Gå til innhold

[Løst] stilleste psu til gaming


Anbefalte innlegg

I et prosjekt med målet om å få en gaming-pc så stille som mulig har jeg nå kommet til psu. beregnet systemeffekt ligger rundt 500W på full load. Hva slags psu vil gi det laveste mulige støynivå både under idle og full load?

 

Har kikket på både vifteløs 520w fra seasonic (redd denne blir for liten), prime titanium-serien med 650/750watt og kraftigere forsyninger som f.eks corsair rm1000x som ved 500w knapt vil starte vifta.

 

Noen som har noen råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er på utkikk etter stille PSU selv med minst mulig støy ettersom jeg har punga ut for denne;

https://www.kickstarter.com/projects/1489140137/nsg-s0-worlds-first-fanless-chassis-for-high-perfo/description ^_^

 

Synes ikke det er noen gode kilder for støy på maskinutstyr. Vanligvis henviser folk til johnnyguru.com for PSU tester, men han fyren tar ikke skikkelig hensyn til støy. Techpowerup tester støy godt, men de har dårlig oversikt over de forskjellige når det kommer til støy. Denne PSU'en kom godt ut på støy der;

https://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/HX1000i/11.html    

 

"Silent operation (currently the quietest 1 kW PSU I have ever tested)"

 

Du bør ha en sterk PSU med god margin over det du helst skal ha og best mulig effektivitet ettersom dårlige PSU'er kan forårsake coil whine i både PSU'en selv og øvrige komponenter som feks skjermkortet. GTX 1070 har rykte på seg for å skape mye coil whine feks.

 

Du kan ta en titt på denne lista http://www.silentpcreview.com/Recommended_PSUs , som dog er litt gammel nå.

 

Ellers har jeg fått med meg at seasonic og corsair er bra sånn generelt sett...

 

PS kommer du over 500 watt vet jeg ikke om noen PSU'er uten vifte, og da blir det vanskeligere med en gang...

Endret av o2-
Lenke til kommentar

Er kanskje ikke helt på jordet, men hørtes litt høyt ut :-)

Men uansett med en 1000w så blir det lite lyd.

Tull, en 1000W strømforsyning vil skape mer varme (høyere vifteaktivitet) ved typisk last for systemet til trådstarter enn en 650W-modell, men det har lite å si uansett.

 

Et GTX 1080 Ti under typisk spill-belastning vil produsere ca 220W med varme, som må kjøles ned med en kjøler på størrelse med en tredjedels strømforsyning.

 

En 650W strømforsyning merket 80 PLUS Gold (ikke Platinum eller Titanium) som driver et system på 350W forbruk/varme (typisk spill-belastning for trådstarters oppsett) vil i seg selv produsere ca 30W med varme, som må kjøles ned med kjøleribber, og i noen tilfeller en saktespinnende vifte.

Merk at forskjellen på 80 PLUS Gold og Platinum ved 50% belastning effektivt betyr at en Titanium-merket strømforsyning vil kaste bort omtrent halvparten så mye energi til varmeproduksjon som en Gold-merket strømforsyning, så i eksemplet over ville en Titanium-modell hatt mindre enn 15W med varme å kvitte seg med.

 

Så for å oppsummere:

En fornuftig designet 550W strømforsyning med 80 PLUS Gold vil ikke bråke om du belaster den med 350W uansett hvordan du vrir og vender på ting.

Mitt tips til deg vil være å se nærmere på prosessor-kjøler, jeg har enda til gode å høre et All-in-one vannkjølingssett der pumpa ikke er lett hørbar ved idle fordi den får kabinettet til å resonnere.

For å sitere Techpowerup sin test av H80i GT

 

At 25% fan speed, the cooler stays below 40 dBA with a reading of 36 dBA, which makes it near-silent; however, listen closely and you will hear the pump.

Lenke til kommentar

Betroz - seasonic ser absolutt aktuelt ut, selv om vifta går sakte blir det svært lite støy.

 

O2 - (kikket på det kabinettet men er skeptisk til coild whine med en så åpen løsning). enig med deg om techpowerup. en detalj jeg har hengt meg opp i er at gjennomsnittsmålingene for støy går over hele spekteret til hver enkelt psu. dvs en 1000w psu kan være uten vifteaktivitet ved 500w men komme dårligere ut enn en med 650w fordi den bråker mer i området over 650watt. mens den på 650 har vifteaktivitet f.eks allerede fra 300watt og dermed vil "bråke" ved 500. Man må mao finlese testene ut fra eget strømbehov.

Fant forøvrig listen til silentpcreview men som du sier virker det delvis utdatert.

 

seasonic lanserte vistnok en 600w vifte i løpet av 2016, men har ikke klart å finne spor av den utover pressemeldinger, selv ikke på deres egne hjemmesider.

 

En kraftig psu med bra effektivitet er nok veien å gå. Stillhet er gull, desverre også når man kjøper det ;)

Lenke til kommentar

Se ettter en PSU med høy virkningsgrad. De skaper mindre varme. Uansett trenger du å få transportert ut varmen fra PSU'en og resten av maskinen, så litt vifte er greit å ha da du uansett trenger en del vifter som jobber sammen på lavt turtall som et minimum hvis du bare kjøler på luft i romtemperatur.

