Gå til innhold

Noen spm om å starte aksjeselskap, hvordan låne virksomheten penger før den er registrert?


Anbefalte innlegg

Hvis jeg feks registrerer et aksjeselskap på altinn i dag, hvor lang tid går det før selskapet er registrert? Kan man begynne å bokføre utgifter på firmaet fra den dagen man registrerer på altinn, eller må man vente noen dager før alt er registrert ferdig? Kan jeg for eksempel bokføre utgifter jeg får på firma to dager etter at jeg har registrert på altinn, eller blir dette ulovlig bokføring hvis alt med firma ikke er registrert ferdig da?

 

Hvordan gjør man det med aksjekapital. Jeg skal selv låne mitt AS 100 000 kr, hvor noe skal gå til aksjekapitalen. Kan jeg da låne mitt firma penger til aksjekapital før firma er registrert ferdig så jeg kan føre 100 000 som gjeld fra firma til meg selv? Eller kan jeg ikke føre de 30 000 for aksjekapital som gjeld til meg selv fordi dette er penger som jeg låner til et firma som enda ikke er registrert? 

Endret av seler
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aksjekapitalen er ikke et lån til selskapet, og kan ikke bokføres som det.

 

Hvis du har det ekstremt travelt med å få tak i et selskap kan du kontakte et advokatfirma eller revisjonsfirma som har registrert hylleselskaper. Det tar tid å stifte et selskap, men å selge aksjene kan gjøres på svært kort tid.

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg da bokføre aksjekapitalen? Kan jeg ikke få tilbake disse 30 000 fra mitt firma senere? Eller kan jeg føre det opp som en utgift jeg har til firma slik at kan få tilbake disse pengene senere når mitt firma har tjent litt og har overskudd jeg kan få? 

 

Hvordan gjør man det med å betale aksjekapital. Har forstått det slik at banken kan godkjenne at jeg har aksjekapital, men hvordan gjør jeg dette? Må jeg betale inn 30 000 noe spesielt sted, eller kan jeg bare lage en konto som jeg setter 30 000 på?

 

Har det ikke ekstremt travelt med å starte selskap, bare lurer hvor lang tid det tar. Får noe kjøring om 4 dager, og lurte på om jeg kunne få kilometergodtgjørelse for det? Men det er ikke snakk om veldig mye kjøring, så om jeg ikke kan bokføre det på firma da er jo det greit. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvordan kan jeg da bokføre aksjekapitalen? Kan jeg ikke få tilbake disse 30 000 fra mitt firma senere? Eller kan jeg føre det opp som en utgift jeg har til firma slik at kan få tilbake disse pengene senere når mitt firma har tjent litt og har overskudd jeg kan få?

 

Hvordan gjør man det med å betale aksjekapital. Har forstått det slik at banken kan godkjenne at jeg har aksjekapital, men hvordan gjør jeg dette? Må jeg betale inn 30 000 noe spesielt sted, eller kan jeg bare lage en konto som jeg setter 30 000 på?

 

Har det ikke ekstremt travelt med å starte selskap, bare lurer hvor lang tid det tar. Får noe kjøring om 4 dager, og lurte på om jeg kunne få kilometergodtgjørelse for det? Men det er ikke snakk om veldig mye kjøring, så om jeg ikke kan bokføre det på firma da er jo det greit.

 

I registreringen skriver du oppstartsdato. Den må alltid være frem i tid. Når du har sendt inn skjemaet tar det ca 14 dager før du får bekreftelse på registreringen. I disse 14 dagene kan du forberede oppstarten og betale av egen lomme det du måtte ha av utgifter. Selskapet kan etter registrering tilbakebetale utlegg stifterne har hatt hvis det er tatt med i stiftelsesdokumentet eller i en aksjonær avtale.

DNB sine oppstartsloser hjelper deg med bankkonto og bekreftelse på aksjekapital helt gratis!

 

Skulle du få inntekter i samme periode vil det ikke ha noe å si hvis du fakturerer etter stiftelsen. Men rent juridisk har ikke selskapet lov til å inngå avtaler før firma attesten eksisterer. Staten har aldri sagt nei til å beskatte inntekter som blir innrapportert.

 

Når selskapet har et solid overskudd kan du ta ut aksjekapitalen din uten beskattning og på den måten "få tilbake" pengene dine.

Endret av rillto
Lenke til kommentar

 

Hvordan kan jeg da bokføre aksjekapitalen? Kan jeg ikke få tilbake disse 30 000 fra mitt firma senere? Eller kan jeg føre det opp som en utgift jeg har til firma slik at kan få tilbake disse pengene senere når mitt firma har tjent litt og har overskudd jeg kan få?

