Gå til innhold

Spørsmål om skattemelding


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det betyr at de har beregnet at du skylder 1010 kr i skatt (dvs du betalte 1010 kr for lite i 2016)

 

Grunnen til at det står "foreløpig beregnet restskatt"  er at dette er foreløpig. Du kan ha fradrag eller inntekter som ikke er ført opp på skattemeldingen, og som påvirker dette. Så det du må gjøre før den 1.5 er å gå gjennom skattemeldingen - og sjekke om alt er korrekt. Er du n00b - ja da må du få noen som kan det til å hjelpe deg, eventuelt spørre "skatteetaten".  Å bruke litt tid nå er god framtidig investering.

 

Om du etter gjennomgangen finner at alt er korrekt, så har du to valg - enten vente til du får skatteoppgjør i slutten av juni - hvor du får regning på restskatt + renter, eller du kan betale inn 1 000 kr til kemneren i din kommune før 31.5 - så slipper du rentene + 10 kr. Konto og KID står på skattemeldingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det betyr at de har beregnet at du skylder 1010 kr i skatt (dvs du betalte 1010 kr for lite i 2016)

 

Grunnen til at det står "foreløpig beregnet restskatt"  er at dette er foreløpig. Du kan ha fradrag eller inntekter som ikke er ført opp på skattemeldingen, og som påvirker dette. Så det du må gjøre før den 1.5 er å gå gjennom skattemeldingen - og sjekke om alt er korrekt. Er du n00b - ja da må du få noen som kan det til å hjelpe deg, eventuelt spørre "skatteetaten".  Å bruke litt tid nå er god framtidig investering.

 

Om du etter gjennomgangen finner at alt er korrekt, så har du to valg - enten vente til du får skatteoppgjør i slutten av juni - hvor du får regning på restskatt + renter, eller du kan betale inn 1 000 kr til kemneren i din kommune før 31.5 - så slipper du rentene + 10 kr. Konto og KID står på skattemeldingen.

 

Aaargh! :hm:

Er det vanlig å ringe skattekontoret og be dem hjelpe med å sjekke om det stemmer?

 

Hvor mye kan rentene bli da? Jeg er ikke Mr Moneybags, men 1000kr vil ikke gjøre meg hjemløs heller.

 

En kollega nevnte at sist gang hadde beløpet vært så lavt at hun slapp å betale. Da hadde beløpet vært litt under tusen. Har jeg misforstått noe?

Lenke til kommentar

"Forholdsvis" små endringer kan medføre at man går fra å få tilbake til restsskatt. Og det kan faktisk være at en fradragspost som mangler.

 

Rentene blir ikke mye, sånn ca 4 - 5 kr.

 

Det er nok ikke vanlig at man ber skattetaten sjekke om det stemmer - det har de heller ikke mulighet til. Men de svarer på konkrete spørsmål.

 

Det lureste er faktisk å sjekke skattemeldingen 2016 med selvangivelsen 2015. Se om inntekts, fradrags og formue er sånn noenlunde i samsvar. Jeg vet at man har funnet manglende fradrag på denne måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Forholdsvis" små endringer kan medføre at man går fra å få tilbake til restsskatt. Og det kan faktisk være at en fradragspost som mangler.

 

Rentene blir ikke mye, sånn ca 4 - 5 kr.

 

Det er nok ikke vanlig at man ber skattetaten sjekke om det stemmer - det har de heller ikke mulighet til. Men de svarer på konkrete spørsmål.

 

Det lureste er faktisk å sjekke skattemeldingen 2016 med selvangivelsen 2015. Se om inntekts, fradrags og formue er sånn noenlunde i samsvar. Jeg vet at man har funnet manglende fradrag på denne måten.

 

Men er ikke uansett poenget at jeg har betalt for lite skatt? For det kan da ikke stemme. Hvis noe har jeg betalt for mye. Men, ja, tydeligvis ikke.

Lenke til kommentar

A: Er det vanlig å ringe skattekontoret og be dem hjelpe med å sjekke om det stemmer?

B: En kollega nevnte at sist gang hadde beløpet vært så lavt at hun slapp å betale. Da hadde beløpet vært litt under tusen. Har jeg misforstått noe?

A: Nei, man ringer ikke skattekontoret for det. Det er bare én som har oversikt over alle dine inntekter og utgifter, og det er DU. Du må sjekke at alle inntekter og fradrag er kommet med, det er ikke alt (men det meste) som rapporteres inn automatisk, og feil kan skje.

 

B: Beløpet for å slippe å betale skyldig restskatt var tidligere 300, men har vært 100 de siste årene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg jobber i en 80% stilling. Jeg har ingen fradrag som f.eks utgifter rundt transport eller ting kjøpt i relasjon til jobb. Bare lønn utbetalt.
Igjen, beklager for n00b-kunnskapen min.
Alt jeg vet er at jeg har bevisst satt skattekortet mitt over det jeg får utbetalt i lønn.