Lenke til kommentar

Min psu Corsair AX1200i kjører vifta så og si ikke i det hele tatt. dvs, psuen blir ikke så varm at vifta trenger å spinne.

KAn dog manuelt sette på vifta via corsair link, istedenfor den automagiske settinga som kjem fra fabrikk

 

90-95% virkningsgrad ifølge corsair link her på ax1200i

Endret av spetter
Lenke til kommentar

 

Er kanskje ikke helt på jordet, men hørtes litt høyt ut :-)

Men uansett med en 1000w så blir det lite lyd.

Tull, en 1000W strømforsyning vil skape mer varme (høyere vifteaktivitet) ved typisk last for systemet til trådstarter enn en 650W-modell, men det har lite å si uansett.

 

Et GTX 1080 Ti under typisk spill-belastning vil produsere ca 220W med varme, som må kjøles ned med en kjøler på størrelse med en tredjedels strømforsyning.

 

En 650W strømforsyning merket 80 PLUS Gold (ikke Platinum eller Titanium) som driver et system på 350W forbruk/varme (typisk spill-belastning for trådstarters oppsett) vil i seg selv produsere ca 30W med varme, som må kjøles ned med kjøleribber, og i noen tilfeller en saktespinnende vifte.

Merk at forskjellen på 80 PLUS Gold og Platinum ved 50% belastning effektivt betyr at en Titanium-merket strømforsyning vil kaste bort omtrent halvparten så mye energi til varmeproduksjon som en Gold-merket strømforsyning, så i eksemplet over ville en Titanium-modell hatt mindre enn 15W med varme å kvitte seg med.

 

At 25% fan speed, the cooler stays below 40 dBA with a reading of 36 dBA, which makes it near-silent; however, listen closely and you will hear the pump.

 

Tull og tull du fru blom.

 

Ta to svært populære PSUer på markedet som Corsair RM650i og sammenligner den mot en tilsvarende RM1000i. Så vil du se at det er marginal forskjell i effektivitet. Førstnevnte peaker riktig nok i effektivitet rundt 300W, mens sistnevnte gjør det rundt 400W. 

Men effektiviteten faller ikke drastisk før du kommer langt lengre ned, og dermed skiller bare noen promille i effektivitet under last. (og nå var det mest spørsmål om støy) 

 

Og derfor vil en større og kraftigere PSU, som har kjøleribber og komponenter som er laget for å takle langt mer effekt, komme bedre ut støymessig. Ved eksempelet ditt på 350W så vil RM1000i fortsatt være dønn stille (vifta har ikke starta), mens RM650i er på vei til å støye en del, og er pga. sine lille kapasitet ha en ganske bratt kurve. Ved 380W så er vi allerede oppe i 32 dbA. Du må helt opp i 600W før RM1000i lager like "mye" bråk. Snakker vi under ca. 320W så er begge to like stille. 

 

Men anbefaler jeg en 1000W PSU bare for å garantere at vifta aldri starter opp? Neh, de penga ville jeg spart. Ville nok gått for en 650W'er. Så konklusjonen er jeg ikke uenig i.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til Noreng og Andrulls innlegg; det kan se ut som om dere anbefaler 650w platinum/Titan over 1000w gull. Prismessig vil vel disse ligge ganske tett. vil 1000w da være bedre lydmessig idet viften står helt stille ved belastning under 500w? På techpowerup ser det ut som om viftene til 650w starter rundt 100-300watt.

Lenke til kommentar

Ophidee-a - Jepp, det er ikke lett, jeg personlig ser etter minst 1000w men viftene støyer jo inne i granskauen høyt imo.

Vurderer derfor å modde min eventuelle PSU med en noctua vifte, selv om det er farlig å åpne en PSU  ref; https://electronics.stackexchange.com/questions/23232/is-it-safe-to-disassemble-an-unpowered-pc-power-supply

 

Coil whine er det ikke noen gode løsninger på, bortsett fra støyinsulering eller å lime coilene i en PSU som han her har gjort https://www.youtube.com/watch?v=ENXKpRdQQnA  :p

 

Jeg tror ikke det er feil å kjøpe en 650w høyeffektivitets psu som scorer bra på støytester. Jeg fant ihvertfall  https://www.techpowerup.com/reviews/Seasonic/Prime_750/6.html rata til 22-23 db opptil 600W som ser greit ut. Så lenge den ikke sitter i en badstu :p

 

Redigert pga x antall problemer med lenker

Endret av o2-
Lenke til kommentar

Liten oppdatering; ender med seasonic prime 750w. tenkte egentlig 650 men den var nylig satt opp i pris. Med kun 200kr forskjell og forventet levetid på 10 år kan jeg like så godt ta høyde for at høyt strømforbruk kommer "på moten" igjen. Valget falt på denne fordi den kjører passivt til 300w, og rundt 20dba ut resten av området den dekker. mao stille nok uansett belastning. 

 

 

EDIT: takk til alle for innspill og nyttig diskusjon!

Endret av Ohphiedee-a
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...