LED2 Skrevet 22. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 22. mars 2017 Så jeg ver trekt litt vel mye mobilnett den siste tiden og sjekket på Talkmore sin app.Der sto det jeg hadde brukt opptil 1G hver dag enda jeg stort sett har vert på wifi. Mailet Talkmore og fikk dette svaret : Grunnen til at du blir belastet så mye mobildata selv om du er tilkoblet wifi er fordi mobilen din alltid velger det beste nettverket når mobildata er på. Nå som vi har så bra nett som vi har vil telefonen bruke vårt nettverk for og booste WIfi nettet så det skal bli best mulig flyt i surfingen. Det er derfor utrolig viktig at du alltid skrur av mobildata når du ikke bruker det eller så står det og går hele tiden. Kan dette stemme at man fysisk må inn og skru av mobilnett når telefonen viser wifi tilkoblet? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 22. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 22. mars 2017 Det spørs på telefonen din. Noen telefoner (bl.a. iPhone) har som standard at den velger å "hjelpe" eller "avlaste" ved hjelp av mobilnettet om den mener det er for dårlig WiFi-dekning. Hva slags telefon har du? Lenke til kommentar
LED2 Skrevet 22. mars 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. mars 2017 Jeg har en iPhone 6s. Får man dette av så man slipper og gå inn og skru av mobildata hele tiden når man er hjemme? Utrolig rart opplegg..jeg har da 50/50 linje hjemme så regner ikke med at jeg trenger noe 4G hjelp Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 22. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 22. mars 2017 Gå inn på Innstillinger -> Mobilnett og skroll ned til bunnen av menyen, slå av Wi-Fi Hjelp om denne er aktivert. 3 Lenke til kommentar
LED2 Skrevet 22. mars 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. mars 2017 Den er deaktivert den . Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 22. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 22. mars 2017 Da bruker den ikke mobildata mens wifi er påslått så det Talkmore viser til er ikke tilfelle her. Lenke til kommentar
LED2 Skrevet 22. mars 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. mars 2017 Hva skal jeg gjøre da tro? For som du ser er det det dem sier..Om jeg er på wifi hele dagen så er det konstant bruk på 17,2mb og 12,8 mb hele tiden.. Lenke til kommentar
LED2 Skrevet 22. mars 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. mars 2017 Kun vert på wifi i dag men som du ser på bildet så er det konstant bruk.. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 22. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 22. mars 2017 Kan det være en app du har installert som stjeler båndbredde? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 22. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 22. mars 2017 Kan du gå inn og se hvilke program som bruker båndbredde? Har ikke iPhone selv, men fant en guide her for å finne det ut: http://devicehelp.optus.com.au/apple/iphone-6-ios8/connectivity/checking-data-usage-on-my-mobile-phone/ Lenke til kommentar
LED2 Skrevet 22. mars 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. mars 2017 Ja jeg så det istad. Var ikke noen som skilte seg nevneverdig ut. Nå har jeg slått av mobildata og nullstilt statistikk på mobildata. Så går det noe opp nå i bruk på enten her eller på talkmore sin side så må det vere noe merkelig rart.. Syns uansett det er rart at man MÅ skru av mobildata selv når man er på Wifi for og ikke bruke mobildata. Dette burde jo vert en selvfølge mener jeg. Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 22. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 22. mars 2017 (endret) Ja jeg så det istad. Var ikke noen som skilte seg nevneverdig ut. Nå har jeg slått av mobildata og nullstilt statistikk på mobildata. Så går det noe opp nå i bruk på enten her eller på talkmore sin side så må det vere noe merkelig rart.. Syns uansett det er rart at man MÅ skru av mobildata selv når man er på Wifi for og ikke bruke mobildata. Dette burde jo vert en selvfølge mener jeg. Hvis du ikke har på "Wifi hjelp" så vil ikke telefonen benytte mobilnettet dersom Wifi dekningen blir dårlig mens du bruker telefonen. Men dersom du har noen applikasjoner som går i bakgrunnen, og telefon ikke ligger på strøm men har skjermen av, så vil kommunikasjonen gå over mobilnett og ikke Wifi. Kobler du telefon til ladning så er Wifi på