Gå til innhold

Hjelp til kjøp av ferdigbygd pc på komplett


Anbefalte innlegg

Skal invistere i en ny stasjonær pc og ny skjerm som kan holde følge med pcen. Som forhåpentligvis holder i noen år.. Kikket på denne: https://www.komplett.no/product/11146/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-gamer-premium-i40-gtx-1060#!tab:extra

 

Tenker å bytte ut noen ting som skjemkort:https://www.komplett.no/product/890663/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/pci-express/msi-geforce-gtx-1080-gaming-x

 

PSU: https://www.komplett.no/product/889958/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/enheter/evga-gq-750w-hybrid-modular-80-psu#reviews

 

Tenker vel å bytte ut RAM minne og selvfølgelig CPU vifte. Skjermen jeg kjesker litt på er denne: https://www.komplett.no/product/914873/gaming/skjerm-tilbehoer/skjermer/acer-24-led-g-sync-xb241y

 

For å være helt ærlig har jeg ikke veldig peiling på pc bygging.. Derfor lurer jeg på om dere der ute mine kjære gaming venner synes dette kan være veien å gå? Eller finnes det flaskehalser noe sted? Eventuelt unødvendige overpriset kjøp? Takker sårt for svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tips LMH1:)

 

Og lumfong du har jo selvfølgelig et poeng. Men som sagt har ikke mye peiling på pc bygging, men det kan vel ordnes.. Har en venn som kan hjelpe meg sikkert. En annen grunn til jeg tenkte ferdigbygd er at det er kampanjepris på den jeg har valgt ut som sier jeg sparer 3000,-

 

Men hvis jeg driver å bytter ut en hau av deler så får jeg kanskje ikke så mye ut av det tilbudet allikevel?

Lenke til kommentar

Setter du opp en liste med komponenter som passer sammen før du kjøper må du omentrent ha 11 tommeltotter og klare å svi vann før du ikke klarer å sette sammen en PC, men det er jo greit å få ferdigbygg også. Komplett har en god konfigurator selv om den ikke er 100% fleksibel.

Lenke til kommentar

Noen som har lest seg opp må kunne anbefale følgende..(?)

 

Cpu for gaming. (7600K?)

Skjermkort i riktig prisklasse. (1060/1070?)

Hovedkort. (OC vennlig)

Ram. (Noe annet enn Kingston value)

Vel tror særlig tyngere spilling kommer i3 7350k\ i5 7600k  til kort. Uansett blit skjermkortet flaskehalsen.

 

De gjør vertfall mye for pengene, men hypertrading\multi kjerne kan man ikke oppgradere i etterkant.

Så det betyr hvis du senere finner ut du trenger å gjøre litt mere, en kun lett spilling eller velger spill som drar nytte av flere kjerner\hypertreading kommer du til kort.

 

Faktisk er ikke hypertreading noe negativ lengere.

Ikke det jeg anbefaler folk å kjøpe Ryzen 7 men man burde legge seg litt mellom.

Med mindre du har planer om steam OS eller ligdene.

 

Per dags dato har ryzen 7 problemer å nå over 4.1 Ghz.

i7 7700k klarer 5 Ghz men kunne hatt flere tråder.

Sokkel 2011-3 er vel for dyrt for gaming. Ergo ingen cpu som vil være helt fremtidrettet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Noen som har lest seg opp må kunne anbefale følgende..(?)

Cpu for gaming. (7600K?)

Skjermkort i riktig prisklasse. (1060/1070?)

Hovedkort. (OC vennlig)

Ram. (Noe annet enn Kingston value)

 

Vel tror særlig tyngere spilling kommer i3 7350k\ i5 7600k  til kort. Uansett blit skjermkortet flaskehalsen.

 

De gjør vertfall mye for pengene, men hypertrading\multi kjerne kan man ikke oppgradere i etterkant.

Så det betyr hvis du senere finner ut du trenger å gjøre litt mere, en kun lett spilling eller velger spill som drar nytte av flere kjerner\hypertreading kommer du til kort.

 

Faktisk er ikke hypertreading noe negativ lengere.

Ikke det jeg anbefaler folk å kjøpe Ryzen 7 men man burde legge seg litt mellom.

Med mindre du har planer om steam OS eller ligdene.

 

Per dags dato har ryzen 7 problemer å nå over 4.1 Ghz.

i7 7700k klarer 5 Ghz men kunne hatt flere tråder.

