Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kriminelle handlinger i utland


Ragnar115

Anbefalte innlegg

Lurer på noen småting.

Kjører man for fort langs grensa i Sverige, får politiet etter seg, kan da de svenske politiet krysse grensen, og kan de straffe deg?

 

Om man utfører en straff bar handling i et land som normalt sett er lovlig i Norge, og reiser til Norge, men så blir "tatt", kan norske myndigheter da straffe nordmannen / kommer dem til å levere han til landet hvor den straffbare handlingen skjedde? (Se vekk ifra Mord/terrorisme og det som går inn under de kategoriene). Tenker feks skattesvindel, tyveri, osv

 

Og følger bøter deg fra land til land?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-329093

Jeg mener bestemt at man ikke kan utleveres fra Norge til utlandet hvis man har norsk statsborgerskap og ikke et dobbelt statsborgerskap, men politiet kan følge etter deg over grensen eller så ringer de bare norsk politi/toll og får dem til å stoppe deg.

 

Bøter kan bare innkreves i det landet de er fått.

 

Selvsagt er det unntak, hvis f.eks. CIA vil ha tak i deg så sender de bare et fly og du blir v&.

Lenke til kommentar

Jeg mener bestemt at man ikke kan utleveres fra Norge til utlandet hvis man har norsk statsborgerskap og ikke et dobbelt statsborgerskap, men politiet kan følge etter deg over grensen eller så ringer de bare norsk politi/toll og får dem til å stoppe deg.

 

Bøter kan bare innkreves i det landet de er fått.

Norske statsborgere kan som hovedregel ikke utleveres, men de nordiske landene har en egen avtale om utlevering seg imellom som overstyrer dette.

 

Når det gjelder bøter så finnes det tilsvarende avtaler om innkreving av bøter landene imellom, men her har vi også avtale med flere land enn de nordiske.

Lenke til kommentar

Jeg mener bestemt at man ikke kan utleveres fra Norge til utlandet hvis man har norsk statsborgerskap og ikke et dobbelt statsborgerskap, men politiet kan følge etter deg over grensen eller så ringer de bare norsk politi/toll og får dem til å stoppe deg.

denne siden på Regjeringen.no står en del informasjon rundt utlevering fra Norge til andre land og på denne siden står de tom utlevering fra andre land til Norge.

Lenke til kommentar

 

Jeg mener bestemt at man ikke kan utleveres fra Norge til utlandet hvis man har norsk statsborgerskap og ikke et dobbelt statsborgerskap, men politiet kan følge etter deg over grensen eller så ringer de bare norsk politi/toll og får dem til å stoppe deg.

 

Bøter kan bare innkreves i det landet de er fått.

Norske statsborgere kan som hovedregel ikke utleveres, men de nordiske landene har en egen avtale om utlevering seg imellom som overstyrer dette.

 

Når det gjelder bøter så finnes det tilsvarende avtaler om innkreving av bøter landene imellom, men her har vi også avtale med flere land enn de nordiske.

 

Så selv om jeg får bøter i feks Sverige, vil de på et eller anna vis havne hos meg

 

takker for svar alle sammen :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

 

hvis f.eks. CIA vil ha tak i deg så sender de bare et fly og du blir v&.

Øh... hæ? Cia henter ikke folk i Norge.

Riiiiiight..... ;)

Hvem?

 

 

CIA er skumle greier ja :p

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

 

hvis f.eks. CIA vil ha tak i deg så sender de bare et fly og du blir v&.

Øh... hæ? Cia henter ikke folk i Norge.

Riiiiiight..... ;)

Hvem?

 

 

CIA er skumle greier ja :p

 

Hehehehehehhe ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bare å prøve seg så ser man fort hvor politiet stopper:

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nabo-politi-faar-jage-inn-i-norge/a/30435/

Det står derimot der at det må omhandle fyllakjøring eller straffer over 1 år, med andre ord, om jeg ligger i 130km/t på motorveien der, noe som ville sannsynligvis kun gitt meg en bot, så kan de ikke følge over grensa slik jeg tolker det fra VG

Lenke til kommentar

Slike forhold reguleres av politiloven § 20a jf. Schengenkonvensjonen artikkel 41. Det kan forfølges over landegrenser uten forhåndssamtykke fra norsk politi for nærmere bestemte straffbare handlinger (drap, voldtekt, andre straffbare handlinger) og i tillegg handlinger man kan kreves utlevert for (handlinger med strafferamme over ett år).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bare å prøve seg så ser man fort hvor politiet stopper:

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nabo-politi-faar-jage-inn-i-norge/a/30435/

Det står derimot der at det må omhandle fyllakjøring eller straffer over 1 år, med andre ord, om jeg ligger i 130km/t på motorveien der, noe som ville sannsynligvis kun gitt meg en bot, så kan de ikke følge over grensa slik jeg tolker det fra VG

 

Hvis du nekter å stoppe for politiet/rømmer fra politiet så vil vel svenske politiet kanskje fort resonnere seg frem til en strafferamme over ett år?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...