Gå til innhold

Switch med feilkode 2153-0321, flere som har fått dette?


Digitize

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg kjøpte min Switch i en Oslo-butikk på lanseringsdagen 3. mars. Frem til torsdag i forrige uke har alt bare vært fryd og gammen med timevis av Zelda moro. Jeg startet opp Switchen min på kveldingen etter at ungene hadde lagt seg forrige torsdag og ble møtt med en sort skjerm og "error code 2153-0321". Jaja, tenkte jeg - sikkert ikke noe stress. Maskinen brukes kun av undertegnede og står innelåst i et skap slik at klåfingra småtasser ikke kan nå den.

 

Men gjentatte forsøk på restart ga ikke noe resultat. Jeg har også testet å holde powerknappen inne, la den gå helt tom for strøm osv. Samtlig andre har prøv det samme uten resultat leste jeg på Google. Dette er en melding som flere har innrapportert og som Nintendo i kjent stil velger å ikke kommentere ytterligere ("hysj-hysj, ikke noe galt her folkens") . På de japanske Nintendo-forumene blir brukerne bare bedt om å sende inn maskinen til service. Men da er det samtidig ytterst uavklart i forhold til hva som skjer med lagringsdata på maskinen. Det er ikke verdens undergang men litt surt er det om jeg hadde mistet Zelda-savet mitt da jeg har veldig begrenset med spilletid i løpet av en uke.

 

På youtube ligger det et par videoer som viser en foreløpig fiks/work-around:

 

For å få liv i maskinen må jeg koble til hodetelefoner (!) i minijack inngangen. Da kjører den som normalt. Hvis jeg drar ut kabelen så dør maskinen med en gang og feilmeldingen kommer tilbake igjen.

For å få lyd på tv'en når maskinen står i dockingen, må jeg dra en phonokabel fra toppen på Switch'en og inn på soundbaren min som heldigvis støtter lyd via minijack. Den sender ikke lyd ut av HDMI lenger når den står i dockingen. Opplegget ser rimelig "jalla" ut, men heldigvis går det an å spille Zelda og annet enn så lenge. Jeg tenker vel egentlig at sånn her må det bare bli frem til Nintendo slipper en patch hvis det kanskje kan løses på den måten.

 

Helt fantastisk at det går an spør du meg. Plutselig skjer noe sånt helt ut av det blå!?!

 

Jeg har sendt en mail til service-avdelingen til Bergsala for snart en uke side. Jeg har ikke fått noe svar, det hersker en total stillhet. Jeg spurte samtidig om de eventuelt klarer å redde ut savegamet mitt på Zelda hvis den må inn på service, eller om de vet om Nintendo i Japan har planer om å patche dette før år 2020. 

 

Mulig at Nintendo prøver å være mest mulig retro siden de ikke tillater noe som helst backupløsning for lagringsdata, men det fremstår mildt sagt som amatørmessig. Jeg skjønner at at de er totalt paranoide for å åpne for noe som helst som senere kan lede til at maskinen kanskje kan hackes. Men de må da i år 2017 kunne åpne for skybasert lagring/backup.

 

Noen andre som har fått denne feilen og som har fått noe svar fra Bergsala eller Nintendo?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tips, men jeg tror fort det gjør mer skade enn nytte om jeg tropper opp på den lokale COOP Obs'en med maskinen og problemstillingen.

 

Forhåpentligvis slipper jeg å sende maskinen veldig langt. Det er distributøren Bergsala som normalt skal håndtere denne type problemer i Norden på vegne av Nintendo. Men av en eller annen grunn får jeg ikke noe svar fra de, har forsøkt å kontakte de flere ganger nå. Jeg leser på andre forum at Nintendo i USA klarer å fikse denne feilmeldingen veldig raskt. Noen har fått samme maskin i retur med all lagringsdata intakt, andre har fått en helt ny maskin med beskjed om at Nintendo ikke fikk kopiert ut lagringsdata. Det spekuleres i at det sannsynligvis noe krøll med høyttalerne på Switchen som utløser denne error-koden. Jeg har tilbudt meg å kjøre innom Bergsala sitt verksted i Larvik selv hvis dette er noe de kan ordne samme dag, men det kommer som sagt ingen tilbakemelding snart 14 dager etter at det først ble innrapportert.

 

Bergsala har vel uansett for lengst gått ut på dato og det er bare trist at Nintendo ikke har et eget kontor som håndterer Skandinavia direkte. 

