magiga Skrevet 28. april 2017 Skrevet 28. april 2017 Norge bygger tunneler flere ganger billigere enn Kina - nå skal kineserne lære av 20 norske eksperter
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 28. april 2017 Skrevet 28. april 2017 (endret) Kan Norge tjene penger på dette, eller tilbyr vi gratis undervisning til konkurrentene våre? Edit: Se f.eks. post nr. 5. Endret 28. april 2017 av Slettet-376f9
Ano__Nym Skrevet 28. april 2017 Skrevet 28. april 2017 Kan Norge tjene penger på dette, eller tilbyr vi gratis undervisning til konkurrentene våre? Kunnskapsdeling på et såpass elementært nivå bør vel være opensource?? Vi får vel håpe vi har noe vi kan lære av Kineserne i samme runden? Eventuelt så bør de være rimelig medgjørlige til et besøk fra Norge ved neste korsvei. Men noen skal jo gni noen kroner ut av alt... 1
Kikert Skrevet 28. april 2017 Skrevet 28. april 2017 Kan Norge tjene penger på dette, eller tilbyr vi gratis undervisning til konkurrentene våre? Norge tjener på dette, men kanskje ikke i kroner og øre. Kunnskapsdeling er en av de viktigste verktøyene vi har for å drive kloden fremover 2
alfabeta Skrevet 28. april 2017 Skrevet 28. april 2017 Det stiller ihvertfall kinesiske selskap i en bedre situasjon når de starter å levere anbud på norske veiprosjekt om noen år... 5
grublitch Skrevet 28. april 2017 Skrevet 28. april 2017 Nå har disse 20 ekspertene dokumentert at de skal ha noe faglig påfyll på sin betalte ferie til Kina/Hong Kong - Etter det jeg leser så er det kun krav fra myndighetene som gjør at prislappen er forskjellig. Bare å ønske gjengen god tur. Ps, husk gruppebilde uten koner og kjærester! 2
Lars_123 Skrevet 28. april 2017 Skrevet 28. april 2017 Har kineserne fått med seg alle problemene vi har med tunneler der taket ramler ned og/eller lekker.
Xantippe Skrevet 28. april 2017 Skrevet 28. april 2017 Hvorfor heller ikke konkurrere med kinesiske selskaper i Kina, istedenfor å eksportere all teknologi og annen kunnskap? Dette synes typisk for Norge. Men det er kanskje ikke mulig å konkurrere med kinesiske selskap i Kina? I så fall bør Kina utestenges fra anbud i Europa. 4
589MGWQI Skrevet 28. april 2017 Skrevet 28. april 2017 Ikke enig i at norsk alltid et best over tid. Full utstøyping medfører mindre vedlikehold over tid. En norsk tunnel koster flesk å vedlikeholde.. 3
frodeopd Skrevet 28. april 2017 Skrevet 28. april 2017 Til Dovre faller - i hodet på oss. Håper de lærer av norske feil ved billig drift i dårlig fjell. Oslofjordtunnelen ble drevet rett i en forkastningssone og fjellet måtte fryses for å komme forbi. I 2003 raser 12 tonn stein ned i veibanen... "Dette må man lære av" , "Skulle aldri skjedd" "Satans vegvesen endrer rutinene". "Sikret med for få bolter". Det loves bot og bedring. I 2006 raser taket i Hanekleivtunnelen... Hva er totalkostnaden for en "billig"-tunnel etter 30 års drift inkludert samfunnets kostnader for stengte veier ved uforutsette hendelser og periodisk vedlikehold? 3
b115242 Skrevet 28. april 2017 Skrevet 28. april 2017 Kinas kunnskap er tuftet på all den "outsourcing" vi og andre har bidratt med. Kunnskap er makt, som det heter. Kina har vært dyktige og har utviklet seg i rekordfart basert på all den produksjon som verden har lagt til dem. Større bedrifter patenterer og beskytter alt, om det så er de minste ideer eller annet. Når det blir beskrevet at norsk eksperter skal dra til Kina for å lære disse opp, så er det vel isolert sett prisverdig, men ved neste korsvei, så er det et kinesisk som få jobben. 2
Bargen2 Skrevet 28. april 2017 Skrevet 28. april 2017 I denne sammenhengen er ikke Hong Kong det samme som Kina. Helt andre lover, regler og byråkrati. Det som skjer der har ikke nødvendigvis noen relevans for hva som skjer i Kina. Eller evt. markedsadgang.
XIFXEGLO Skrevet 28. april 2017 Skrevet 28. april 2017 Til Dovre faller - i hodet på oss. Håper de lærer av norske feil ved billig drift i dårlig fjell. Oslofjordtunnelen ble drevet rett i en forkastningssone og fjellet måtte fryses for å komme forbi. I 2003 raser 12 tonn stein ned i veibanen... "Dette må man lære av" , "Skulle aldri skjedd" "Satans vegvesen endrer rutinene". "Sikret med for få bolter". Det loves bot og bedring. I 2006 raser taket i Hanekleivtunnelen... Hva er totalkostnaden for en "billig"-tunnel etter 30 års drift inkludert samfunnets kostnader for stengte veier ved uforutsette hendelser og periodisk vedlikehold? Mange tuneller er nok billigere, og også ikke utsatt for ulykker. Du kan være sikker på at det er disse det kommer til å prates om. Skandaleprosjeketene er det ingen som kommer til å nevne. Men kanksje vi totalt sett kommer billigere ut? Lurer på om slike undersøkelser blir gjort? Minstenker at ingen vet noe om dette, for som du er inne på er det ganske komplekse analyser. (Og også plenty av muligheter for å "tolke" datasett slik at man får det resultatet man vil) Man kan jo undres over utalelsen til Garshol i artikkelen. Sitter med intrykk av at det her handler det om å drive tunnellen billig. Konsekvenser av lite holdbart arbeid er en annen budsjettpost.
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 28. april 2017 Skrevet 28. april 2017 Det er godt vi får myter avkreftet. Både sikkerhetskrav og byråkrati er større i Kina. Hvem ville vel trodd det, etter alt vi har "lært" om Kina i media. Men hvorfor brukes ikke tunnelbormaskiner i Kina? De har jo vist å benytte ny teknikk/teknologi på mange områder, og har store veiprosjekter gående hele tiden.
RNWJHOOQ Skrevet 29. april 2017 Skrevet 29. april 2017 Blåøyde nordmenn! Globaliseringen er rådende og her går man ut og gir fra seg kunnskap, - frivillig og gratis, til en nasjon som allerede har prøvd å få fotfeste innen veibygging her i Europa og som er meget aktive ellers i verden med store konstruksjonsprosjekter! Snart bygger de veiene våre her i Norge også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå