Gå til innhold

Ta opp billån vs leasing som student


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg går andreåret på Vgs og har nettopp fylt 18. Med dette kommer billappen, og vil være avhengig av å ha en bil også. Til høsten skal jeg være lærling og får dermed fast inntekt i to år. Jeg har sett mye rundt på billige biler som jeg har råd til (har 25.000 på sparekonto som jeg ikke har rørt enda) men finner stort sett gamle biler som jeg ikke kunne sett for meg at jeg kunne kjørt rundt i.

Derfor har jeg vurdert å lease en bil og kunne tenke meg å betale rundt 2-3000 kr i måneden. Men ettersom man bare kan kjøre et begrenset antall kilometer i løpet av avtalen regner jeg med at dette kan være ganske risky, pluss at det kan bli dyrt dersom det oppstår skader på bilen når leasingavtalen er over. 

Så lurer jeg derfor på om billån kan være aktuelt som student, dersom jeg ikke har planer om å bruke flere hundre tusen på en bil uansett? Og hvor mye må jeg eventuelt betale i måneden for å betale ned lånet på 2-3 år? Tenker at jeg vil ha et budsjett på 80-100 tusen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier du vil bruke2-3k per mnd, men det høres ut som at du ikke har regnet med forsikring, vedlikehold, drivstoff og avgifter. Det å eie/lease eller ta lån koster mer enn bare bilen isolert sett og jeg tror dermed ikke at du klarer å ligger på 2-3k, men heller et sted nærmere 5k. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det samme gjelder jo som regel for leasing. De fleste krever vel fullkasko. For øvrig vil jeg legge til at foruten innlevering er leasing et veldig oversiktlig økonomisk bilhold.

 

Og til TS, uansett hva du velger må du huske på at du binder deg økonomisk, og det er morro helt til noe i livet ditt endrer seg  :closedeyes:

Lenke til kommentar

Høyt innskudd er risikabelt.

La oss si at du krasjer bilen i løpet av de første par månedene du eier den, enten det er din feil eller ikke.

Bilen blir vraket, leasingen avsluttes, og ditt innskudd er tapt i sin helhet.

Stor risiko i stort innskudd, det er i forhandlerens interesse at du betaler mye innskudd, mindre risiko for han.

Lenke til kommentar

Kjøp deg en eldre tysk, amerikansk, japansk britisk bil (i prioritert rekkefølge). Fullkasko er ish 350kr / mnd (12k km) om du ønsker å bygge deg opp en bonus, eller rundt 47kr mnd som veteranbil (rundt 4000km / årlig).

 

Eneste ulempen med eldre biler er att dem er tørste, og dårlig sikkerhet. Fordelen er att du kan skru alt selv til tross for null erfaring, alt ligger på nett, youtube og diverse forum.

 

https://www.finn.no/95818479

https://www.finn.no/95811215

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...