Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

foreldrepermisjon, ulønnet perm, ferie


Anbefalte innlegg

jeg fikk barn i januar, hatt permisjon siden. avtalen med arbeidsgiverer er at jeg skal starte 1. juli igjen, i 60%stilling, 40% ulønnet permisjon ut året.

 

Min mann tenkte å ta over permisjon fra 1. juni, og at jeg da i juni har 100% ulønnet permisjon.

 

Videre planlegger vi begge ferie i august.

 

Er jeg da sikret sykepenger dersom jeg skulle bli syk på ferie? siden jeg jobbet i juli?

og når er d trekket for ulønnet permisjon i juni skjer? blir det trukket av lønn i juli selv om jeg jobber?

 

ønsker meg også enda en md 100% ulønnet permisjon dette året(desember) men har jeg rett til dette? altså kan jeg spørre om å variere den ulønnede permisjonsgraden? (tror sette praktisk sett ikke er noe problem for arbeidsgiver)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NAV krever at mor er i arbeid el. når far tar ut felleskvoten av permisjonen, hun må da være i minst 75% stilling for at støtten far mottar ikke skal bli redusert https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/spesielt-om-foreldrepenger-til-far--347656#chapter-2

Så lenge du ikke har vært i 100% ulønnet permisjon så tror jeg ikke det er et problem med evt sykepenger, men det er jeg ikke sikker på.

Når lønnstrekk for ulønnet permisjon skjer er det best å spørre arbeidsgiver, det er vanskelig for oss å vite. Min arbeidsgiver trekker ulønnet permisjon lang tid i etterkant. Andre i den måneden permisjonen skjer.

Sett bort i fra redusert støtte fra NAV er det neppe et problem å ha ulik ubetalt permisjon i ulike måneder, men det greieste er å spørre dem. Siden du sier dette er ok for arbeidsgiver, er det vel bare et spørsmål hvordan NAV forholder seg til det?

 

Merk at det kan være ulike regler for hvilken type fødselsperm som kombineres med ulønnet permisjon. Du kan feks ta 100% permisjon mens far tar ut ferie. For så å ta ferie i desember mens far bruker av felleskvoten. Hvordan reglene er for kombinasjon av fedrekvoten og permisjon husker jeg ikke.

 

Merk også at det er ulike krav til aktivitetsplikt. Far kan ha ulønnet permisjon selv om mor har fødselspermisjon uten at mor får redusert støtten.

 

Det er forøvrig et par år siden jeg selv var i permisjon og regler kan ha endret seg / jeg husker feil.

Endret av nirolo
Lenke til kommentar

Retten til sykepenger faller bort under opphold i arbeidsforholdet på mer enn 14 dager (men avvikling av lovfestet ferie regnes ikke som opphold). Det vil si at hvis du jobber i juli er du dekket under ferien i august.

 

Når trekk for ulønnet permisjon skjer kommer an på lønningsavdelingens rutiner. Vanligvis gjøres dette i samme måned, så lenge trekket er sendt lønningsavdelingen innen en eller annen frist som gjerne er midt i mai, og man ellers har forskuddsbasert avlønning (dvs. at lønn for juniarbeid utbetales i juni). Har man etterskuddsbasert avlønning (juniarbeid utbetales i juli) eller opplysningene ikke blir ferdigbehandlet før lønnskjøringen for juni kan trekket måtte gjøres i juli eller senere.

 

All ulønnet permisjon må avtales med arbeidsgiver når den skal graderes, men du vil som regel ha rett til å få deltidspermisjon etter eget ønske de første tolv månedene med mindre det innebærer en vesentlig ulempe for virksomheten, jf. arbeidsmiljøloven § 12-6 annet ledd. Merk at dette kun gjelder de første tolv månedene etter fødsel. Etter dette har man bare rett til deltidspermisjon når det tas ut som foreldrepenger fra folketrygden - ulønnet permisjon kan arbeidsgiver avslå på saklig grunnlag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...