Sokkel 2011-3 er vel for dyrt for gaming. Ergo ingen cpu som vil være helt fremtidrettet.

Trådstarters forslag går ut på en 7700 (ikke K), 1060kort osv.

 

At hyperthreading er kjekt å ha er jo selvsagt, men hvis det står mellom 7700 og 7600K er valget rimelig selvsagt ville jeg tro. Hvilke spill gjør seg nytte av HT?

 

 

Raa9:

Ville gått for en overklokket 7600K, greit hovedkort, og lagt resten av pengeslumpen i et feit skjermkort.

Lenke til kommentar

 

Noen som har lest seg opp må kunne anbefale følgende..(?)

 

Cpu for gaming. (7600K?)

Skjermkort i riktig prisklasse. (1060/1070?)

Hovedkort. (OC vennlig)

Ram. (Noe annet enn Kingston value)

Vel tror særlig tyngere spilling kommer i3 7350k\ i5 7600k  til kort. Uansett blit skjermkortet flaskehalsen.

 

De gjør vertfall mye for pengene, men hypertrading\multi kjerne kan man ikke oppgradere i etterkant.

Så det betyr hvis du senere finner ut du trenger å gjøre litt mere, en kun lett spilling eller velger spill som drar nytte av flere kjerner\hypertreading kommer du til kort.

 

Faktisk er ikke hypertreading noe negativ lengere.

Ikke det jeg anbefaler folk å kjøpe Ryzen 7 men man burde legge seg litt mellom.

Med mindre du har planer om steam OS eller ligdene.

 

Per dags dato har ryzen 7 problemer å nå over 4.1 Ghz.

i7 7700k klarer 5 Ghz men kunne hatt flere tråder.

Sokkel 2011-3 er vel for dyrt for gaming. Ergo ingen cpu som vil være helt fremtidrettet.

 

Ikke for å gå OT, men jeg har 6600k og den bottlenecker ikke på 4k-spilling engang. Just saying... 

 

Men til trådstarter dersom det står en K bak prosessornavnet (gjelder bare intel). Så betyr det at den kan overclockes, det kan være kjekt til senere.

 

Anbefaler på det sterkeste å bygge selv, jeg hadde null peiling og bygde en ifjor og det var lett som en plett. Er masse store deler som skal kobles sammen, ikke noen kompliserte småting. Dette kan man spare penger på og jeg ville anbefalt et gtx 1070 grafikkort da det er langt sterkere enn ett 1060.  **

Endret av mrdalesen
Lenke til kommentar

Nå har jeg faktisk forandret på planene. Dropper å kjøpe ferdigbygd pc å kjøper heller inn deler. Siden har noen ting allerde. Det jeg da tenker å kjøpe inn er: Skjermkort, CPU og kjøler til CPU, hovedkort og RAM. Budsjettet ligger vel på 15.000,- Tenker å litt "all in" når jeg først skal kjøpe noe bra.

 

Så nå er jo spørsmålet hvilke deler bør jeg kjøpe som gir bra ytelse og passer sammen? Kan strekke budsjettet enda litt mer hvis det skulle lønne seg;)

 

Setter igjen veldig pris på svar:)

Lenke til kommentar

To ting som er kjekt å vite da.. Hvor mange watt har strømforsyningen din og hvor stort er kabinbettet? Evt navnet på kabinettet. (må vite det for å vite hva slags hovedkort du har plass til)

 

edit: https://www.prisjakt.no/list.php?l=369572&view=l 

her har du iaf kanskje den beste prossessoren man kan få til spill og det nest beste grafikkortet en får tak i. Er ikke ekspert på hvilke hovedkort som er bra så da får iaf noen andre rette på meg der. Men dette er jo igjen nesten overkill hvis du har en full-hd skjerm. Jeg vil kvalifisere dette som en 4K-setup. Tok også luftkjøling istedenfor vannavkjølt da det er lettere for deg å installere og du slipper å tenke på søl osv. dersom du ikke tenker å overclocke så går det nok helt fint (selv om jeg har lest at mange har overclocket denne cpuen med luftkjøling uten problemer.) 

Endret av mrdalesen
Lenke til kommentar

Åå shit noe har jeg faktisk helt glemt når det kommer til finansieringen er at jeg må nedbetale dette på ett år.. Derfor må alle delene handles gjennom komplett for å få den ordningen. Beklager dette surret.. Tror du det kan finnes noe i den duren du lagde "mrdalesen" på komplett?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...