Gå til innhold

Er Nord-Korea egentlig en trussel? Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?


  

218 stemmer

  1. 1. Utgjør Nord-Korea en trussel mot omverden?

  2. 2. Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?

  3. 3. Er det riktig å sanksjonere mot Nord-Korea?



Anbefalte innlegg

 

 

 

"Japanske myndigheter anbefaler innbyggerne å søke dekning."

 

Strengt tatt er vel slike oppfordringer "spill for galleriet"? Altså i den forstand, at med tanke på at raketten kun bruker 7-8 minutter på å passere punktet "som er Japan" så er den passert lenge før folk har summet seg og evt. "gått i dekning"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nord-Korea har ikke forsøkt å diktere i andre land eller styrtet myndigheter i andre land for å innsette sine nikkedukker.

Jo det har de.

De truer sine naboer med total utslettelse, de prøvesprenger atombomber og tester langdistanderaketter for å vise at de faktisk kan bombe naboene sine.

Om ikke det er et forsøk på å diktere andre land til å gjøre det Nord Korea vil så vet ikke jeg hva det er.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Når min poste kommer rett etter din ser jeg ikke helt poenget med å quote men i tilfelle det er tvil så var dette jeg svarte på.

 

Kina og Russland er nasjoner i FNs sikkerhetsråd som er enige i de siste sanksjonene mot Nord Korea.

De må da i følge Nord Koreas regime ha blitt bestukket.

De kunne ha brukt veto retten sin som de har gjort utallige ganger før men gjorde det ikke denne gangen.

I rettferdighetens navn må det sies at USA har sukret pillen nok for å få nettop disse nasjonene med på sanksjonene.

 

 

Da misforsto jeg. Uansett er det ikke snakk om bestikkelser. Forholdet mellom Kina og Nord-Korea ble dårligere helt siden Koreakrigen og forholdet mellom Russland og Nord-Korea er ikke i nærheten av å være de gode forholdet som var mellom Sovjetunionen og Nord-Korea. Dog ønsker ingen av dem at regimet i Nord-Korea skal kollapse.

Lenke til kommentar

 

Hvordan verden hadde sett ut i dag og hvor mange som måtte dø i en langvarig konvensjonell krig med Japan om ikke disse bombene hadde blitt sluppet vites ikke men der og da så det bedre ut å avslutte krigen ved å overvelde Japan istedenfor en seig og lang konvensjonell krig.

Ikke glem at den siste japanske soldaten ikke overgav seg før 1974 så det kunne fort ha blitt en langvarig krig.

 

 

Huker dette ble diskutert for flere år siden i en tråd som het "Riktig å slippe atombombene?" Hvordan krigen ville utviklet seg uten atombombene er umulig å si. Men USA og Sovjetunionen var hver for seg mye sterkere enn Japan og begge planla angre så Japan ville aldri vunnet. Det er uansett en annen diskusjon.

 

Poenget mitt er at USA er det eneste landet som har brukt atomvåpen. Dere kn gjerne si at Nord-Korea har truet med det, men et ha USA og. Før angrepet på Irak (som var basert på løgner og propaganda) truet daværende president George W. Bush med å bruke atomvåpen hvis Irak brukte kjemiske våpen (som de ikke hadde! Nåværende president Donald Trump sa i valgkampen at han ikke forsto hvorfor de ikke kunne bruke atomvåpen.

 

Så hvem er mest troende til å bruke atomvåpen i nåtiden? USA eller Nord-Korea?

Lenke til kommentar

Hastemøte i Sikkerhetsrådet etter at Nord-Korea sendte missil over Japan

 

Nye sanksjoner denne uken ser ikke ut til å stoppe Kim Jong-un. Like etter midnatt, norsk tid, sendte han et missil over Japan. I kveld samles FN sikkerhetsråd til hastemøte.

 

På forespørsel fra Japan og USA vil FNs sikkerhetsråd samles til hastemøte i New York fredag for å diskutere situasjonen. Det skjer klokken 21 norsk tid.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/nord-korea-soer-korea/hastemoete-i-sikkerhetsraadet-etter-at-nord-korea-sendte-missil-over-japan/a/24141758/

Lenke til kommentar

Hastemøte i Sikkerhetsrådet etter at Nord-Korea sendte missil over Japan

 

 

Burde de ikke egentlig "takke" Kim jong-un for å være tilbakeholden? Raketten fulgte samme bane (langt ute i verdensrommet) som forrige test, dvs. den unngikk i størst mulig grad å fly over fastlandet og passerte i stredet mellom tynt befolket øyer, på sin vei mot Stillehavet.

 

Å sende den over Tokyo ville derimot vært noe helt annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...