Gå til innhold

Apple lanserer ny iPad og knallrød iPhone


Anbefalte innlegg

Hvis det å tenke rasjonelt betyr at man er fanboy, så har jeg tydeligvis blitt det. Syntes du går litt vel langt her når du skal stemple folk som fanboy bare fordi de prøver å sette ting litt i perspektiv og tenke rasjonelt. Verken jeg eller Audun_K har vel forsøkt å hause opp dette nettbrettet på noen som helst måte, ei heller har vi sagt noe som helst om hva vi personlig syntes om nettbrettet verken den ene eller andre veien eller noe som helst. At du likevel skal stemple oss som fanboy syntes jeg blir tåpelig og litt smålig.

 

Hvorvidt det er dårlig produkt for pengene blir jo opp til hver enkelt å bedømme. Selv mener jeg det finnes få nettbrett på markedet som matcher en iPad, og jeg føler ikke det har forandret seg noe særlig etter denne "lanseringen". Spesielt når Samsung velger å levere en temmelig kjedelig oppdatering av sitt produkt, med høyere prislapp. Hvorvidt du føler det er verdt prislappen blir jo høst individuelt, selv hadde jeg ikke kjøpte denne nye iPad'en, men jeg er nok heller ikke i målgruppen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-jQUdcq

Det  var ikke snakk om å tenke rasjonelt, men at du rasjonaliserte noens dårlige gjerninger. Herregud mann, forstår du semantikk eller? For eks: en person blir invitert ut på byen av sine venner, men han er nervøs og liker ikke å være rundt folk. Selv om han egentlig kan, rasjonaliserer han for seg selv grunner til hvorfor han ikke kan dra, og begynner å lage grunner om at han har mye arbeid å gjøre, han finner ikke den rette buksa, det er noe feil med håret, han er sliten, osv., ting som han begynner å tro på selv: han "rasjonaliserer".

 

Det er det du gjør her. Apple lanserer et dårlig brukt for pengene. Du velger å rasjonalisere det ved å peke på "Apple må tjene penger", "det er monopol", eller mye mer støttende argumenter der du faktisk prøver å kalle produktet godt. Du rasjonaliserer.

 

 

. Verken jeg eller Audun_K har vel forsøkt å hause opp dette nettbrettet på noen som helst måte, ei heller har vi sagt noe som helst om hva vi personlig syntes om nettbrettet verken den ene eller andre veien eller noe som helst. 

 

Dette er løgn. Audun skrev:

 

 

Ble litt lysten på en sånn iPad til å erstatte den gamle minien jeg bruker som infoskjerm hjemme. Det er nok ganske få som har reelt behov for mer enn A9 i dagligbruk av iPad, så forstår godt hvorfor lavere pris ble prioritert foran høyere ytelse.

 
Så jo, han har gjort klar sin mening om dette produktet.
 
Dessuten hjelper det ikke å leke dum. Jeg ser deg og Audun konstant i trådene til Apple-artikler og dere er konstant enten positive overfor Apple, eller hopper inn for å krangle med noen som har sagt noe negativt mot Apple. Skal du sitte her og fortelle meg at du ikke er fanboy er du enten den største lystløgneren der ute, eller så er du blind.
 
Jeg stempler dere som fanboy fordi det er så opplagt for meg at dette er et dårlig produkt. Jeg hadde i det minste forventet en A10-prosessor her, akkurat som med iPhone 5SE, som hadde A9 halvt år etter iPhone 6S. Men denne har ikke A10 et halvt år etterpå engang. Derfor syns det å be om å få et like tynt nettbrett, refleksiv skjerm og A9X-prosessor fra 1,5 år tilbake er det minste man kan forvente. At du og Audun skal hoppe inn og påstå at det faktisk er helt riktig at dette nettbrettet er tykkere, tyngre og bare har A9 prosessor er helt sinnsykt. Det viser for meg nok en gang hvor opplagte fanboys dere er. Det at dere ikke engang kan se det kritikkverdige i dette nettbrettet.
 

Selv mener jeg det finnes få nettbrett på markedet som matcher en iPad, og jeg føler ikke det har forandret seg noe særlig etter denne "lanseringen". 