Altså, skattekortet mitt er på 250 000 og jeg tjente ca. 210 000 i fjor. Skal jeg sette beløpet ennå høyere?

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er det ikke noe poeng i å ha oppgitt at man kommer til å tjene så sykt mye mer enn det man regner med å tjene :)
Selv vurderer jeg å sette opp mitt med 150K da jeg er akuratt på grensa.

Hadde jeg ikke hatt reisefradrag hadde jeg hatt noen tusen i minus.

Lenke til kommentar

Om du tror du  betaler litt for lite skatt er det enklest å be arbeidsgiver å øke skattetrekket med et visst antall kroner.  Mange gjør dette også som en form for sparing slik at man får litt ekstra kroner til sommeren når for mye innbetalt skatt tilbakebetales.   Eventuelt kan man betale inn ekstra skatt på egen hånd i løpet av året  om man mistenker at en vil bli skyldig skatt.  

Lenke til kommentar

Hjelper ikke å oppgi høyere inntekt hvis du uansett får tabelltrekk, da trekker arbeidsgiver utifra faktisk lønn og ikke hva du har oppgitt til skatteetaten..

Har du fått mindre gjeld f.Eks så får du mindre fradrag for gjeldsrenter, det kan være en årsak til at du får baksmell.

Har man dårlig rente og bytter bank for en bedre rente, vil man jo få mindre fradrag med lavere rente, da må man korrigere skattekortet igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er det ikke noe poeng i å ha oppgitt at man kommer til å tjene så sykt mye mer enn det man regner med å tjene :)

Selv vurderer jeg å sette opp mitt med 150K da jeg er akuratt på grensa.

Hadde jeg ikke hatt reisefradrag hadde jeg hatt noen tusen i minus.

Er en OK måte å slippe restskatt på, og man får "plutselig" mye penger om sommeren :) 

Lenke til kommentar

Hjelper ikke å oppgi høyere inntekt hvis du uansett får tabelltrekk, da trekker arbeidsgiver utifra faktisk lønn og ikke hva du har oppgitt til skatteetaten..

Har du fått mindre gjeld f.Eks så får du mindre fradrag for gjeldsrenter, det kan være en årsak til at du får baksmell.

Har man dårlig rente og bytter bank for en bedre rente, vil man jo få mindre fradrag med lavere rente, da må man korrigere skattekortet igjen.

 

Det er en annen ting jeg aldri har skjønt. Så vidt jeg har forstått har jeg prosenttrekk. Ikke at jeg noen gang ba om det, er bare det jeg har fått.

Men hvis jeg altså har satt skattekortet over det jeg har tjent, og ikke har noen spesifike fradrag, hva har skjedd?

Lenke til kommentar

Hjelper ikke å oppgi høyere inntekt hvis du uansett får tabelltrekk, da trekker arbeidsgiver utifra faktisk lønn og ikke hva du har oppgitt til skatteetaten..

Har du fått mindre gjeld f.Eks så får du mindre fradrag for gjeldsrenter, det kan være en årsak til at du får baksmell.

Har man dårlig rente og bytter bank for en bedre rente, vil man jo få mindre fradrag med lavere rente, da må man korrigere skattekortet igjen.

Sant, men man kan, på nettet ihvertfall, si at man trenger prosentkort og ikke tabell :)

Lenke til kommentar

Det som har skjedd er ganske enkelt, staten vet ikke hvor mye du kommer til tjene. Så de spør deg om å fylle ut skattekort hvis du skal jobbe, slik at du kan fortelle dem dette. Slik at de kan skatte deg over tid, rett fra lønnen. Så slipper du å få en regning på alt du ifølge loven skulle ha betalt dem på våren året etter. Siden de fleste ikke har et konsept av sparing har de antagelig laget denne løsningen.

Trenger forsåvidt ikke være noe feil med skattekortet ditt, i og med at det er skatteetaten som forteller deg hvor mye de skal ta av lønnen din vær måned utifra hva du oppgir. Det er altså i skatteetatens interesse å trekke deg for lite. Men det du kan gjøre som jeg tror er svært sannsynlig er å endre på skattemeldingen din, legge til noen fradrag rette opp det som kan rettes. Antagelig har du rett på noe fradrag, i og med at det finnes utrolig mange fradrag.

Jeg for eksempel er student og bor derfor ikke der hvor jeg er folkeregistrert. Det medfører at om sommeren når jeg da ikke er student, kan få pendler fradrag i henhold til reglene for dette. Noe som er veldig gunstig da man kan få opptil 60*200 i fradrag på skattegrunnlaget i de fleste tilfeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...