hele tiden (hvis et kjent Wifi nett er i nærheten). Så det betyr i praksis at selv om du er hjemme, og har god Wifi dekning i hele huset, så vil telefonen benytte mobilnettet for kommunikasjon dersom den er i ikke-aktiv-modus (dvs ikke i bruk og skjermen av). Når telefonen går i ikke-aktiv-modus (skjerm av) så går Wifi modul i sleep-modus etter noen sekunder (aktive sesjoner på Wifi forblir aktive men når de er ferdige med det de holder på med så går Wifi i sleep mode) og blir ikke aktivert før du tar telefonen i bruk igjen. Dette er standard oppsett så veldig mange typer telefoner, ikke bare iPhone. Mobil-chip kan en ikke settes i sleep-mode fordi da mister en kommunikasjon med mobilnettet men Wifi chip kan settes i sleep-mode når telefon ikke er i bruk. Dette gjøres for å spare strøm. Endret 22. mars 2017 av Øystein H 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 30. mars 2017 Rapporter Del Skrevet 30. mars 2017 Alltid skru av mobildata! Lenke til kommentar
MrKvalvik Skrevet 3. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2018 Så jeg ver trekt litt vel mye mobilnett den siste tiden og sjekket på Talkmore sin app.Der sto det jeg hadde brukt opptil 1G hver dag enda jeg stort sett har vert på wifi. Mailet Talkmore og fikk dette svaret : Grunnen til at du blir belastet så mye mobildata selv om du er tilkoblet wifi er fordi mobilen din alltid velger det beste nettverket når mobildata er på. Nå som vi har så bra nett som vi har vil telefonen bruke vårt nettverk for og booste WIfi nettet så det skal bli best mulig flyt i surfingen. Det er derfor utrolig viktig at du alltid skrur av mobildata når du ikke bruker det eller så står det og går hele tiden. Kan dette stemme at man fysisk må inn og skru av mobilnett når telefonen viser wifi tilkoblet? Hei! Fant du ut hva som forårsaket dette? Kona opplevde samme nå på sin telefon, hun ble "belastet" for nøyaktig 17,2MB til alle døgnets tider. Hun har lavt forbruk og ligger normalt på under 1GB i måneden. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 3. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2018 Her ble jeg nysgjerrig. Satt akkurat og så på dataforbruket til begge ungdommene i huset som plutselig har brukt mer data enn vanlig på sine Talkmoreabonnement nå i desember. Og det er svært mange på akkurat 17,2 MB hvor en god del er når telefonene ikke var i bruk. Mange rett etter hverandre og opptil 3 stk på ett minutt. Må da være en bug? Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 4. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2018 Her ble jeg nysgjerrig. Satt akkurat og så på dataforbruket til begge ungdommene i huset som plutselig har brukt mer data enn vanlig på sine Talkmoreabonnement nå i desember. Og det er svært mange på akkurat 17,2 MB hvor en god del er når telefonene ikke var i bruk. Mange rett etter hverandre og opptil 3 stk på ett minutt. Må da være en bug? Jeg har også Talkmore og de teller nesten all databruk i intervaller som 17,2 MB. Det virker som om de samler opp forbruket over en viss periode før de dumpes i dataspesifikasjonen som 17.2 MB, noe som gjør det vanskelig å se nøyaktig når det reelle forbruket fant sted. Eksempel fra spesifikasjonen min for databruk i desember: Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 4. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2018 (endret) Det er mest sannsynlig en bakgrunnsapplikasjon som har skylden. Dersom telefonen er gått i sleep-mode, og det ikke har gått trafikk på en stund, så vil Wifi kobles ned for å spare strøm. Wifi kobles automatisk på igjen dersom du gjør noe med telefonen men dersom du har aktive bakgrunnsapplikasjoner så vil ikke dette alltid være tilfelle. Det kan derfor vært at dersom du f.eks. har Facebook eller Instagram aktive som bakgrunnsapplikasjoner, og disse sjekker om det er kommet nye meldinger/innlegg, så kan disse benytte mobilnettet til å gjøre dette. Forslag (hentet fra IOS 11.2.1 men finnes fra og med IOS 10.2.x tror jeg): Gå til INNSTILLINGER - > MOBILNETT og seksjon for MOBILDATA. Sjekk hvilke applikasjoner som har lov til å benytte mobildata og gå deretter helt ned til bunnen av skjermen og NULLSTILL STATISTIKK. Bruk deretter telefonen som vanlig en dag mens du er hjemme og koblet på hjemme Wifi. Ha normalt bruksmønster i 24 timer og sjekk deretter hvilke programmer som bruker mobildata. Hvis du ser uønsket trafikk, se om