Gå til innhold

Er Norge styrt av folket, et folkestyre, et demokrati?


  

47 stemmer

  1. 1. Er Norge styrt av folket, folkestyrt, et demokrati?

    • Ja
      23
    • Nei
      24
    • Ingen formening
      0


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er etter min mening hårfint forskjell mellom et totalitært styre og demokratiet som vi har. Det som blir bestemt i Stortinget må alle forholde seg til. Vi kan stemme på partier som vi er mest enige i ja, men uansett så blir det kjøpsslåing mellom partiene når det skal forhandles. Mener uansett at systemet vi har nå er det beste. Verdens beste land å bo og leve i!

Jaha? Har du bodd i andre land?

 

Hvordan vet du hva som er bra og hva som ikke er bra? Tror du ikke det finnes bra og dårlige ting med alle land? Hadde vi samlet alle disse gode tingene på en og samme liste hadde det sikkert ikke vært en bra beskrivelse av Norge.

 

Norge er kaldt og jævlig, folk er sure og egoistiske. For meg virker det ikke som folk i Norge er lykkelige, det virker som de er ignorante. Kanskje folk blir lykkelige av å slave for et overfinansiert hus hver dag i 40 år, men for min del er ikke det definisjonen på et lykkelig eller fritt samfunn. Vi er mennesker, ikke roboter.

Lenke til kommentar

Demokratiet er en illusjon. Norge er et godt land å bo i hvis man er middelmådig, ikke hvis man lykkes.

Hvis jeg kun kjenner ulykke vil jeg finne lykke i situasjoner som folk som kun kjenner lykke vil finne ulykkelig. Det kan være at en del folk i Norge er lykkelige fordi de ikke vet bedre.

 

Jeg vet ikke om noen land i verden hvor folk er frie, hvor menneskelige behov står i sentrum, hvor harmonien ringer igjennom hele samfunnet. I motsetning så er jo folk i Norge slaver, profitt står i sentrum og det hele er iallefall ikke særlig harmonisk, om ikke direkte disharmonisk.

Lenke til kommentar

 

Det er etter min mening hårfint forskjell mellom et totalitært styre og demokratiet som vi har. Det som blir bestemt i Stortinget må alle forholde seg til. Vi kan stemme på partier som vi er mest enige i ja, men uansett så blir det kjøpsslåing mellom partiene når det skal forhandles. Mener uansett at systemet vi har nå er det beste. Verdens beste land å bo og leve i!

Jaha? Har du bodd i andre land?Hvordan vet du hva som er bra og hva som ikke er bra? Tror du ikke det finnes bra og dårlige ting med alle land? Hadde vi samlet alle disse gode tingene på en og samme liste hadde det sikkert ikke vært en bra beskrivelse av Norge.Norge er kaldt og jævlig, folk er sure og egoistiske. For meg virker det ikke som folk i Norge er lykkelige, det virker som de er ignorante. Kanskje folk blir lykkelige av å slave for et overfinansiert hus hver dag i 40 år, men for min del er ikke det definisjonen på et lykkelig eller fritt samfunn. Vi er mennesker, ikke roboter.

Nei jeg har ikke bodd i andre land men har reist litt. Nordmenn er ikke sure. Svenskene de er sure de :-)

Lenke til kommentar

 

Det er også en realitet. De fleste land er vanstyrt. Hvorfor det er slik er jeg ikke helt sikker på. Men selv Norge som ikke trenger å ha gjeld, har massevis av gjeld, enorme mengder milliarder i gjeld og adskillige milliarder som betales i rente på denne gjelden.

 

Og det er Norge, et oljerikt land med en stat som har moderat kontroll over ting. Da skal det ikke mye til for å kunne bekrefte at andre land rett og slett er grovt vanstyrt.

 

Ja, gjeldspengesystemet er , ikke bra! Det er heller ikke makt.

Lenke til kommentar

Det er poengløst å si hvilke land som er bedre eller dårligere blant de beste landene i verden. Alle land har gode og dårlige ting, og det er stort sett opp til individuell preferanse å finne det landet som er best for et individ.

 

Vil du betale 1000 kr for et normalt måltid på restaurant og ytterlige en formue for litt vin, mens du hutrer i vind og regn i kulden, ja, da kan det godt være du synes Norge er bra. Men foretrekker du f.eks å kunne spise på restaurant hver dag, ha samhold med folk rundt deg på en måte som ikke kan forestilles i Norge og nyte sol og deilige dager kan f.eks Spania være et bedre alternativ.

 

Alle land har gode og dårlige sider, dette var bare å sette ting på et ytterpunkt. Jada, man tjener bedre i Norge, det er enkelt å finne jobb osv. Hvis alt man vil i livet er å ha en jobb for å betale ned gjelden, da er kanskje Norge verdens aller beste land å bo i, eller kanskje andre land avhengig av hva slags karriere man ønsker.

 

Liker du storbyliv vil Norge være et av de verste landene i Europa å bo i. Hvis du ikke liker å bruke store deler av livet i en bil er Norge et dårlig land å bo i. Det er mange ting som er dårlig med Norge, og det er mange ting som er dårlig med Spania. Liker du å drasse rundt på kilovis med vann på plastikk så er kanskje Spania en flott plass å bo, men for de som ikke liker slik trening og ikke liker å dusje i badebassengvann, så kan vannet mange plasser i Spania være en stor irritasjon. Vil du ha en bra betalt jobb i Spania, kan det være at dette vil være svært vanskelig å finne, og finner du dette kan konkurranse gjøre det bortimot umulig for deg å lande den jobber. Liker du skrål, høylytte og folk med et masete språk så er Spania kanskje deilig, mens for andre kan disse tingene oppfattes som en gigantisk irritasjon. Liker du å svette som en gris bare fordi du er for sen til jobben og må løpe på litt, så ja, deilig det for noen, for andre kan det være en greie som ødelegger dagen.

 

Alle land har positive og negative sider, Norge er intet unntak. Det er masse negative ting ved å bo i Norge, det er masse negative ting ved å bo i de fleste land faktisk. Det er også mange positive sider ved å bo i de fleste land, kanskje foruten en del u-land, som nok også de kan ha fantastiske fordeler ved å bo i disse landene, selv om de kan være få.

 

Europa er stort sett den beste plassen i verden å bo. Innefor Europa er det mange små forskjeller som kan gjøre at de aller fleste individer kan finne en plass som er den optimale plassen for de å bo i.

 

For min del er det viktigere å tanke på fremtiden. Bare fordi vi har det bra idag betyr ikke at vi vil ha det bra imorgen. Og dette er en av de tingene som bekymrer meg aller mest. Norge tar å enormt mange idiotiske beslutninger nå til dags som potensielt sett kan gjøre Norge til en forderdelig plass i fremtiden. Selv om vi har det bra nå, så er det ikke OK å være en idiot og la idiotiske ting skje med Norge som kan gå utover landets fremtid og gjøre Norge til en dårligere plass å bo. Alle smarte folk vil være enig om at det er ønskelig å gjøre sitt land til en bedre plass å bo i fremtiden, heller enn en dårligere plass. Da må vi legge til rette for at Norge blir en bedre plass å bo, noe jeg finner at vi ikke holder på med idag, vi legger til rette for at Norge blir en dårligere plass i fremtiden. Og Norge er ikke alene, det er mange land som jobber mot en dårligere fremtid.

 

Som nasjon og nasjoner burde vi tenke litt på konsekvensene av det vi holder på med.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...