Gå til innhold

Er Norge styrt av folket, et folkestyre, et demokrati?


  

47 stemmer

  1. 1. Er Norge styrt av folket, folkestyrt, et demokrati?

    • Ja
      23
    • Nei
      24
    • Ingen formening
      0


Anbefalte innlegg

 

Du vil heller bo i et land hvor alle gjør nøyaktig som de vil?

For det er det du sier her.

Ja, så lenge de ikke skader andre.

 

Hva legger du i "skader"? Inkluderer det "være til ulempe"? Eller er det bare ting som går direkte og alvorlig ut over liv og helse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Ikke bare det, men partier i seg selv er antidemokratisk, fordi ingen kan ha oversikt over alle partienes politikk

Er du liberalist?

 

 

Jeg er et individ.

 

Jeg er klar over det. Det jeg spør om er ditt politiske ståsted. Din ideologi.

 

Jeg har ikke er syn på ting som passer med merkelapper eller kan klassifiseres som det ene eller det andre. Jeg har et individuelt syn på alt.

 

En viktig ting jeg synes er at maset om høyre og venstre og konservativ og liberal og slike ting går utover virkelig politisk debatt til fordel for å diskutere fjas og merkelapper.

 

Noe du egentlig forsøker å gjøre nå siden du spør meg det du spør. Du ønsker å sette merkelapper. Da kan jeg igjen henvise til det jeg svarte. "Jeg er et individ".

 

 

 

 

Du er med andre ord imot demokrati.

Nei. Skjerp deg.

Neivel?

 

Fordelen med et representativt demokrati er nettopp at det unngår massenes tyranni. Ting går mye tregere, noe som betyr at massenes "plutselige innfall" ikke kan gjøre like stor skade.

Lenke til kommentar

 

 

Virkelig? Det virker mer som den samme gamle anti-stat-spammingen. Liberalist eller kanskje heller anarkist-nonsens. Menneskeforaktende ondskap, rett og slett.

 

Når videoen syter over "veil of rhetoric and propaganda" så må man nesten bare le. Videoen er ikke noe annet enn propaganda. Løgnaktig sådan.

 

Ja, videoen viser menneskeforakt og ondskap. Den viser dagens system i realitet.

 

Den gjør ikke det. Den viser en stråmann og fantasi.

 

 

Sikkert det, hvis du ikke har fantasi og er fanget i en boks og ikke kan se utenfor den.

 

At du ikke evner å se den helhetlige betydningen av videoen sier vel mer om deg enn videoen.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

 

Du vil heller bo i et land hvor alle gjør nøyaktig som de vil?

For det er det du sier her.

Ja, så lenge de ikke skader andre.

 

Hva legger du i "skader"? Inkluderer det "være til ulempe"? Eller er det bare ting som går direkte og alvorlig ut over liv og helse?

 

Vi vet alle at SF selvsagt gjør unntak for grov mental vold av typen "glemme brus-burkaen, slik at du blir fristet til å konsumere pall på pall med sukkerdrikke".

Lenke til kommentar

 

Tja du har rett i at det er ett problem at de som skal ta avgjørelsene ikke har tilstrekkelig informasjon. Nettopp derfor bør man ikke la politikerne ta noen avgjørelser i det hele tatt, for de er fullstendig inkompetente og mangler totalt informasjonen som trengs for å ta noen som helst avgjørelse.

Politikere med et stort apparat, fagfolk, osv. har i mange saker langt bedre forutsetninger enn hver enkelt for å ta avgjørelser. Hvis alt overlates til hver enkelt så vil alt gå rett til helvete fordi enkeltmennesket ikke har ubegrenset kunnskap og kapasitet

 

De samme politikerne sitter i situasjoner der de kan komme unna med å gjøre slett arbeid uten å bli stilt til ansvar, ordne seg og sine fordeler gjennom "korrekte prosesser" og bruke massevis av lønnet arbeidstid på å reise rundt og godsnakke med folket for å få lov til å sitte på makta en runde til. De handler gjerne stikk i strid med hva alle fagfolk sier dersom det vil skaffe dem fordeler, enten det er flere idiotvelgere eller andre mer skjulte fordeler.

Du får det til å høres ut som at store maktapparat er et gode for folket. Historien har vist gang på gang at store maktapparat utvikler seg til å bli et gode for de som er i det samme apparatet. Her til lands kom vi dit mens far min gikk i kortbukser for snart 60år siden, eller enda før.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hva legger du i "skader"? Inkluderer det "være til ulempe"? Eller er det bare ting som går direkte og alvorlig ut over liv og helse?

Hva legger du i "skader"?

Lenke til kommentar

Det fins ikke noe som heter demokrati, eller folkestyre.

 

Dette såkalte "demokratiet" er som i the Jones Plantation, og de fleste i folket er like dumme som slavene på plantasjen, de tror på eiernes fine ord om at folket er medeiere, at det spiller noen rolle hvem folk stemmer på ol

 

Lenke til kommentar

Interessant balanse mellom ja og nei her. En stund var det helt likt.

 

Det viser vel at flere er i ferd med å våkne opp til realiteten. For noen år siden ville det vært helt unødvendig å spørre fordi alle ville sagt "ja". Mange er dog fortsatt svært fastgrodd i fortellingen politikerne prakker på dem, noe som også sannsynligvis er grunnen til at "fredsnasjonen" Norge har blitt til en av verdens største drapsfabrikker uten at folket har inntatt stortinget.

 

De falske fortellingene til politikerne fungerer tydeligvis på altfor mange fremdeles.

 

"Vi sprer fred og demokrati" ikke "død og kaos".

 

"Vi er en uavhengig nasjon" ikke en "kolonia av USA".

 

Nesten så folk kan ta med seg Amerikanske flagg på 17 Mai heller og vifte med de.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Finnes det noen dokumentasjon på at folk ville svart betraktelig annerledes for "noen år siden"? Jeg aner ikke hva du legger i dette, men er det noe under 50 år eller deromkring hadde det vært kjekt med en kilde. Kjenner meg ikke igjen i at det har vært en klar endring overhodet. Debatten føles som den samme som for noen år siden (og det er jo ikke veldig rart når systemet er likt).

Lenke til kommentar

Finnes det noen dokumentasjon på at folk ville svart betraktelig annerledes for "noen år siden"? Jeg aner ikke hva du legger i dette, men er det noe under 50 år eller deromkring hadde det vært kjekt med en kilde. Kjenner meg ikke igjen i at det har vært en klar endring overhodet. Debatten føles som den samme som for noen år siden (og det er jo ikke veldig rart når systemet er likt).

 

Finnes det noen dokumentasjon på at du er et menneske?

Lenke til kommentar

Hadde vært interessant å se hva folk i Norge egentlig tror ordet "demokrati" betyr. At alle skriver ned en setning om hva definisjonen av demokrati er, så samler vi alle, legger til de like svarene og lager statistisk oversikt over hva folk tror.

 

Jeg tror flertallet ikke egentlig er klar over hva ordet demokrati betyr.

Lenke til kommentar

Hadde vært interessant å se hva folk i Norge egentlig tror ordet "demokrati" betyr. At alle skriver ned en setning om hva definisjonen av demokrati er, så samler vi alle, legger til de like svarene og lager statistisk oversikt over hva folk tror.

 

Jeg tror flertallet ikke egentlig er klar over hva ordet demokrati betyr.

 

Det tror jeg ikke politikerne engang er klar over, ihvertfall ikke dagens regjering. Med tanke på kommune og fylkesammenslåing og folkeavstemningene knyttet opp til dette som har foregått rundt omkring. 

Endret av Cyka_Blyat
Lenke til kommentar

Om man begrenser seg til EN setning kan man ikke forvente å få noe godt svar, heller. Da får du akkurat det du ønsker for å støtte egen sak: en upresis definisjon.