du kan ta av bakgrunnskjøring for dette programmet. Du trenger ikke å la applikasjoner som Facebook, Instagram, Snapchat (med flere) være aktive i bakgrunnen for at du skal få oppdateringer. Push fungerer ok for denne type applikasjoner og de vil da hente ned siste oppdateringer (over Wifi hvis det finnes) når du starter applikasjonen etter du har fått en push-melding. Typiske applikasjoner som må gå i bakgrunnen er: IM apper som Messenger, WhatsApp, Telegram og tilsvarende. Navigasjon som Google Maps, Trafikk (Stavanger), Gule Sider Sync applikasjoner (auto-synk av bilder) som Google Photo, Dropbox Vær kresen og sjekk om applikasjonen virkelig trenger aktive bakgrunnsoppdateringer. Endret 4. januar 2018 av Øystein H Lenke til kommentar
MrKvalvik Skrevet 5. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2018 Det er mest sannsynlig en bakgrunnsapplikasjon som har skylden. Dersom telefonen er gått i sleep-mode, og det ikke har gått trafikk på en stund, så vil Wifi kobles ned for å spare strøm. Wifi kobles automatisk på igjen dersom du gjør noe med telefonen men dersom du har aktive bakgrunnsapplikasjoner så vil ikke dette alltid være tilfelle. Det kan derfor vært at dersom du f.eks. har Facebook eller Instagram aktive som bakgrunnsapplikasjoner, og disse sjekker om det er kommet nye meldinger/innlegg, så kan disse benytte mobilnettet til å gjøre dette. Forslag (hentet fra IOS 11.2.1 men finnes fra og med IOS 10.2.x tror jeg): Gå til INNSTILLINGER - > MOBILNETT og seksjon for MOBILDATA. Sjekk hvilke applikasjoner som har lov til å benytte mobildata og gå deretter helt ned til bunnen av skjermen og NULLSTILL STATISTIKK. Bruk deretter telefonen som vanlig en dag mens du er hjemme og koblet på hjemme Wifi. Ha normalt bruksmønster i 24 timer og sjekk deretter hvilke programmer som bruker mobildata. Hvis du ser uønsket trafikk, se om du kan ta av bakgrunnskjøring for dette programmet. Du trenger ikke å la applikasjoner som Facebook, Instagram, Snapchat (med flere) være aktive i bakgrunnen for at du skal få oppdateringer. Push fungerer ok for denne type applikasjoner og de vil da hente ned siste oppdateringer (over Wifi hvis det finnes) når du starter applikasjonen etter du har fått en push-melding. Typiske applikasjoner som må gå i bakgrunnen er: IM apper som Messenger, WhatsApp, Telegram og tilsvarende. Navigasjon som Google Maps, Trafikk (Stavanger), Gule Sider Sync applikasjoner (auto-synk av bilder) som Google Photo, Dropbox Vær kresen og sjekk om applikasjonen virkelig trenger aktive bakgrunnsoppdateringer. Har også tenkt på dette, men det er uansett merkelig at det er nøyaktig 17,2MB hos så mange forskjellige brukere. Kan ikke tenke meg til at f.eks Instagram bruker så mye datatrafikk. På min egen telefon har Instagram brukt 3,35MB i bakgrunnen hele desember. Google Photo synkroniserer bare ved endringer, og kun på wifi (om man velger det). Det er i all hovedsak antall MB og hyppigheten som får meg til å stusse. Spesielt når det er på kona sin telefon, som ikke har en haug med apper. Har kontaktet Talkmore om dette men venter fortsatt på svar. Hadde vært interessant å vite hvor mange som faktisk opplever dette. Lenke til kommentar
MrKvalvik Skrevet 5. januar 2018 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2018 Har nå fått dette, noe merkelige svaret, fra Talkmore. For meg er det ikke normalt at det brukes 1GB over natta, og 324MB de resterende dagene av måneden... Hei! Takk for din henvendelse. Når du ser 17,2 MB som en belastning er dette en større fil som blir delt opp i registreringen av trafikk. Det kan vises en annen tid på forbruket hvis trafikken har blitt forsinket inn til oss. Det kan forekomme enkelte forsinkelser ved registreringen av trafikk, særlig ved stort forbruk av mobildata. Videre så kan iPhone bruke mobildata på WiFi hvis du har en tjeneste aktivert som heter WiFi-hjelp. Denne finner du på Innstillinger --> Mobilnett --> helt nederst på siden. Er denne aktivert bruker telefonen mobildata hvis det er behov for bede tilkobling til det trådløse nettet. Hva du bruker mobildata til, er personlig informasjon som ikke lagres i våre systemer. Vi ser at du brukte 1 GB til den 2. desember og 324,954 MB resten av måneden. Ser ikke at noe skulle være feil her med forbruket som er registrert. Ta gjerne kontakt hvis du har videre spørsmål :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå