibelen slik man gjør med andre bøker fordi innholdet ikke er i sammenheng. Bedre å lese noe man finner interessant og heller følge vershenvisninger, da får man på en måte en bedre sammenheng. Gjør man det forstår en hvor dårlig sammenheng den har!😉

Da vet ikke du mye om være en kristen 😛
DU har nok aldri vært ekte kristen 😛Pappa var Predikant :)

Endret av Rexxus
Lenke til kommentar
Romeren skrev (16 timer siden):

Nei, i NT er det Jesus som i et menneskes skikkelse er Gud hos oss og som sier det som skal sies. Alt Jesus sier og gjør er Guds ord og gjerninger. Derfor sier han og "Den som har sett meg, har sett Far" når disiplene spør om å få se Gud.

Har litt lyst å gå litt videre på det du nevner her, for Jesus sier jo klart og tydelig at hans kongsmakt ikke er av denne verden. (i Joh.18.36) Men som menneskesønnen hadde han ingen kontakt med DHÅ (i følge Matt.12.31-32) – så det ligger fortsatt noen vanskeligheter i veien for en Åndelig forståelse – den nevnes i 1.Kor.15. som livet etter de dødes oppstandelse. (v42-48), men nevnes også i Matt.12.28 som et Guds rike. - Kristus/ Jesus/Messias er navn/ord som ene og alene betyr «frelser» og en gruppe mennesker kan slik sett bære slike navn som skjult sett er selve hemmeligheten med Guds mysterium som nevnes i Åp.10.5-7, og som i Kol.2.2 rettes til å være Kristus.

For å stadfeste at menneskesønnen må komme først forteller Matt.1.23 at de kalte ham Immanuel, som betyr «Gud (er) med oss. Det er en flertalls form, akkurat som Gud nevnes i flertallsform flere steder i GT. Når Moses spurte Gud om hva han skulle si til israelittene om hvem som hadde sendt ham, sa Gud: «Jeg er den jeg er.» Og han sa: «Slik skal du svare israelittene: Jeg er har sendt meg til dere.» Og Gud fortsatte: «Du skal si til israelittene: Herren, fedrenes Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud og Jakobs Gud, har sendt meg til dere. Dette er mitt navn til evig tid, dette skal jeg kalles fra slekt til slekt. (2.Mos.3.13-15 / Heb.2.5-18)

Som sagt så har Ef.2 veldig kontroversiell tekst som viser at Gud virkelig tar frem igjen fedrenes kamp for overlevelse. De overvinner døden til slutt som et Guds under, og tar navnet Kristus Jesus/ frelser. Det står jo at de levde som på den nåværende verdens vis i ulydighet. Man finner flere tekster som bekrefter at Gud sørget for å vinne seg et folk av hedninger for sitt navn. ( i Apg.15.14/ 1.Kor.1.26-31/ Åp.2.17/ Jes.62.2/ Jes.65.15*)

*Det navnet dere etterlater dere, skal mine utvalgte bruke som forbannelse: «Måtte Herren Gud la deg dø!» Men tjenerne sine skal han kalle med et annet navn.

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
  • TSP avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...