 

Det er få nettbrett i dag som matcher iPad Air 2 fra 3 år siden. Hva hvis Apple lanserte Air 2 igjen i dag for 5000,-. Er argumentet "det er få nettbrette som matcher Air 2 i dag" godt nok da? Ta deg sammen. Apple kan gjøre det de gjør fordi de har nærmest monopol. Bare det at du selv innrømmer at det er et resultat av det, betyr at du indirekte innrømmer at dette er et dårlig produkt.

 

Hvorvidt du føler det er verdt prislappen blir jo høst individuelt,

 

Det er faktisk ikke det. Det er basert på en objektiv sammenligning av spesifikasjoner, tider og priser på nåværende iPad- og Apple-produkter og daværende iPad- og Apple-produkter.  I den sammenhengen er dette et dårlig produkt.

 

Endret av Slettet-jQUdcq
Lenke til kommentar

La oss snu på problemstillingen, iPad Air er nå et utgått produkt og erstattet av iPad. Ola og Kari Nordmann har bestemt seg for at de skal kjøpe seg et nettbrett og de vil ha et brukervennlig og solid produkt som skal bli deres primære måte å aksessere Internett, nettbank, epost osv osv i årene fremover. De har sett for seg at det ikke vil være urimelig å bruke noen tusenlapper på dette. Hvilke produkter blir naturlig for dem å se på og vurdere?

 

Det at jeg og Audun_K er aktive i Applediskusjoner faller vel oss naturlig da vi innehar mange Appleprodukter? Det er da langt mer naturlig at man diskuterer mye rundt produkter man selv eier, har og dermed får mye brukserfaring med? Jeg har for vane å delta i diskusjoner rundt produkter som interesser meg, tror ikke det er spesielt unaturlig.

 

 

Syntes du maler verden utrolig svart/hvit når du regelrett påstår at nye iPad er et dårlig produkt. Ikke bare påstår du det, du går til og med så langt som å si at det er helt opplagt. Det fremstår veldig irrasjonelt å kategorisere et produkt som dårlig, bare fordi du føler det gir mindre for penge og mindre enn hva du forventet sammenlignet med tidligere produkter. Det er nå hvertfall ikke det jeg forbinder med et dårlig produkt. Et dårlig produkt er noe som leverer noe av dårlig kvalitet og som ikke vil fungere tilfredsstillende for de fleste potensielle kundene i markedet. Nye iPad er ikke et slikt produkt, spør du meg.

 

 

Det blir like dumt som å påstå at Intel sine prosessorer de siste årene har vært dårlige produkter, bare fordi Intel har brukt sin markedsdominans til å gi oss mindre forbedringer i ytelse per år enn hva som var normalen tidligere, samtidig som prisen har blitt skrudd sakte men sikkert oppover for hvert år. Men det gjør jo ikke produktene deres dårlige av den grunn.

Lenke til kommentar

Ser egentlig ikke noe poeng ved å verken forklare eller fordømme hva Apple gjør her, men det er jo greit å iallfall forstå. De driver med helt klassisk segmentering av markedene, noe alle har gjort i alle år men som Apple er bedre på enn de fleste. Sannheten er at iPad åpenbart et holdt tilbake for å selge mer iPad Pro, ved å gjøre den merkbart svakere på felter som potensielle Pro-brukere bryr seg om. Lik eller hat det, og stem med lommeboka. Jeg blir ikke bittelitt provosert engang, gjør stadig liknende valg selv når jeg designer produkter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

La oss snu på problemstillingen, iPad Air er nå et utgått produkt og erstattet av iPad. Ola og Kari Nordmann har bestemt seg for at de skal kjøpe seg et nettbrett og de vil ha et brukervennlig og solid produkt som skal bli deres primære måte å aksessere Internett, nettbank, epost osv osv i årene fremover. De har sett for seg at det ikke vil være urimelig å bruke noen tusenlapper på dette. Hvilke produkter blir naturlig for dem å se på og vurdere?

 

De har ingen andre produkter enn iPad å vurdere fordi det ikke eksiterer noen andre alternativer. Igjen med disse dumme argumentene dine. Poenget er ikke at iPaden ikke skulle ha eksistert, men at den burde ha hatt bedre spesifikasjoner til den prisen den er lagt ut for. Selv A9X er per definisjon er "billig" på dette tidspunktet, grunnet dens alder.

