Gå til innhold

Politikk for dummies - kan noen lære meg opp?


Anbefalte innlegg

Kanskje det finnes et lignende eller noe innlegg fra før av, i så fall gjerne vis meg dit. Jeg er nok så dum som det kan gå an å bli når det kommer til poltikk. Jeg vet ingenting! Eller jeg vet at det er valg nå i høst da, og at Erna Solberg er statsminister. Men jeg aner ikke noe hva partiene egentlig står for, eller hva slags mening jeg har. Jeg er jo helt uttafor når folk snakker om ting, ting som skal være allmenn kunnskap. Jeg har ingenting å komme med. 

 

Dette er kanskje et dumt utgangspunkt for å lære seg politikk. Men det er ikke bare det at jeg ønsker å "imponere" andre. Jeg har faktisk genuint lyst til å interessere meg for verden. Det er det jeg har. Jeg bare aner ikke hvor jeg egentlig skal starte. :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Politikken kan i praksis oppsummeres slik: se for deg at du har en sjokoladekake så stor som et hus. Ingen av partiene krangler om hva slags kake det skal være. Debatten går friskt om det skal være 15 seigmenn eller 32 non-stop strødd oppå. Noen mener kaken blir totalt ødelagt om det er 15 seigmenn oppå den, mens andre skjelver i buksene bare ved tanken på non-stop, og hvilke enorme utslag dette får for kakens kvalitet. Borgerne spiser kake, og enkelte hyller valget av topping selv om de tok et kakestykke uten en eneste non-stop eller seigmann, mens atter andre spytter ut det topping-frie kakestykket da de mener den forringede smaken nå har gjort den uspiselig.

Endret av knopflerbruce
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er greit å vite hva slags typer som tiltrekkes til makt og kan gå gjennom prosessen for å komme seg til makt. Ser du på en del politikere så er de ofte rimelig like i fremstillingen av seg selv.

 

De fleste politikere har klassiske tegn på psykopati og narsissisme. Det er nemlig ingen hvem som helst som faktisk klarer å lyge og manipulere seg til makt gjennom et system som best kan betegnes som indoktrinering gjennom grupperinger.

 

At du ikke vet noe om partier eller politikken deres gjør deg bare til en gjennomsnittsnordmann. De fleste velger ikke partier basert på politkk, men de følelsene som psykopatene i politikken klarer å manipulere frem i deg og de beste valgløgnene som er en total forvrengelse av virkeligheten.

 

Skal du velge ett parti får du masse politkkk du ikke ønsker med på valget, for ingen partier kan tilfrestille individuelle preferanser. Det vet jo partiene og politikerne meget godt, noe som er grunnlaget for at de ofte fokuserer på noen få saker som kommer opp i debatt før valget. Hovedfokuset i valgkampen er som vi aller kjenner til alikevel å sverte de andre partiene og politikerne, for det er ingen bedre måte å vinne på enn å få de andre til å fremstå som tapere.

 

Et valg idag er i praksis et nasjonalt mesterskap i løgn og bedrag, noe som alikevel er helt irrelevant fordi resultatet stort sett uansett er ubetydelig. Uansett hvilket parti du velger, gjennomføres alikevel mye av den samme politikken, og uansett hvilket partiprogram du stemmer på er alle totalt fleksible siden ingen noensinne må leve opp til løftene sine. I politikk handler det ikke om å stå til ansvar eller faktisk gjennomføre det man lover, i politikk handler det ekslusivt om å kapre til seg makten med alle midlene. For det er makten som teller, makten som tiltrekker og makten som tenner disse menneskene som styrer våre land.

 

At vi skal styres av slike personer er synonymt med det som idag fremstilles som demokrati. Et system der folket overhode ikke har noe innflytelse over politikk eller landets fremtid, men blir begrenset til å velge et av flere dårlige partiprogram som uansett ikke betyr noe som helst, fordi partiene ikke har noe behov for å leve opp til disse.

 

Jeg vil råde deg til å holde deg unna politikken og la være å bry deg, for hvis du faktisk gidder å bry deg vil du nok ende opp deprimert over tingenes tilstand. Hvis du lar være å bry deg, men alikevel stemmer så kan du iallefall oppfylle din egen vrangforestilling om at du lever i et demokrati heller enn et tyrannnisk styresett hvor sinnsyke mennesker råder over samfunnet. At sinnsyke mennesker råder over samfunnet bør ikke være noe overraskelse for de som faktisk gidder å se på samfunnet og hvordan det "fungerer" heller enn å la seg sjarmere av psykopatene og deres fremstilling av realiteten.