Lenke til kommentar

Jeg fikk denne feilmeldingen selv i dag. Utrolig irriterende. Håper ikke jeg må skaffe en ny maskin ettersom jeg har lagt ned over 100 timer i Zelda, og det hadde vært surt å miste all den dataen.

 

Jeg skal selv sende en mail til Bergsala i morgen. Om ikke annet tar jeg kontakt med Elkjøp hvor jeg kjøpte den og spør hva de kan gjøre med problemet.

 

Du har ikke fått noe svar tilbake fra Bergsala enda?

Endret av Alak87
Lenke til kommentar

Jeg fikk denne feilmeldingen selv i dag. Utrolig irriterende. Håper ikke jeg må skaffe en ny maskin ettersom jeg har lagt ned over 100 timer i Zelda, og det hadde vært surt å miste all den dataen.

Jeg skal selv sende en mail til Bergsala i morgen. Om ikke annet tar jeg kontakt med Elkjøp hvor jeg kjøpte den og spør hva de kan gjøre med problemet.

Du har ikke fått noe svar tilbake fra Bergsala enda?

Hei.

 

Jeg fikk et kort svar rett før påsken fra Bergsala som jeg mistenker var litt copy/paste.

Der står det at jeg gjerne kan levere maskinen i Larvik hvis jeg tar med kjøpskvitteringen. De klarer da muligens å fikse den samme dag (Bergsala driver primært med mobilfiksing/bytte av glass virker det som).

Jeg takket for svaret og fulgte opp med et par raske spørsmål;

 

- kjenner de til feilkoden, kan det virkelig løses samme dag jeg leverer den inn?

- hva skjer med lagringsdata, her har de vel litt interninfo fra Nintendo på status/prognose?

- trenger de kun maskinen /m Joy-Cons + kjøpskvittering, eller emballasje samt ledninger og alt som var med?

 

Jeg får se hva de svarer ...

Lenke til kommentar

Jeg tok sjansen og sendte den inn til Bergsala via Elkjøp. Så håper jeg at Switchen kommer tilbake med skjermbeskytter óg saven til min Zelda. I værste fall er det bare snakk om 1 spill, så det hadde vært verre om det hadde vært 2 år ute i levealderen til konsollen, og jeg hadde mistet save-filene til 20 spill.

Lenke til kommentar

Jeg tok sjansen og sendte den inn til Bergsala via Elkjøp. Så håper jeg at Switchen kommer tilbake med skjermbeskytter óg saven til min Zelda. I værste fall er det bare snakk om 1 spill, så det hadde vært verre om det hadde vært 2 år ute i levealderen til konsollen, og jeg hadde mistet save-filene til 20 spill.

 

Ok! 

Du får holde oss oppdatert på status. Leverte du inn bare skjermen/maskinen eller esken med alt av innhold og tilbehør?

Bergsala svarer ikke noe mer til meg, har ingen idè om videre fremdrift. Får prøve å ringe de til uken eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Leverte inn Switchen og Joy-con kontrollerne i originalesken. Så hvis jeg blir tilbudt ny kan jeg jo håpe på å få en ekstra dock og lader :p.

 

I følge Elkjøp kan det ta opptil 2 uker før jeg hører noe, så dette blir en tålmodighetsprøve. Fikk meg også en PRO kontroll i går, så da er jeg klar når den kommer tilbake fra service. 

Lenke til kommentar

Jeg tok turen ned til Larvik i går og besøkte Bergsala sin lille serviceavdeling der.

Det var en veldig trivelig gjeng som satt der og jeg fikk en hyggelig prat. Feilkode 2153-0321 var ikke ukjent og de visste alt om dette med at man må sette en plugg i minijack inngangen for å få liv i den. De mener at det kun er rapportert 2 slike tilfeller i Norge (!) og at jeg er 1 av de 2. Hvis det faktisk stemmer og du er den andre personen med samme problem, kan jeg fortelle deg at de dessverre ikke har klart å redde lagringsdataen din. Bergsala har muligheten til å koble seg på Switch for å kopiere ut all lagringsdata og profiler, for deretter å overføre dette til en ny Switch.

