Gå til innhold

Konflikt ved fotgjengerovergang


Sheldon C

Anbefalte innlegg

 

 

Noen fotgjengere er så ufyselige. Han i videoen som ble så sint fordi han må vente i 1 ekstra sekund, buhu stakkars han.

 

6600kr for å ikke stoppe? spar meg, er det rart jeg vil flytte fra dette molbolandet?

Molboland som håndhever lovverket og viktige vikepliktsregler? Jøss.

 

Ja kjempeviktig at man må bråbremse fordi en fotgjenger skal over veien, for gud forby at en fotgjenger kan vente noen sekunder.

 

Ja, det er faktisk viktig, og spesielt når det gjelder fotgjengere fordi det kan gå fryktelig galt hvis vikeplikten ikke overholdes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Jeg er fremdeles uenig i at varebilen skulle stoppet, det ville i så tilfelle blitt en bråbrems med fare for påkjørsel bakfra.

Fotgjengeren var ikke usynlig frem til han kom fra bak søylen. Han var synlig også før han nådde søylen. Dette burde sjåføren i kassebilen ha fått med seg. I tillegg burde han ha redusert farten.

 

Har du sertifikatet? Aldri opplevd å bråbremse for en fotgjenger som går over en overgang?Poenget mitt, nå jeg er forgjenger går jeg ikke over før jeg ser at bilistene ser meg og vil over. Er jeg som blir død, ikke sjåføren.

 

Poenget ditt er irrelevant. Mitt poeng er at kassebilen burde ha sett personen. Søylen var ikke så stor at den dekket personen mer en svært kort tid. Før det måtte sjåføren i kassebilen ha sett fotgjengeren før han nådde søylen.

 

..og samtidig vært tankeleser og lest at personen som kom rundt hjørnet faktisk skulle krysse overgangen og ikke fortsette på fortau?

 

Det er helt urimelig å forvente at overgangen skal være bilfri til enhver tid, fotgjengere må akseptere å vise at de har til hensikt å krysse og gi bilene sjanse til å overholde vikeplikten.

 

Man trenger ikke å lese tanker, bare å kjøre aktpågivende.

Lenke til kommentar

 

 

Hun gikk på rød man(Rød er stopp), sjåfør hadde grønt, men blir straffet?

Hvorfor er dom viktig å vite i denne saken?

Dom er viktig fordi jeg synes det høres rart ut, og jeg er slett ikke sikker på at din fremstilling er korrekt. Jeg vil derfor gjerne lese om saken selv for å se hva det faktisk handlet om.

 

Jepp, men kjenner jeg systemet rett, er sjåføren fratatt sertifikatet. Hvor lenge vet vi ikke.

 

Så hvor kan jeg lese mer om denne saken?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg bremser opp fordi noen nærmer seg fotgjengerfeltet, for så å oppdage at de skal en helt annen vei.

 

Bra! Da utviser du aktsomhet overfor en "påregnelig hindring".

 

En lastebilsjåfør ble for noen år siden dømt for uaktsomt drap for å ha kjørt ned ei dame i et lysregulert fotgjengerfelt. Det var rød mann i fotgjengerfeltet og damen kom ut bak en hekk og fortsatt rett ut i fotgjengerfeltet. Lastebilsjåføren hadde ikke redusert farten forbi stedet, selv om han hadde lagt merke til at hekken som gikk helt inn mot fotgjengerfeltet. Det at han ikke hadde redusert farten ved et såpass uoversiktlig fotgjengerfelt, selv om vedkommende kjørte på grønt, var det som ble regnet som uaktsomt.

 

Har du en link til dom/relevant artikkel?

 

 

Dessverre, dette var tidlig på 90-tallet, før internett ble kommersialisert. Hvis saken skal gjenfinnes må man inn i papirarkivene ...

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg er fremdeles uenig i at varebilen skulle stoppet, det ville i så tilfelle blitt en bråbrems med fare for påkjørsel bakfra.

Fotgjengeren var ikke usynlig frem til han kom fra bak søylen. Han var synlig også før han nådde søylen. Dette burde sjåføren i kassebilen ha fått med seg. I tillegg burde han ha redusert farten.
Har du sertifikatet? Aldri opplevd å bråbremse for en fotgjenger som går over en overgang?Poenget mitt, nå jeg er forgjenger går jeg ikke over før jeg ser at bilistene ser meg og vil over. Er jeg som blir død, ikke sjåføren.
Poenget ditt er irrelevant. Mitt poeng er at kassebilen burde ha sett personen. Søylen var ikke så stor at den dekket personen mer en svært kort tid. Før det måtte sjåføren i kassebilen ha sett fotgjengeren før han nådde søylen.

..og samtidig vært tankeleser og lest at personen som kom rundt hjørnet faktisk skulle krysse overgangen og ikke fortsette på fortau?

 

Det er helt urimelig å forvente at overgangen skal være bilfri til enhver tid, fotgjengere må akseptere å vise at de har til hensikt å krysse og gi bilene sjanse til å overholde vikeplikten.

 

Bilistene plikter å avpasse farten etter sted og siktforholdene så det ikke kan oppstå fare, jf. vtrl. § 6, 1. ledd. Aktsomhetskravet ved gangfelt er strengt og man må være ekstra forsiktig. Her burde bilistene satt ned farten i god tid slik at de rekker å stoppe. Bilisten må også være- eller er klar over at det er en stolpe til høyre som kan sperre for sikten. Han er også klar over at det ofte kommer mennesker gående ut i gangfelt. Dette burde han tatt høyde for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...