Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse av tidsbestemt leiekontrakt


kattekatt

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg flyttet inn i ny leilighet i august 2016, og inngikk da en tidsbestemt leiekontrakt som varer fra 1/8-2016 til 1/8-2019.

 

I kontrakten står det:

"Leieforholdet er tidsbestemt og løper fra 1/8-2016 og opphører uten oppsigelse 1/8-2019.

 

Fra og med 1/8-2017 kan leiekontrakten sies opp fra leietaker med 3-tre- måneders skriftlig varsel. Oppsigelsestiden regnes fra den 1. i påfølgende måned. I oppsigelsestiden har utleier mulighet til å vise leiligheten til potensielle nye leietakere."

 

Dette er alt som står om varighet og oppsigelse av kontrakten i avtalen.

 

Jeg fikk en epost fra utleier nå nylig om at hun ønsker å selge boligen, og at hun dermed ønsker at jeg skal flytte ut.

 

Jeg svarte at jeg ikke hadde lyst til å flytte, og at jeg holder meg til kontrakten som varer frem til 1. august 2019.

 

I dag fikk jeg en ny epost der hun skriver at leiekontrakten kun er uoppsigelig det første året, og at salg av boligen er god nok grunn for å si opp avtalen.

 

Tar jeg helt feil når jeg leser kontrakten som at det kun er leietaker som har mulighet til å si opp avtalen etter ett år? Jeg ønsker virkelig ikke å flytte, og har belaget meg på å bo her hele leieperioden.

 

Takk så mye for svar!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg leier en hel leilighet ja. Utleier jobber med salg av boliger, men leier ut leiligheten privat.

 

Men spørsmålet her er vel om hun har rett til å si opp kontrakten uansett hvilken grunn hun måtte ha? Jeg forstår ihvertfall kontrakten sånn at det kun er jeg som har rett til å si opp leiekontrakten etter ett år. Eller er jeg helt på villspor her?

Lenke til kommentar

Hvis det du har sitert fra kontrakten er det eneste som står om varighet og oppsigelse, så kan det se ut som utleier har sagt fra seg muligheten til å si deg opp.

Om du får skannet kontrakten og sensurert personopplysninger, så er det enklere for de med enda bedre greie på dette enn meg å si konkret hva som er tilfellet.

Lenke til kommentar

Tar jeg helt feil når jeg leser kontrakten som at det kun er leietaker som har mulighet til å si opp avtalen etter ett år? 

 

Nei, du tar ikke feil. Dette virker enkelt nok. Jeg ser ingen (gode) argumenter for utleiers "tolkning".

 

 

(Du kan jo regne litt på hvor mye du eventuelt måtte få i betaling for å flytte frivillig. Hvis utleier er desperat nok kan det tenkes at dere kan komme fram til en ordning begge er fornøyd med.)

Lenke til kommentar

Forutsatt at dette er alt det relevante fra leieavtalen så har du ditt på det tørre - teksten sier eksplisitt "fra leietaker", og disse to ordene avskjærer utleiers oppsigelsesadgang. Å frata utleier oppsigelsesadgangen er heller ikke urimelig, og heller ikke i strid med annen lovgivning.

 

Et annet spørsmål er at en godtroende kjøper som ikke kjenner eller burde kjenne til leieavtalen vil ekstingvere leieavtalen din, jf. tinglysningsloven § 20 sml. §§ 21 og 22 nr. 3; det vil si at ny eier ikke vil være bundet av leieavtalen. Dette er imidlertid sjelden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er hele kontrakten hvis noen gidder å ta seg tid til å lese den: http://imgur.com/a/P5FVy

 

Jeg forstod ikke så mye av det du skrev angående Tinglysingsloven, Krikkert, men regner med at det er noe jeg ikke trenger å bekymre meg for siden du sier det hender sjeldent?

 

I tillegg tviler jeg på at utleier ønsker å selge leiligheten med meg på kjøpet. Jeg har en anelse om at hun kommer til å ønske å forhandle seg frem til et eller annet. Men det kommer ikke jeg til å ta initiativ til.

 

Tusen hjertelig takk for svar!

Lenke til kommentar

Slik kontakten er skrevet har huseier ingen mulighet til å si opp avtalen i den tidsbestemte avtaleperioden. Det er kun du som leietaker som har mulighet til å si opp avtalen etter 1 år.

​Dersom utleier skal ha samme rettighet ville det vært naturlig å skrive at oppsigelsesmuligheten er gjensidig for både utleier og leietaker. Utleier er ikke nevnt på noen måte, hvor utleier således ikke har påberopt seg noen rettigheter til å kunne si opp den tidsbestemte avtalen.

​Visst utleier ikke bor i samme hus selv så er det ikke lov til å avtale kortere tidsbestemt avtale enn 3 år, ihht regulerende lovverk. Dersom utleier ikke bor i samme hus selv, vil det være nærmest umulig å oppløse avtalen ut i fra signert kontrakt og gjeldende lovverk.

 

Visst huseier bor i samme hus selv, altså at huseier er juridisk eier av gards og bruksnummer hvor du kun leier en leilighet i samme hus, så vil det nok kanskje være muligheter for at utleier kan tvangsoppløse avtalen ved et eventuelt boligsalg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et annet spørsmål er at en godtroende kjøper som ikke kjenner eller burde kjenne til leieavtalen vil ekstingvere leieavtalen din, jf. tinglysningsloven § 20 sml. §§ 21 og 22 nr. 3; det vil si at ny eier ikke vil være bundet av leieavtalen. Dette er imidlertid sjelden.

 

(Hvis jeg forstår tingl. § 22 nr. 3 og noten på Rettsdata rett så vil ikke kjøper kunne ekstingvere leieavtalen som sådan, bare den uoppsigelige, tidsbestemte delen av avtalen. Han må fortsatt si opp leieavtalen i tråd med husleieloven.)

Endret av Ståle Nordlie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

God presisering - jeg er enig i at ny eier vil fortsatt være bundet av husleieloven selv om leieavtalen ekstingveres, og etter husleieloven må et bruksrettsforhold til bolig sies opp for å avsluttes.

Men leieavtalen kan kun ekstingveres dersom ny eier ikke har kjennskap til leieavtalen før salget?

Lenke til kommentar

 

God presisering - jeg er enig i at ny eier vil fortsatt være bundet av husleieloven selv om leieavtalen ekstingveres, og etter husleieloven må et bruksrettsforhold til bolig sies opp for å avsluttes.

Men leieavtalen kan kun ekstingveres dersom ny eier ikke har kjennskap til leieavtalen før salget?

 

Du får følge med på finn etter annonsen, og om ikke det står tydelig at den er utleid, kontakter du megler og gjør ham oppmerksom på det før visning?

Lenke til kommentar

Takker så mye for alle svar!

 

Da har jeg sendt henne en ny epost der jeg forklarer at kontrakten er oppsigelig kun av leietaker etter 1/8-2017, og at jeg ikke ønsker å flytte og forholder meg til det som er avtalt i kontrakten.

 

Jeg oppdaterer tråden så fort jeg får et svar om hun fortsetter å krangle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...