Gå til innhold

Reklamasjonsrett på erstatningsvare


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg fikk nettopp byttet en kaffemaskin, etter drøyt halvannet år sa den takk for seg. Returen var ikke noe problem i det hele tatt, selger opplyste at jeg hadde fem års garanti, og sendte meg en ny maskin uten noen spørsmål.

 

Ikke at jeg har tenkt å drive med noe lureri, men hvordan blir det med reklamasjonsrett på denne nye maskinen? Har jeg to (fem?) års reklamasjonsrett fra jeg mottok den nye maskinen? Eller regnes reklamasjonsrett fra det opprinnelige kjøpet?

 

Eller kanskje de fem årene med garanti gjelder videre for denne nye maskinen? Har jeg da fem nye år garanti fra produsent? Eller har jeg "brukt opp" halvannet år mens jeg hadde den forrige maskinen, slik at jeg har litt over tre års garanti på denne nye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man har 5års reklamasjonsrett fra kjøpsdato, og garanti på produktet utifra produsenten sine vilkår...

 

Men kan legge til at Elkjøp krediterer ofte ett defekt produkt hvor du vil få en ny kjøpsdato, da vil den nye datoen gjelde...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Kort fortalt:

Får du ny kvittering med ny kjøpsdato, har du ny reklamasjonstid fra den datoen.

Får du ett erstattningsprodukt, aka orginal kvitering gjelder, får du ikke ny reklamasjonsrett-tid.

 

Det var litt vel kort. - Så lenge du får ett nytt produkt så løper ny reklamasjonsfrist på erstatningsproduktet. - Opprinnelig kjøpsdato eller om du får ny kvittering har ingenting å si.

garanti er noe helt annet. - Har du 5 års garanti så gjelder denne normalt fra opprinnelig kjøpsdato og 5 år.

Lenke til kommentar

Forbrukerrådet har ellers etterlyst en avklaring av reklamasjonsfristens betydning ved krav om omlevering. Departementet legger til grunn at det etter omlevering løper en ny frist på to år fra overtakelsen av den nye tingen. Tilsvarende må gjelde ved utskifting av vesentlige komponenter.

Dette er noe Krikkert fant fram til meg da vi diskuterte temaet for noen år siden. Regner med at det fortsatt er gjeldende. Siden forbrukerkjøpsloven åpner for 5 års reklamasjon, så er det 5 år som er gjeldende for din del. 

Endret av Flodec
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...