 

Hvordan gjør man det med å betale aksjekapital. Har forstått det slik at banken kan godkjenne at jeg har aksjekapital, men hvordan gjør jeg dette? Må jeg betale inn 30 000 noe spesielt sted, eller kan jeg bare lage en konto som jeg setter 30 000 på?

 

Har det ikke ekstremt travelt med å starte selskap, bare lurer hvor lang tid det tar. Får noe kjøring om 4 dager, og lurte på om jeg kunne få kilometergodtgjørelse for det? Men det er ikke snakk om veldig mye kjøring, så om jeg ikke kan bokføre det på firma da er jo det greit.

Når selskapet har et solid overskudd kan du ta ut aksjekapitalen din uten beskattning og på den måten "få tilbake" pengene dine.

 

Aksjekapitalen kan ikke settes ned under 30 000, så med mindre TS har skutt inn mer enn han trenger er ikke dette en farbar vei. Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Aksjekapitalen er ikke et lån til selskapet, og kan ikke bokføres som det.

 

Hvis du har det ekstremt travelt med å få tak i et selskap kan du kontakte et advokatfirma eller revisjonsfirma som har registrert hylleselskaper. Det tar tid å stifte et selskap, men å selge aksjene kan gjøres på svært kort tid.

 

Det tar tre minutter å stifte et selskap. Du bare fyller ut noen papirer. Det finnes selskap som lager og fyller ut skjema for deg. Jeg registrerte mitt mens jeg ventet på at flyet skulle ta av.

 

Selskapet er stiftet når dokumentene om stiftelse er signert. Registrering i brønnøysund tar noen dager men er av liten eller ingen betydning for selskapets drift (bruker "Under oppstart" isteden for org nr på faktura). 

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan kan jeg da bokføre aksjekapitalen? Kan jeg ikke få tilbake disse 30 000 fra mitt firma senere? Eller kan jeg føre det opp som en utgift jeg har til firma slik at kan få tilbake disse pengene senere når mitt firma har tjent litt og har overskudd jeg kan få?Hvordan gjør man det med å betale aksjekapital. Har forstått det slik at banken kan godkjenne at jeg har aksjekapital, men hvordan gjør jeg dette? Må jeg betale inn 30 000 noe spesielt sted, eller kan jeg bare lage en konto som jeg setter 30 000 på?Har det ikke ekstremt travelt med å starte selskap, bare lurer hvor lang tid det tar. Får noe kjøring om 4 dager, og lurte på om jeg kunne få kilometergodtgjørelse for det? Men det er ikke snakk om veldig mye kjøring, så om jeg ikke kan bokføre det på firma da er jo det greit.

Når selskapet har et solid overskudd kan du ta ut aksjekapitalen din uten beskattning og på den måten "få tilbake" pengene dine.
Aksjekapitalen kan ikke settes ned under 30 000, så med mindre TS har skutt inn mer enn han trenger er ikke dette en farbar vei.

Når selskapet har en verdi på over 100000kr er det fullt mulig å ta ut 30000kr i utbytte. De første 30000kr i utbytte er ikke gevinst og gir ikke skatt. Derfor anførselstegn på ordet tilbakebetaling. Det forutsetter da at selskapet har skapt verdier over den opprinnelig innskutte kapitalen og har bokførte verdier over 30000kr igjen etter utbytte.

Endret av rillto
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvordan kan jeg da bokføre aksjekapitalen? Kan jeg ikke få tilbake disse 30 000 fra mitt firma senere? Eller kan jeg føre det opp som en utgift jeg har til firma slik at kan få tilbake disse pengene senere når mitt firma har tjent litt og har overskudd jeg kan få?Hvordan gjør man det med å betale aksjekapital. Har forstått det slik at banken kan godkjenne at jeg har aksjekapital, men hvordan gjør jeg dette? Må jeg betale inn 30 000 noe spesielt sted, eller kan jeg bare lage en konto som jeg setter 30 000 på?Har det ikke ekstremt travelt med å starte selskap, bare lurer hvor lang tid det tar. Får noe kjøring om 4 dager, og lurte på om jeg kunne få kilometergodtgjørelse for det? Men det er ikke snakk om veldig mye kjøring, så om jeg ikke kan bokføre det på firma da er jo det greit.

Når selskapet har et solid overskudd kan du ta ut aksjekapitalen din uten beskattning og på den måten "få tilbake" pengene dine.

 

Aksjekapitalen kan ikke settes ned under 30 000, så med mindre TS har skutt inn mer enn han trenger er ikke dette en farbar vei.

 

Når selskapet har en verdi på over 100000kr er det fullt mulig å ta ut 30000kr i utbytte. De første 30000kr i utbytte er ikke gevinst og gir ikke skatt. Derfor anførselstegn på ordet tilbakebetaling. Det forutsetter da at selskapet har skapt verdier over den opprinnelig innskutte kapitalen og har bokførte verdier over 30000kr igjen etter utbytte.