 

Det at jeg og Audun_K er aktive i Applediskusjoner faller vel oss naturlig da vi innehar mange Appleprodukter? Det er da langt mer naturlig at man diskuterer mye rundt produkter man selv eier, har og dermed får mye brukserfaring med? Jeg har for vane å delta i diskusjoner rundt produkter som interesser meg, tror ikke det er spesielt unaturlig.

 

Dere har mange Apple-produkter og kommer til beskyttelse av Apple i samtlige av disse diskusjoner. Det er da helt naturlig å kategorisere dere som Apple-fanboys.

 

 Nye iPad er ikke et slikt produkt, spør du meg.

 

Jo, det er det, når de legger inn prosessor fra 2 år siden. Det er når de gjør nettbrettet unødvendig tykkere og tyngre (som du enda ikke har svart på meg hvorfor har skjedd, A9 bruker da mindre strøm enn selv A9X i Pro-utgavene).

 

Det blir like dumt som å påstå at Intel sine prosessorer de siste årene har vært dårlige produkter, bare fordi Intel har brukt sin markedsdominans til å gi oss mindre forbedringer i ytelse per år enn hva som var normalen tidligere, samtidig som prisen har blitt skrudd sakte men sikkert oppover for hvert år. Men det gjør jo ikke produktene deres dårlige av den grunn.

 

Det er for det første bare tull at de har skrudd på prisene. Prisene på deres seks- og åttekjerner har vært latterlig høye, det er sant. Men deres firekjerner har kostet det samme.

 

For det andre, ja, klart Intel-produktene har vært dårlige nettopp på grunn av lav IPC-økning for hver generasjon og samme pris for hvert år (eller ingen økning i kjerner for samme prisnivå). Hvor har du vært egentlig? Har du ikke fulgt med i all den kritikken Intel har fått fra forbrukere og andre om nettopp dette? Ta for eks. Kaby Lake:

 

 
"Technically one could argue that because this part and the i7-6700K are equal in IPC, a similar overclock with the i7-6700K achieves the same performance."
 
 
"Intel went with the same overall architecture, so there are no extra cores, IPC throughput increases, or cache to get us excited. At stock settings, the Kaby Lake processors perform almost exactly like overclocked versions of their predecessors."
 
 
"In terms of enthusiast computing, crunching, gaming, and IPC at equal clocks there is absolutely no way to discern the Kaby Lake 7700K from the Skylake 6700K."
 
I see you like Techspot - me too.  Here's what Steve had to say on it.
 
 
"So with the Kaby Lake and Skylake processors both locked at 4.5GHz on the same motherboard we receive pretty much the exact same scores. Where are those IPC improvements Intel?"
 
 
Med din logikk kan man bruke dette argumentet for å rettferdiggjøre eksistensen og salget av Kaby Lake: La oss snu på problemstillingen, 6700K er nå et utgått produkt og erstattet av 7700K. Ola og Kari Nordmann har bestemt seg for at de skal kjøpe seg ny prosessor de vil ha et brukervennlig og solid produkt som skal bli deres primære måte å aksessere Internett, nettbank, epost osv osv i årene fremover. De har sett for seg at det ikke vil være urimelig å bruke noen tusenlapper på dette. Hvilke produkter blir naturlig for dem å se på og vurdere?
 
Et argument og eksempel som fullstendig unngår hele problematikken som vi diskuterer: mangel på innovasjon og utvikling i et produkt i forhold til dens prisverdi. Apple gir oss her et tyngre nettbrett, tykkere nettbrett, et nettbrett med dårligere skjermløsning og et nettbrett som har prosessor fra 2 år tilbake enn et nettbrett fra 3 år siden! Til ca. 4000,- er det skamløst. Selv til en midrange å være, forventer man på tre år Wide Color, A9X, refleksiv coating, ol. Alle disse er funksjoner som toppmodellen til Apple har hatt i 2 år nå. Så at et midrange skal ha disse 2 år gamle teknologiene er faen meg ikke mye å be for.
 
