Gå til innhold

Norge bygger tunneler flere ganger billigere enn Kina - nå skal kineserne lære av 20 norske eksperter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9
Skrevet (endret)

Kan Norge tjene penger på dette, eller tilbyr vi gratis undervisning til konkurrentene våre?

 

Edit: Se f.eks. post nr. 5.

Endret av Slettet-376f9
Skrevet

Kan Norge tjene penger på dette, eller tilbyr vi gratis undervisning til konkurrentene våre?

 

Kunnskapsdeling på et såpass elementært nivå bør vel være opensource?? Vi får vel håpe vi har noe vi kan lære av Kineserne i samme runden? Eventuelt så bør de være rimelig medgjørlige til et besøk fra Norge ved neste korsvei.

 

Men noen skal jo gni noen kroner ut av alt...

  • Liker 1
Skrevet

Kan Norge tjene penger på dette, eller tilbyr vi gratis undervisning til konkurrentene våre?

 

Norge tjener på dette, men kanskje ikke i kroner og øre. Kunnskapsdeling er en av de viktigste verktøyene vi har for å drive kloden fremover :)

  • Liker 2
Skrevet

Nå har disse 20 ekspertene dokumentert at de skal ha noe faglig påfyll på sin betalte ferie til Kina/Hong Kong - Etter det jeg leser så er det kun krav fra myndighetene som gjør at prislappen er forskjellig. Bare å ønske gjengen god tur. Ps, husk gruppebilde uten koner og kjærester!

  • Liker 2
Skrevet

Hvorfor heller ikke konkurrere med kinesiske selskaper i Kina, istedenfor å eksportere all teknologi og annen kunnskap? Dette synes typisk for Norge.

Men det er kanskje ikke mulig å konkurrere med kinesiske selskap i Kina? I så fall bør Kina utestenges fra anbud i Europa.

  • Liker 4
Skrevet

Ikke enig i at norsk alltid et best over tid. Full utstøyping medfører mindre vedlikehold over tid. En norsk tunnel koster flesk å vedlikeholde..

  • Liker 3
Skrevet

Til Dovre faller - i hodet på oss.

 

Håper de lærer av norske feil ved billig drift i dårlig fjell. Oslofjordtunnelen ble drevet rett i en forkastningssone og fjellet måtte fryses for å komme forbi. I 2003 raser 12 tonn stein ned i veibanen... "Dette må man lære av" , "Skulle aldri skjedd" "Satans vegvesen endrer rutinene". "Sikret med for få bolter".

 

Det loves bot og bedring.

 

I 2006 raser taket i Hanekleivtunnelen...

 

Hva er totalkostnaden for en "billig"-tunnel etter 30 års drift inkludert samfunnets kostnader for stengte veier ved uforutsette hendelser og periodisk vedlikehold?

  • Liker 3
Skrevet

Kinas kunnskap er tuftet på all den "outsourcing" vi og andre har bidratt med.

Kunnskap er makt, som det heter. Kina har vært dyktige og har utviklet seg i rekordfart basert på all den produksjon som verden har lagt til dem.

Større bedrifter patenterer og beskytter alt, om det så er de minste ideer eller annet.

Når det blir beskrevet at norsk eksperter skal dra til Kina for å lære disse opp, så er det vel isolert sett prisverdig, men ved neste korsvei, så er det et kinesisk som få jobben.

  • Liker 2
Skrevet

I denne sammenhengen er ikke Hong Kong det samme som Kina. Helt andre lover, regler og byråkrati. Det som skjer der har ikke nødvendigvis noen relevans for hva som skjer i Kina. Eller evt. markedsadgang.

Skrevet

Til Dovre faller - i hodet på oss.

 

Håper de lærer av norske feil ved billig drift i dårlig fjell. Oslofjordtunnelen ble drevet rett i en forkastningssone og fjellet måtte fryses for å komme forbi. I 2003 raser 12 tonn stein ned i veibanen... "Dette må man lære av" , "Skulle aldri skjedd" "Satans vegvesen endrer rutinene". "Sikret med for få bolter".

 

Det loves bot og bedring.

 

I 2006 raser taket i Hanekleivtunnelen...

 

Hva er totalkostnaden for en "billig"-tunnel etter 30 års drift inkludert samfunnets kostnader for stengte veier ved uforutsette hendelser og periodisk vedlikehold?

 

Mange tuneller er nok billigere, og også ikke utsatt for ulykker. Du kan være sikker på at det er disse det kommer til å prates om.

Skandaleprosjeketene er det ingen som kommer til å nevne.

 

Men kanksje vi totalt sett kommer billigere ut? Lurer på om slike undersøkelser blir gjort? Minstenker at ingen vet noe om dette, for som du er inne på er det ganske komplekse analyser. (Og også plenty av muligheter for å "tolke" datasett slik at man får det resultatet man vil)

 

Man kan jo undres over utalelsen til Garshol i artikkelen. Sitter med intrykk av at det her handler det om å drive tunnellen billig. Konsekvenser av lite holdbart arbeid er en annen budsjettpost.

Skrevet

Det er godt vi får myter avkreftet.  Både sikkerhetskrav og byråkrati er større i Kina. Hvem ville vel trodd det, etter alt vi har "lært" om Kina i media.

Men hvorfor brukes ikke tunnelbormaskiner  i Kina? De har jo vist å benytte ny teknikk/teknologi på mange områder, og har  store veiprosjekter gående hele tiden.

Skrevet

Blåøyde nordmenn!

Globaliseringen er rådende og her går man ut og gir fra seg kunnskap, - frivillig og gratis, til en nasjon som allerede har prøvd å få fotfeste innen veibygging her i Europa og som er meget aktive ellers i verden med store konstruksjonsprosjekter!

Snart bygger de veiene våre her i Norge også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...