 

Utbytte er skattepliktig fra første krone. Det er kun ved kapitalnedsettelse en kan ta ut kapital skattefritt, og en kan ikke lovlig sette ned kapitalen under 30 000.
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvordan kan jeg da bokføre aksjekapitalen? Kan jeg ikke få tilbake disse 30 000 fra mitt firma senere? Eller kan jeg føre det opp som en utgift jeg har til firma slik at kan få tilbake disse pengene senere når mitt firma har tjent litt og har overskudd jeg kan få?Hvordan gjør man det med å betale aksjekapital. Har forstått det slik at banken kan godkjenne at jeg har aksjekapital, men hvordan gjør jeg dette? Må jeg betale inn 30 000 noe spesielt sted, eller kan jeg bare lage en konto som jeg setter 30 000 på?Har det ikke ekstremt travelt med å starte selskap, bare lurer hvor lang tid det tar. Får noe kjøring om 4 dager, og lurte på om jeg kunne få kilometergodtgjørelse for det? Men det er ikke snakk om veldig mye kjøring, så om jeg ikke kan bokføre det på firma da er jo det greit.

Når selskapet har et solid overskudd kan du ta ut aksjekapitalen din uten beskattning og på den måten "få tilbake" pengene dine.
Aksjekapitalen kan ikke settes ned under 30 000, så med mindre TS har skutt inn mer enn han trenger er ikke dette en farbar vei.
Når selskapet har en verdi på over 100000kr er det fullt mulig å ta ut 30000kr i utbytte. De første 30000kr i utbytte er ikke gevinst og gir ikke skatt. Derfor anførselstegn på ordet tilbakebetaling. Det forutsetter da at selskapet har skapt verdier over den opprinnelig innskutte kapitalen og har bokførte verdier over 30000kr igjen etter utbytte.
Utbytte er skattepliktig fra første krone. Det er kun ved kapitalnedsettelse en kan ta ut kapital skattefritt, og en kan ikke lovlig sette ned kapitalen under 30 000.

Det er heller ingen som sier at kapitalen skal ned under 30000kr.

Det finnes et skjermingsfradrag så alt er ikke skattepliktig gevinst.

Lenke til kommentar

Det er heller ingen som sier at kapitalen skal ned under 30000kr.

Det finnes et skjermingsfradrag så alt er ikke skattepliktig gevinst.

 

 

Når selskapet har et solid overskudd kan du ta ut aksjekapitalen din uten beskattning og på den måten "få tilbake" pengene dine.

Hvis det var skjermingsfradraget du siktet til her så bommet du ganske klart.

Lenke til kommentar

 

Det er heller ingen som sier at kapitalen skal ned under 30000kr.Det finnes et skjermingsfradrag så alt er ikke skattepliktig gevinst.

  

Når selskapet har et solid overskudd kan du ta ut aksjekapitalen din uten beskattning og på den måten "få tilbake" pengene dine.

Hvis det var skjermingsfradraget du siktet til her så bommet du ganske klart.

Det er det som vanlige folk anser som å " få tilbake " innskutt aksjekapital. Man har jo faktisk ikke noe overskudd før man får ut mer enn man puttet inn i starten.

Lenke til kommentar

Når selskapet har en verdi på over 100000kr er det fullt mulig å ta ut 30000kr i utbytte. De første 30000kr i utbytte er ikke gevinst og gir ikke skatt. Derfor anførselstegn på ordet tilbakebetaling. Det forutsetter da at selskapet har skapt verdier over den opprinnelig innskutte kapitalen og har bokførte verdier over 30000kr igjen etter utbytte.

Denne lovforståelsen er så gal at folk som gjentar den til skattemyndighetene risikerer skjerpet tilleggsskatt (straffeskatt).

 

Dersom selskapet har en verdi på 1mio vil denne verdien bestå av to komponenter. 30k i innskutt egenkapital (aksjekapital, overkurs, etc), og 970k i opptjent egenkapital (overskudd fra selskapets egen virksomhet). I skattemessig sammenheng er ikke all egenkapital lik.

 

Tar du ut 30k av den opptjente egenkapitalen er dette skattepliktig utbytte. Utbytte er skattepliktig fra første krone, jf. skatteloven § 10-11.

 

Tar du ut 30k av den innskutte egenkapitalen er det i utgangspunktet skattefritt. Men selskapet kan ikke lovlig utbetale aksjekapitalen sin, jf. aksjeloven § 8-1, så hvis du forsøker deg på det vil selskapet bli tvangsavviklet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...