Det er forøvrig også morsomt hvordan du prøver koke opp din egen teori om differensiering fra "Air"-navnet, som om Air hadde en eller annen pro-betydning. Det hadde det aldri. Dette er den sjuende iPaden. Air 2 var sjette, Air femte, osv. osv. 
Endret av Slettet-jQUdcq
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

Så... Kjøpe Air 2? ;)

 

(jeg er forøvrig i bransjen og dermed ikke "bare" forbruker)

 

Hvorfor skal jeg kjøpe et 3 år gammelt produkt? Jeg vil ha bedre maskinvare enn det.

 

Ser egentlig ikke noe poeng ved å verken forklare eller fordømme hva Apple gjør her, men det er jo greit å iallfall forstå. De driver med helt klassisk segmentering av markedene, noe alle har gjort i alle år men som Apple er bedre på enn de fleste. Sannheten er at iPad åpenbart et holdt tilbake for å selge mer iPad Pro, ved å gjøre den merkbart svakere på felter som potensielle Pro-brukere bryr seg om.

 

Men her innrømmer jo du og (RamGuy gjorde det tidligere) at Apple bevisst har gitt oss forbrukere et dårligere produkt, for å selge Proen bedre. Så generelt sett må da produktet være dårligere for at dette gir mening. Et produkt med dårlige spesifikasjoner til en fortsatt relativt høy pris.

 

 

Du bare finner på ord nå. Hvordan måler man "prisverdi"?

 

Du kan sammenligne med hva andre iPader og Apple-produkter kostet i forhold til den maskinvaren de hadde i sin tid. Du kan sammenligne med Air 2, du kan sammenligne med prosessorer, osv. Du kan for eks. sammenligne med iPhone 5SE vs. iPhone 6S.

 

Hvorfor kan en iPhone 5SE være nøyaktig det samme som en 2 år gammel telefon med en halv år gammel prosessor, og koste mindre enn halvparten av toppmodellen. Men en iPad 9,7" er generelt dårligere enn en 3 år gammel nettbrett, får ikke engang en halv år gammel prosessor (men en 2 år gammel en), og fortsatt koster nesten 4000,-?

Endret av Slettet-jQUdcq
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

Igjen ser og rettferdiggjør du dette fra øynene til Apple og hvordan de kan øke mest i profitt. Det viser din fanboyisme. Du tenker ikke som en forbruker, men som en Apple-ansatt. Du legitimerer årsakene av et monopol. For det er det, denne iPaden er: et resultat av et monopol. Mer segmentering, mindre innovasjon, mindre produkt for prisen og mer profitt for Apple.

Endret av Slettet-jQUdcq
Lenke til kommentar

Du ser ut til å anta at det er kun Apple dette gjelder for. Det er selvsagt bare tull. Det eneste unike med Apple er at de lykkes

 

Men i og med at jeg faktisk er i bransjen og lever av denne typen ting har du nok rett i at jeg ser det også fra den siden ja.

 

Apple har forresten ingen form for monopol, de er langt under 50% i alle markedene de selger i. Betydningen av ordet "monopol" er temmelig presis og langt unna alt du prater om her.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

Og du ser ut til å rettferdiggjøre dette hvis/fordi andre gjør dette. Du prøver å hvitvaske Apple ved å peke på andre. Et ondre gjør ikke et annet riktig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

Ja, at et selskap gir personer dårligere produkter for høyere priser er "helt greit". Og at de bruker sitt renomee og markedsføringsmakt til det er "helt greit". Faen, du er ikke til å tro. En ekte råkapitalist av den forkastelige grådige typen som gir flette faen i det som har med forbrukervern, forbrukerrett og moralitet å gjøre. Hva skal man med det lizzm? Kan bare øke profitten ved å selge folk utdatert maskinvare!

 

Men det er forståelig at du tenker sånn. Du må gjøre det for å passe Apple inn i ditt verdensbilde om de som et godt selskap.

Lenke til kommentar

Ja, at et selskap gir personer dårligere produkter for høyere priser er "helt greit". Og at de bruker sitt renomee og markedsføringsmakt til det er "helt greit". Faen, du er ikke til å tro. En ekte råkapitalist av den forkastelige grådige typen som gir flette faen i det som har med forbrukervern, forbrukerrett og moralitet å gjøre. Hva skal man med det lizzm? Kan bare øke profitten ved å selge folk utdatert maskinvare!

