Gå til innhold

Oracle fikk ufrivillig hovedrollen da TVNorges storsatsing sviktet under premieren


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mistenker at dette ikke har vært stresstestet i det hele tatt, og det ansvaret bør ligge på produsenten (som ser hele løsningen), ikke underleverandører.

 

Hvordan verifiserer man at en løsning skalerer opp til at f.eks. en million brukere logger seg på og utfører en handling? Jo du genererer den aktiviteten med dedikert testutstyr på produksjons eller produksjonsidentisk maskinvare. Det koster tid og penger (og derfor dropper mange dette), men å bli tatt med buksen nede er fort både dyrere og mer tidkrevende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg mistenker at dette ikke har vært stresstestet i det hele tatt, og det ansvaret bør ligge på produsenten (som ser hele løsningen), ikke underleverandører.

 

Hvordan verifiserer man at en løsning skalerer opp til at f.eks. en million brukere logger seg på og utfører en handling? Jo du genererer den aktiviteten med dedikert testutstyr på produksjons eller produksjonsidentisk maskinvare. Det koster tid og penger (og derfor dropper mange dette), men å bli tatt med buksen nede er fort både dyrere og mer tidkrevende.

 

Med tilgang til nettskyen og bruk av moderne metoder er det virkelig ikke vanskelig å gjøre denne typestresstester, og ikke koster det mange kronene heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med tilgang til nettskyen og bruk av moderne metoder er det virkelig ikke vanskelig å gjøre denne typestresstester, og ikke koster det mange kronene heller.

 

Det gleder meg å høre. Jeg har vært med på en del tester der relativt dyr og spesialisert hardware brukes til å generere trafikk og sesjoner, men ikke denne typen testing fra skytjenester. Har du noen linker så jeg (og TVNorge) kan lære?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Med tilgang til nettskyen og bruk av moderne metoder er det virkelig ikke vanskelig å gjøre denne typestresstester, og ikke koster det mange kronene heller.

Det gleder meg å høre. Jeg har vært med på en del tester der relativt dyr og spesialisert hardware brukes til å generere trafikk og sesjoner, men ikke denne typen testing fra skytjenester. Har du noen linker så jeg (og TVNorge) kan lære?

 

 

Med mindre du har vært under en stein de siste årene, så har du vel fått med deg de 3 store? Altså Amazon, Azure (Microsoft) og Google. Kan bare litt om Azure, men jeg er sikker på Amazon og Google også har noe tilsvarende som dette:

https://www.visualstudio.com/en-us/docs/test/performance-testing/getting-started/getting-started-with-performance-testing

https://www.visualstudio.com/en-us/docs/test/performance-testing/app-service-web-app-performance-test

 

Ganske elegant hvis du bruker Visual Studio og Azure, og særlig hvis du legger på VSTS. Og ja, du betaler faktisk bare pr time/min (litt avhengig av tjeneste). Etter du er ferdig, skraper du serverne og betaler ingenting. Prøv å gjøre det med enten egne fysiske servere eller dedikerte ESX hoster... :p

 

Ellers er jeg ikke særlig imponert hvis hele løsningen til TVNorge var avhengig av 1 enkelt VM, selv om de sikkert brukte en rekke servere i bakgrunnen. Hva var det som tok kvelden? En lastbalanserer? Også Oracle da, det er i mitt hode ikke første valget som skyleverandør. 

Lenke til kommentar

Med mindre du har vært under en stein de siste årene, så har du vel fått med deg de 3 store? Altså Amazon, Azure (Microsoft) og Google.

 

Steinen jeg har vært under heter infrastrukturtesting (nettverksutstyr) der forholdene er litt annerledes... Hvis en boks eller gruppe av bokser skal kunne transportere 100G med trafikk innenfor gitte kvalitetskrav så er det typisk ikke noe du ønsker generert eksternt da det metter de flestes internettpipe, og du vil ha liten innsikt i nøyaktig hvor utfordringer oppstår om det er en "sky", eller i prinsippet en black box mellom lastgenerator og systemet som testes.

 

Test av offentlig-ish tilgjengelige servertester blir litt annerledes :)

 

Takk for linker, ikke overraskende at disse leverandørene har dette, men desto mer spesielt om det ikke brukes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mistenker at dette ikke har vært stresstestet i det hele tatt, og det ansvaret bør ligge på produsenten (som ser hele løsningen), ikke underleverandører.

 

Hvordan verifiserer man at en løsning skalerer opp til at f.eks. en million brukere logger seg på og utfører en handling? Jo du genererer den aktiviteten med dedikert testutstyr på produksjons eller produksjonsidentisk maskinvare. Det koster tid og penger (og derfor dropper mange dette), men å bli tatt med buksen nede er fort både dyrere og mer tidkrevende.

 

Rent bortsett fra at problemet ikke skyldtes overbelastning i seg selv. Oppskalering av tjenester ved behov gjøres i slike miljøer hele tiden, og strengt tatt skulle denne prosessen være ganske gjennomprøvet. Uten at jeg kjenner til Oracles løsning går jeg ut i fra at dette er noe de har gjort mange ganger før. Og om de hadde kjørt en oppskalering og stresstest for tre uker siden som var vellykket, så kan det fremdeles hende at dette hadde feilet akkurat den dagen. Vi vet rett og slett ikke nok om dette til å si noe som helst...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...