 

I tilfelle med feilkode 2153-0321 så putter de en minijack kabel inn i maskinen slik at den fungerer som "normalt" og starter. Dessverre så henger den andre maskinen seg (din?) når de forsøkte å kopiere ut lagringsdata. De ville prøve det samme hos meg og jeg kan bare håpe at jeg har flaks. Ut fra hva jeg leser på forum i USA så er det litt 50/50 på hvem som har fått beholdt lagringsdata og de som har mistet alt. Jeg forstod det slik at jeg sannsynligvis får en helt ny maskin (med lagringsdata kopiert over – hvis de får det til).

 

Jeg må vente 1 – 2 uker så får vi se hva som skjer. Enten blir det samme gamle Switch tilbake (jeg noterte serienummeret) med lagringsdata intakt, eller så blir det en ny Switch med lagringsdata intakt, eller eventuelt en helt ny Switch uten noe data. Hvis Zelda-savet forsvinner blir det kjedelig, tviler på at jeg gidder å starte forfra med det første.

 

Jeg fikk med meg en liten Mario og Donkey Kong bamse når jeg dro, stor stas for småtassen i huset når jeg kom hjem :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

.....så det betyr at det er du og meg da, Digitize. Haha, dårlig flaks på oss. Jeg har fått hentemelding fra Elkjøp idag, og henter Switchen i morgen. Gir oppdatering da. Hvis de ikke har fått ut lagringsdataen min blir jeg veldig irritert... 110 timer i vasken.

Lenke til kommentar

.....så det betyr at det er du og meg da, Digitize. Haha, dårlig flaks på oss. Jeg har fått hentemelding fra Elkjøp idag, og henter Switchen i morgen. Gir oppdatering da. Hvis de ikke har fått ut lagringsdataen min blir jeg veldig irritert... 110 timer i vasken.

 

Ja hvis det stemmer det de sa så er det snakk om deg og meg. Jeg synes det høres litt pussig ut at det kun skal være 2 maskiner i Norge som er berørt. Håper det ikke stemmer og at du faktisk fikk tilbake maskinen med lagringsdata i god behold!

Lenke til kommentar

Okei, da har jeg fått tilbake maskinen. Kort oppsummert, ganske dårlig håndtert av Bergsala.

 

Dro inn på Elkjøp og hentet den, og eneste beskjeden de hadde fått var at hovedkortet hadde blitt byttet ut, og resten var inntakt (dvs. Lagring og så videre). Første jeg så når jeg tok maskinen ut av esken var at det ikke var min konsoll. Jeg hadde en importert skjermbeskytter i glass på min Switch, denne var helt ny. Det viste seg å stemme når jeg så på serialnr. også.

 

Jeg, og Elkjøp, har ikke fått noen beskjed om prosessen annet enn at hovedkortet var byttet, men faktisk ble både konsoll, lagring og skjermbeskytter skrotet. Med andre ord, 110 timer Zelda og skjerbeskytter til 250,- rett i vasken. Skal ta kontakt med bergsala og høre med de om jeg kan få noen kompensasjon på dette, og gi de beskjed om å gi en liten heads up til kundene neste gang noe slikt skjer.

Endret av Alak87
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En liten oppdatering fra meg.

 

Jeg fikk hentelapp på Switch i dag. Det er en helt ny maskin jeg fikk, men Bergsala har faktisk klart kunststykket å kopiere over all data fra den gamle som jeg leverte. Jeg har rett og slett vært griseheldig! 

 

Alt av lagringsdata (Zelda) og profildata er beholdt så langt jeg kan se. Jeg fikk tilbake samme eske med kun maskin og 2 Joy-Con's, så dessverre ikke enda en lader og docking. Men men, jeg har vært heldig og skal ikke klage. Så får jeg håpe feilen ikke dukker opp igjen på denne nye maskinen.

 

De kunne vel ha lagt over Mario Kart 8 på interminnet for tort og svie, men la gå  :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Shit, gratulerer så mye! Godt å høre at noen fikk det ordnet uten problemer. Jeg holder på med Zelda for andre gang nå, og må si det hadde egentlig vært digg å slippe det. Jaja, runder vel 200 timer til slutt :p

 

Kontaktet Bergsala etterpå, og de fortalte meg at de ikke valgte å gi meg beskjed om at filen kom til å bli slettet pga. at det ikke var noe de kunne gjøre med det. Noe som er ganske kjipt. Vil jo selvsagt ha en heads-up på at det kommer til å være manglende filer på maskinen når jeg får den tilbake, og kanskje en kompensasjon eller noe, men nada. Ganske kjipt. Men fornøyd på dine vegner :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...