 

Men det er forståelig at du tenker sånn. Du må gjøre det for å passe Apple inn i ditt verdensbilde om de som et godt selskap.

 

Hva slags planøkonomi er det egentlig du foretrekker?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

snip

 

A9, fordi A8X, A9X er nettbrett SoCer. Så åpenbart selges det litt flere iPhone enn iPad, og A9 produseres derfor i langt høyere volum enn A8X eller A9X, eller begge tilsammen for den del. Derfor A9, mye mer økonomisk.

 

A9 og A9x er samme generasjon. det er liksom samme CPU, GPU osv osv.

 

I tillegg er A9X åpenbart fysisk større, og dyrere pga av det også. 

 

Du trenger ikke å "akseptere" et dårlig produkt. Hvis du synes iPad ikke er bra, så kjøper du ikke iPad. Mange som gjør det.

 

Det å kalle AG coating for nye nytt høres som noe fra Apple PR avdeling. til info er ikke AG coating noe utelukkende positivt, og det er heller ikke veldig dyrt. Hvorfor tror du en Dell kontorskjerm til 8K kommer med AG coating, men en Asus gaming skjerm til 8K ikke gjør?

 

Du er og klar over at ved helt nye Apple SoCer er f.eks modem alltid forrige generasjon?

 

Har du og sett på prisen på diverse SW? En iPad er ikke bare selve HW. For noen folk på forum er GHz, MP, oppløsning og slikt veldig viktig. (På tross av at ingen av dem sier noe om hvor bra noe er). For de fleste forbrukere er det ikke. Det er hele produktet som teller. Apple mener produktene deres er verdt mer pga tjeneste, kvaliteten osv de mener de tilbyr. Og mange er enige. Apple er ganske flinke på dette punktet, og det å skape profitt ved å gå for økonomiske, men gode løsninger, selv om de ikke nødvendigvis er de aller beste. A9X er bedre valg enn A9, men A9 er mye mer økonomisk. Ytelsesforskjellen er ikke stor utenom GPU, og i den prisklassen trenger de fleste ikke den ekstra kraften. Så de kan nedgradere uten at det påvirker kunder noe særlig. Skal du ha super kraftig så kjøper du Pro versjonen. Og kapitalisme belønner selskaper som er flinke. Som andre har sagt om du ikke liker kapitalisme så kan du bli med i Rødt eller noe og prøve å innføre planøkonomi. Vi har mange eksempler på at det fungerer bra og gir gode produkter til folk, for en god pris slik at det er ingen grådige folk som ikke bryr seg om andre som sitter igjen med alle pengene.....

Lenke til kommentar

 

 

Kommunist-rød for nye markeder.

De røde telefonene er en del av en internasjonal kampanje mot Aids som kalles "(red)" :

https://red.org/what-is-red/

 

Her går deler av Apples inntekter på disse telefonene til AIDS-bekjempelse. Dette kunne egentlig journalisten ha giddet å sjekket opp.

Jeg vet hva red er, men mener likevel at det er strategisk i forhold til kinesiske markeder.

 

Har du sett passet vårt og det kinesiske? Har du sett fargen på vårt største parti, som også styrte landet alene lenge og partiet i Kina? Har du sett våpenskjoldet vårt? Flagget vårt? Fargen på posten? 

 

Kina er sosialistisk, Norge er sosialistisk, og vi har begge har rødt som farge. Ser du folk generelt gå i ekstra mye røde klær her pga av det?

 

Så tror du de gjør det i Kina da?

 

Synes det er merkelig at folk stadig mobber amerikanere med at de tror vi er kommunister, men når folk i Norge omtaler Kina, så omtales de som kommunister :p Så da er vi ikke bedre enn amerikanerne da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

 

snip

 

A9, fordi A8X, A9X er nettbrett SoCer. Så åpenbart selges det litt flere iPhone enn iPad, og A9 produseres derfor i langt høyere volum enn A8X eller A9X, eller begge tilsammen for den del. Derfor A9, mye mer økonomisk.

 

A9 og A9x er samme generasjon. det er liksom samme CPU, GPU osv osv.

