Gå til innhold

Norges fineste "storby"?


VRK18

  

93 stemmer

  1. 1. Norges fineste by?

    • Oslo
      11
    • Bergen
      27
    • Stavanger
      7
    • Sandnes
      0
    • Trondheim
      10
    • Haugesund
      1
    • Fredrikstad
      5
    • Skien
      1
    • Kristiansand
      4
    • Ålesund
      11
    • Tønsberg
      3
    • Sandefjord
      1
    • Arendal
      3
    • Tromsø
      5
    • Hamar
      0
    • Larvik
      0
    • Molde
      1
    • Kongsberg
      0
    • Lillehammer
      2
    • Kristiansund
      1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

lillehammer , selvfølgelig

Lillehammer er en fin by.

 

Norges eneste storby er Oslo, til nøds Trondheim og Bergen...

Oslo er ikke en storby. Trådstarter har også indikert at han mener stor by på Norsk skala.

 

Hvilken by er den fineste i landet?

Litt vanskelig å svare her faktisk. Jeg har ikke vært i alle, og husker heller ikke nødvendigvis så mye av de jeg har vært i..

 

Fredrikstad er en fin by såvidt jeg kan huske. Lillehammer husker jeg er en fin "by".

 

Bergen er såvidt jeg kan se, selv om jeg ikke har vært der, en av de fineste av de største byene i Norge. Trondheim har jeg vært gjennom, og såvidt jeg husker var det fint.

 

Vanskelig, vanskelig. Sunmørebyene skal visstnok være veldig fine, uten at jeg har vært der..

 

Jeg får gå for...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

100kr på at alle som har stemt på Bergen er fra selve byen. Bergen har elendig klima (eks: Det regner i gj.snitt (GJ.SNITT!) 30/31 dager i september hvert år, krisedårlig) og ligger trykt ned mellom fjell noe som gjør at luftkvaliteten her er elendig (les: smog). Bergen har mye fint, men hjelper lite når folka der tror de bor på verdens beste sted og vil helst ha Bergen som et eget land. Attituden ødelegger massivt med andre ord. Da blir det som er igjen en regntung by med et akvarium og en taubane som tar deg til toppen av byen lite å skrive hjem om.

For å argumentere for den fineste byen:
Oslo vinner jo denne easy. Den har flest monumenter, mest interessante museer, fine turistattraksjoner og ikke minst: de beste spisestedene. At klimaet også er best i landet her gjør at den vinner enkelt. Byen har alt fra sjø til topp og er et utmerket sted å oppholde seg til alle mulige opplevelser.

Som en god nr. 2 og 3 vil jeg nevne Fredrikstad og Kristiansand. Også to fine byer, men kunne aldri tenkt meg å bo her fast.

Endret av Krokanrull
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Du skylder plutselig penger her Krokanrull. Jeg er ikke fra Bergen. Men byen fikk min stemme. Jeg har vært i de fleste byer som er med i avstemningen. Bodd i flere av de. Inkludert Oslo. Oslo synes jeg er vanvittig stygg by som jeg forhåpentligvis slipper å måtte bo i flere ganger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva mener vi her når vi sier "fin"? Er det utelukkende snakk om utseende?

Er født og oppvokst i Oslo selv, men byen er et lappeteppe av arkitektur som ikke henger sammen på noen måte. Innvandring ifra landsbygda og i moderne tid ifra andre land har også gjort at det har måttes utvides massivt i bølger. Du har gamlebyen som er råttent og burde vært bulldozet i min oppfatning. Drabantbyer ifra 50 tallet, gamle villaområder på vestkanten som også burde vært bulldoset, og så har du nybygg og nye bydeler...

 

Hvis vi derimot snakker om by i form av innhold, så er Oslo definitivt mest interessant og har langt mer å gjøre både som hovedstad og Norges suverent største by.

EDIT: Ellers taper Bergen voldsomt på klima, stygg dialekt og mye selvgode folk :p

Endret av misanthrope
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skylder plutselig penger her Krokanrull. Jeg er ikke fra Bergen. Men byen fikk min stemme. Jeg har vært i de fleste byer som er med i avstemningen. Bodd i flere av de. Inkludert Oslo. Oslo synes jeg er vanvittig stygg by som jeg forhåpentligvis slipper å måtte bo i flere ganger.

 

Alltid noen som er hjernevasket av innpåsliten holdning som ikke har rot i verken logikk, trivsel eller interessante vinklinger. Oslo har alt de andre byene ikke har. That's a fact. Sier seg selv. Den er størst. Da har den mest interessant også. Ja, det er en sentrumskjerne som er preget av mye folk og eksos, men det har alle storbyer. Kommer du deg utenfor "gryta" er Oslo utrolig fint. Og jeg er ikke fra Oslo om du skulle lure. Nordmarka, kollen, alle øyene i oslofjorden, kafé- og parklivet på løkka som kan tilfredstille selv de mest kresne ganer og skulpturparken på ekeberg er bare noen ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Drammen er en del av Oslo ;)

Det er deilig med skikkelig Drammenhat, da får vi ha byen vår ifred :) Har bodd her siste 11 årene og det er vannvittig hvor mye arbeid som er lagt ned i å forbedre byen. Kulturtilbud, oppuset bydel og en ny bro (vi elsker broer).

 

For noen år siden steg boligprisene mest i Drammen. Det er ikke bare positivt, men det bekrefter teorien om st Drammen er på bedringens vei. Vi har digg øl og et kjempefint torg, trives godt her!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...