Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Erstatningsansvar ved brann i utleiebolig


AME2000

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg fikk nettopp høre fra en venn av meg at det har oppstått en brann i et hus og han trodde det kanskje kunne være det huset jeg leier hybel i. Jeg ble litt paranoid i tilfellet noe i min hybel kunne ha startet den eventuelle brannen, så jeg tenkte meg om.... Det eneste jeg har der inne nå som er plugget i kontakten er varmeovnen. Varmeovnen som står der nå, sto der da jeg flyttet inn så her er spørsmålet. 

 

Hvis en varmeovn du ikke eier(var en del av innredningen) har tatt fyr på et sted du bare leier, hvem sitt ansvar er det? leieboer eller utleier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg fikk nettopp høre fra en venn av meg at det har oppstått en brann i et hus og han trodde det kanskje kunne være det huset jeg leier hybel i. Jeg ble litt paranoid i tilfellet noe i min hybel kunne ha startet den eventuelle brannen, så jeg tenkte meg om.... Det eneste jeg har der inne nå som er plugget i kontakten er varmeovnen. Varmeovnen som står der nå, sto der da jeg flyttet inn så her er spørsmålet. 

 

Hvis en varmeovn du ikke eier(var en del av innredningen) har tatt fyr på et sted du bare leier, hvem sitt ansvar er det? leieboer eller utleier?

 

Du har vel ansvaret for om ovnen er plugget i eller ikke.

 

Anonymous poster hash: 153ce...778

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Jeg fikk nettopp høre fra en venn av meg at det har oppstått en brann i et hus og han trodde det kanskje kunne være det huset jeg leier hybel i. Jeg ble litt paranoid i tilfellet noe i min hybel kunne ha startet den eventuelle brannen, så jeg tenkte meg om.... Det eneste jeg har der inne nå som er plugget i kontakten er varmeovnen. Varmeovnen som står der nå, sto der da jeg flyttet inn så her er spørsmålet. 

 

Hvis en varmeovn du ikke eier(var en del av innredningen) har tatt fyr på et sted du bare leier, hvem sitt ansvar er det? leieboer eller utleier?

 

Du har vel ansvaret for om ovnen er plugget i eller ikke.

 

Anonymous poster hash: 153ce...778

 

 

Nå er vel poenget med en varmeovn at den skal være plugget i for å avgi varme. Det i seg selv er ikke kritikkverdig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Spørsmålet om ansvar blir litt diskutabelt her. Med mindre brannteknikere kan fastslå at brannen var påsatt eller skjedd på grunn av ekstrem uforsiktighet (om selv dét er grunn til å miste forsikring), så tviler jeg på at du har noe å bekymre deg for - så lenge du har innboforsikring.

 

Men ja, det var et litt interessant dilemma. Hvis varmeovnen har stått der siden du flyttet inn, og ikke blitt hverken flyttet på eller tuklet med .. jeg vil vel fremdeles si at det -er- ditt ansvar å sjekke at ting fungerer som de skal fra tid til annen. Men likevel, i kontrakten står det vanligvis "oppvarmet bolig" - pluss at det elektriske opplegget er utleiers ansvar - da kan man i mange tilfeller si at det er utleiers ansvar. Jeg tenker hvis det er veggmontert ovn, som man aldri tukler med eller flytter på, så kan man ikke klandres for å ikke sjekke den fra tid til annen.

Det er vel heller ikke vanlig rundt omkring, at utleier har vaktmestere som kommer innom hver leilighet én gang i måneden og sjekker at alt det elektriske er i orden. Så en viss ansvarsmengde ligger jo hos leier.

Men hvilken vei ansvarsbyrden skulle legges, hvis huset brenner ned av en defekt varmeovn som ingen vedtar seg ansvar for, og utleier skylder på leier - det er jaggu vanskelig å si. Forsikringsselskapet vil vel uansett dekke utgifter for utleier, så det vil ikke være noen grunn til å gå etter deg for å dekke noen utgifter. Så jeg tviler på at du har noen grunn til å bekymre deg...

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...