 

I følge din logikk burde 5SE da ha hatt en A8-prosessor. Det vil ha være like gammelt for den som det A9 er for dette nettbrettet.

 

A9 er også åpenbart dyrere enn A8.

 

Du trenger ikke å "akseptere" et dårlig produkt. Hvis du synes iPad ikke er bra, så kjøper du ikke iPad. Mange som gjør det.

 

Det er ikke jeg som sitter her og prøver å forsvare spesifikasjonene til iPaden...

 

a

Har du og sett på prisen på diverse SW? En iPad er ikke bare selve HW. For noen folk på forum er GHz, MP, oppløsning og slikt veldig viktig. (På tross av at ingen av dem sier noe om hvor bra noe er). For de fleste forbrukere er det ikke. Det er hele produktet som teller. Apple mener produktene deres er verdt mer pga tjeneste, kvaliteten osv de mener de tilbyr. Og mange er enige. Apple er ganske flinke på dette punktet, og det å skape profitt ved å gå for økonomiske, men gode løsninger, selv om de ikke nødvendigvis er de aller beste. A9X er bedre valg enn A9, men A9 er mye mer økonomisk. 

 

Igjen, jeg kan bruke alle disse argumentene om SE og om A8. Og jo, hardware har mye å si. Apple strever ikke etter å ha alltid blant det beste i det dette uten grunn; det er hardware som driver en enhet. De legger for eks. kraftigere prosessorer i sine iPader fordi det rett og slett er langt flere piksler å drive, i tillegg til at bruksområdet generelt er tyngre. Selv til den dag får  man sporadiske frame drops i iOS-enheter. Det er på grunn av grafikkprosessorens manglende evne til å rendre stabile 60 bilder i sekundet til enhver tid, og det er noe software ikke kan gjøre noe med. Du ser det de mindre iPhone-utgavene deres, som kjører glattere enn Plus-utgavene med høyere oppløsning. Og for et selskap som Apple som er nazi på brukeropplevelse, er dette i sentrum for de, noe deres streben etter å legge inn beste mulig hardware i deres produkter reflekterer. Det er derfor de fortsatt tviholder på lavere oppløsninger enn andre i sine telefoner.  A9 i iPhone 5SE var et slikt eksempel. Men A9, som nå er to år gammel, i iPad 9,7" i 2017 er det motsatte. iPad Pro sliter allerede mer enn nok med A9X. Med A9 kommer problemene på animasjoner ol. bli enda større.

 

Faktisk kan jeg nesten bruke argumentet om iPad Pro og. Hvorfor lage en A9X-brikke i det hele tatt? De kunne bare ha bruk A9, som allrede var en god nok oppgradering fra A9X? Svaret ligger vel i at A9X har dobbelt så god grafikkprosessor som A9, og ytelser tilsvarende. Dette er kritisk og viktig for et nettbrett som også har langt flere piksler å prosessere. 

 

Jeg må også si jeg finner det bemerkelsesverdig hvordan du med så stor selvtillit står der og påstår at A9 er "mye, mye mer økonomisk". Ikke at jeg forenekter det, men har du faktiske bevis for å backe det opp med? Eller det det bare en antakelse bassert på størrelsen på brikken? Og det mest interessante her er profittmargin. 

 

Og kapitalisme belønner selskaper som er flinke. Som andre har sagt om du ikke liker kapitalisme så kan du bli med i Rødt eller noe og prøve å innføre planøkonomi. Vi har mange eksempler på at det fungerer bra og gir gode produkter til folk, for en god pris slik at det er ingen grådige folk som ikke bryr seg om andre som sitter igjen med alle pengene.....

 

Det er morsomt hvordan du og to andre brukere her inne har klart å med vilje misforstå alt jeg har skrevet og gjøre meg om til en kommunist. Et innlegg som handlet om forbrukerrett og hva vi som forbrukere bør kunne forvente av selskaper og deres produkter. At verken du eller de to andre har noe forståelse av økonomisk politikk, bevist av det faktum at deres snevre syn på økonomien er "kapitalisme mot kommunisme" (altså, ungdomskolenivå), gjør ikke saken bedre.

Endret av Slettet-jQUdcq
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...