Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Eltilsyn: Bevegelig ledning var ikke tilkoblet i samme rom som tilhørende bruksgjenstand.


Anbefalte innlegg

Har fått avvik etter tilsyn av elektrisk anlegg: "Bevegelig ledning var ikke tilkoblet i samme rom som tilhørende bruksgjenstand. Jf. fel §38" 

 

Det er lagt en ledning fra sikringsskap og rett gjennom veggen til et soverom. Hva må gjøres for at dette er godkjent og hvor mye blir det å koste?

 

Inne i sikringsskapet

post-332713-0-86001400-1494343303_thumb.jpg

 

Ledningen går rett gjennom veggen og inn i et skap i dette soverommet.

post-332713-0-52259000-1494343323_thumb.jpg

post-332713-0-66338500-1494343314_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En PR-kabel er vel for fast opplegg og ikke tilkobling til støpsel. Et støpsel er en bevegelig del og skal ha kabel som er beregnet for bevegelige deler.

 

Om det skal hentes strøm fra sikringsskapet via PR så bør det hentes fra en av kursene i skapet (fast tilkobling).

Endret av zero dawn
Lenke til kommentar

En PR-kabel er vel for fast opplegg og ikke tilkobling til støpsel. Et støpsel er en bevegelig del og skal ha kabel som er beregnet for bevegelige deler.

 

Om det skal hentes strøm fra sikringsskapet via PR så bør det hentes fra en av kursene i skapet (fast tilkobling).

 

Altså må kabelen sitte fast inne i skapet, for å kunne stikkes gjennom veggen? Jeg belager meg selvfølgelig på å måtte betale fagfolk for å gjennomføre utbedringen (min kapasitet strekkes når oppgaven går utover støpsel inn i stikkontakt). Jeg lurer vel egentlig mest på hvor omfattende dette blir, og ikke minst hvor kostbart. 

Endret av mickrs
Lenke til kommentar

Litt avhengig av hvor du bor, men jeg vil anslå at en elektriker fakturerer 2 timer for dette, inkludert kjøring og dokumentasjon. Jobben i seg selv tar 10 minutt, og materiellet det er snakk om er neglisjerbart. Du vil nok ende opp på mellom 1000 og 1500 kr. På en så liten jobb er det dessverre mobiliseringen av elektriker som koster, ikke selve jobben.

 

Hadde jeg ikke vært elektriker selv, så ville jeg nok bare nappet ut støpselet og sett etter en annen plass å hente strøm fra. Det er lov å bruke sunn fornuft, eller risikovurdering, som vi så fint kaller det i bransjen  :)

Endret av Elnix
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En PR-kabel er vel for fast opplegg og ikke tilkobling til støpsel. Et støpsel er en bevegelig del og skal ha kabel som er beregnet for bevegelige deler.

 

Om det skal hentes strøm fra sikringsskapet via PR så bør det hentes fra en av kursene i skapet (fast tilkobling).

Det er viktig å presisere at PR-kabel og fast tilkobling er fast opplegg og skal utføres av elektriker. Det er ikke tillatt for hvermansen å utføre arbeid på det faste elektriske opplegget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...