Nei.

 

Demokrati betyr folk og makt, fra Gresk, folkemakt, på Norsk best sagt med ordet folkestyre.

 

Det er uforanderlig og overhode ikke upresist. Det er 100% definert hva ordet demokrati betyr, Det ligger i selve ordet.

Lenke til kommentar

 

Hadde vært interessant å se hva folk i Norge egentlig tror ordet "demokrati" betyr. At alle skriver ned en setning om hva definisjonen av demokrati er, så samler vi alle, legger til de like svarene og lager statistisk oversikt over hva folk tror.

 

Jeg tror flertallet ikke egentlig er klar over hva ordet demokrati betyr.

 

Det tror jeg ikke politikerne engang er klar over, ihvertfall ikke dagens regjering. Med tanke på kommune og fylkesammenslåing og folkeavstemningene knyttet opp til dette som har foregått rundt omkring. 

 

 

Hadde vært interessant å gå rundt i politiske organisasjoner verden rundt og "intervjuet" politikere, og bare spurt de ett spørsmål: "hva betyr demokrati"?

 

Jeg tror det hadde vært mange rare svar og mange feil svar og mange bortforklaringer. Politikerne er jo tross alt de som nyter av at vi ikke har demokrati i ordets rette betydning.

Lenke til kommentar

 

Om man begrenser seg til EN setning kan man ikke forvente å få noe godt svar, heller. Da får du akkurat det du ønsker for å støtte egen sak: en upresis definisjon.

Nei.

 

Demokrati betyr folk og makt, fra Gresk, folkemakt, på Norsk best sagt med ordet folkestyre.

 

Det er uforanderlig og overhode ikke upresist. Det er 100% definert hva ordet demokrati betyr, Det ligger i selve ordet.

 

 

Om du lot "folk flest" få bruke noen setninger på å uttrykke noe lignende er det større sjanse for at de vil treffe ganske bra enn om de må treffe den mest kompakte ordbokdefinisjonen på første forsøk. Dessuten gir det liten mening i å spørre hva ordet "egentlig" betyr, har det en betydning på norsk som avviker fra det opprinnelige greske ordet er den norske tolkningen fullgod. Og den er nok litt videre enn at det er delt opp i to ord for "folk" og "makt".

Lenke til kommentar

 

 

Om man begrenser seg til EN setning kan man ikke forvente å få noe godt svar, heller. Da får du akkurat det du ønsker for å støtte egen sak: en upresis definisjon.

Nei.

 

Demokrati betyr folk og makt, fra Gresk, folkemakt, på Norsk best sagt med ordet folkestyre.

 

Det er uforanderlig og overhode ikke upresist. Det er 100% definert hva ordet demokrati betyr, Det ligger i selve ordet.

 

 

Om du lot "folk flest" få bruke noen setninger på å uttrykke noe lignende er det større sjanse for at de vil treffe ganske bra enn om de må treffe den mest kompakte ordbokdefinisjonen på første forsøk. Dessuten gir det liten mening i å spørre hva ordet "egentlig" betyr, har det en betydning på norsk som avviker fra det opprinnelige greske ordet er den norske tolkningen fullgod. Og den er nok litt videre enn at det er delt opp i to ord for "folk" og "makt".

 

 

Demokrati kan ikke ha en annen betydning. Det er det som er poenget. Denne falske nylagede indoktrineringsversjonen av hva demokrati betyr, er ikke noe annet enn det, falsk.

 

Demokrati betyr ikke at folk velger representanter som styrer dem, etc etc etc, og hva nå alle de tåpelige definisjonenen på nettet sier. Demokrati kan ikke bety noe annet enn den presise definisjonen som er innlagt i ordet, og som er drøftet gjennom timer, år, tiår og hundreår i antikkens Hellas og som er rimelig veldokumentert.

 

Hadde disse sett vår såkalte endrede definisjon av demokrati hadde de snudd seg i grave og sagt det er en annen type modell, ikke demokrati.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...