 

Siden du spør, så vil jeg råde deg til å unngå å finne ut for mye om politikk. Å prate seriøst om politikk vil ikke skaffe deg noen venner, det vil bare få uvitende folk til å se merkelig på deg. Glansen du søker er nok ikke å finne i polikken eller kunnskap om den.

 

Jeg vil råde deg til å finne andre emner å "imponere" folk med. Skaff deg en interessant hobby. Biler f.eks. Noe kult. Ikke frimerker eller slike ting, det er ingen som soler seg i glansen eller imponerer ved å snakke om frimerker heller.

 

Har du genuint lyst til å interessere deg for verden finnes det langt bedre måter en politikk, og måter som er langt mer imponerende. Du kan involvere deg direkte i verden. Kjøp en stor boks med fotballer og dra til Afrika og del ut disse til barn i forskjellige landsbyer. Bind deg fast til et tre og protester mot naturkriminalitet, eller meld deg inn i andre grupper som faktisk bryr seg om noe og faktisk har mulighet til å opprette noe. For noen som bryr seg er det svært sjelden å finne i politikken, og å opprette noe er totalt umulig gjennom det såkalte demokratiet.

 

Men om du er så dum at du alikevel tross alt ønsker en innføring i politikk, så kan du jo begynne med å lese gjennom forumet for "politikk og samfunn" her på diskusjon.no. Da vil du finne altslags meninger om det meste, alt fra den type du leser nå til robotisk etterfølgelse og dyrkelse av det mediene og politikerne fremstiller av realiteten. Det finne masse tråder med haugevis av sider som du kan studere om du ønsker et rikt utvalg av forskjellige meninger.

 

Men du er herved advart.

 

Lykke til.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

Dette er kanskje et dumt utgangspunkt for å lære seg politikk. Men det er ikke bare det at jeg ønsker å "imponere" andre. Jeg har faktisk genuint lyst til å interessere meg for verden. Det er det jeg har. Jeg bare aner ikke hvor jeg egentlig skal starte. :) 

Begynn med "Arthashastra" og "The Prince" (Machiavelli), de gir en grei innføring på hva det hele omhandler.

 

Deretter muligens "The Foundations of Modern Political Thought" av Quentin Skinner (Cambridge) for en innføring av hvordan vi havnet opp med demokrati.

Lenke til kommentar

 

Dette er kanskje et dumt utgangspunkt for å lære seg politikk. Men det er ikke bare det at jeg ønsker å "imponere" andre. Jeg har faktisk genuint lyst til å interessere meg for verden. Det er det jeg har. Jeg bare aner ikke hvor jeg egentlig skal starte. :) 

Begynn med "Arthashastra" og "The Prince" (Machiavelli), de gir en grei innføring på hva det hele omhandler.

 

Deretter muligens "The Foundations of Modern Political Thought" av Quentin Skinner (Cambridge) for en innføring av hvordan vi havnet opp med demokrati.

 

Du kan forsåvidt legge til "republikken" av Platon til den listen i samme slengen.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Kanskje det finnes et lignende eller noe innlegg fra før av, i så fall gjerne vis meg dit. Jeg er nok så dum som det kan gå an å bli når det kommer til poltikk. Jeg vet ingenting! Eller jeg vet at det er valg nå i høst da, og at Erna Solberg er statsminister. Men jeg aner ikke noe hva partiene egentlig står for, eller hva slags mening jeg har. Jeg er jo helt uttafor når folk snakker om ting, ting som skal være allmenn kunnskap. Jeg har ingenting å komme med. 

 

Dette er kanskje et dumt utgangspunkt for å lære seg politikk. Men det er ikke bare det at jeg ønsker å "imponere" andre. Jeg har faktisk genuint lyst til å interessere meg for verden. Det er det jeg har. Jeg bare aner ikke hvor jeg egentlig skal starte. :)

 

Politikk handler om penger - hvem skal vi ta pengene fra og hvem skal vi gi de til.

 

De politiske spørsmålene som i praksis er uviktige blir debattert heftig og kan gjerne være gjenstand for avstemning.

De poitiske spørsmålene som er viktige har du ingen innflytelse på. Dette gjelder internasjonale avtaler med f.eks. EU (EØS, Schengen og så videre), nasjonale overvåkningssystemer (Datalagringsdirektivet) og internasjonal politikk som hvem vi skal være i krig mot.

 

Dagens demokrati er en viktig byggestein for å holde makten stabil, i et diktatur får lederen skylden for landets problemet og folket blir til slutt lei diktatoren. I et demokrati med ulike partier kan skyld fordeles mellom ulike partier, det er alltid syndebukker klare til å ta støyten for upopulære avgjørelser.

 

Det du kan gruble på er hvem som skriver lovforslag som politikere "stemmer" over? Du blir overvåket akkurat nå på grunn av Datalagringsdirektivet - hvilke personer foreslo og skrev direktivet og hvilke politikere stemte på å innføre det? Folk har ikke peiling og det er også hensikten :)

Lenke til kommentar

I stedet for å starte fra "bunnen av" med kolossale klassikere som Platon (selv om jeg synes Platon burde være noe for enhver) så tenker jeg det er enklere å bare gjøre det enkelt. "A Very Short Introduction"-serien har masse kjekke bøker, for eksempel en bok som er en veldig kort introduksjon til politikk. Denne bokserien er som regel veldig god og det er masse om en rekke forskjellige politiske temaer. Se her! Følg med på nyhetene og sånn og tenk sjæl, over tid finner du ut av det.

Lenke til kommentar

Det viktigste du kan gjøre er å følge med i mediene (tv, aviser radio osv), det er ofte der debatten (med politikere) foregår, skulle den foregå andre steder kan det være greit å følge med der også. Å lese igjennom parti programmene kan være greit, men de få jeg har lest har ikke vært spesielt konkrete, men gir en pekepinn på hva de ønsker å oppnå.

Å skaffe seg en grunnleggende forståelse for hvordan det politiske systemet er bygd opp er nødvendig, f.eks. at Stortinget har 169 representanter, og for at noe skal bli vedtatt så må det oppnås ett flertall i Stortinget. I dag har Høyre + Fremskrittspartiet 77 representanter til sammen, dvs at de må få med seg 8 andre for å skaffe ett flertall, noe som gjør at Kristelig Folkeparti (10 representanter) og/eller Venstre (9 representanter), som er samarbeidspartier til regjeringen, får ganske mye mer makt enn antall representanter tilsier. (Hvor mange representanter hvert parti har/får bestemmes av antall stemmer i valget)

Når ett parti eller politiker sier "Jeg/vi lover å X" så bør det forstås som "Jeg/vi vil jobbe for å skaffe ett flertall til X i Stortinget".

 

eller hva slags mening jeg har

Da kan du begynne å spørre deg som om hva du syntes er viktig, og kanskje begynne med de "store" sakene som f.eks. skole og utdanning, helsevesenet, eldreomsorg, velferdsordninger og innvandring. Hvor viktig eller ei er dette og/eller hvordan bør det være. Bør private løs ting eller bør det være det det offentlige (stat, fylke og kommune) som bør ta seg av det (eller hvem bør ta seg av hva hvis det skal deles på). Skal det være høye eller lave skatter og avgifter, hvis lave hvordan skal det offentlige da finansiere de tilbudet de har? Eller skal de kutte ut å tilby noe?
Lenke til kommentar

Men jeg aner ikke noe hva partiene egentlig står for, eller hva slags mening jeg har. 

 

Det har jeg full forståelse for. Partiene står egentlig ikke for noe som helst. De snur kappen etter vinden og sier det de tror er mest gunstig for å få stemmer. Så ikke bruk tid på å sette deg inn i hva partiene står for. Du kan ikke stole på det de sier uansett. 

Lenke til kommentar

Det er jo en viktig del av politikken VR-katten. Å vite hva partiene har på agendaen og se det opp mot hva politikerne gjør.

 

Men det er sant at de prøver å høste stemmer. Det er viktigere å være poppis ved neste valg enn å få til noe fornuftig som kanskje blir mislikt. Problemet er at mye av det de gjør er ruttent uansett så det kommer tilbake til tomme valgløfter som folk biter på hver gang. Det fører til at de store partiene holder posisjonen sin og de mindre ikke får sjansen til å vise at de gjør det de sier.

 

Hadde flere sett handlinger opp mot politikken de fører og hvis de to hengte dårlig sammen så stemte de anerledes ved neste valg så hadde det kanskje vært bedre. Politikere hadde blitt tvunget til å gjøre de tingene som ligger til grunn for at folk stemmer på dem.

 

Håper det ga litt mening :p

Lenke til kommentar

Det er jo en viktig del av politikken VR-katten. Å vite hva partiene har på agendaen og se det opp mot hva politikerne gjør.

 

Ja, men bare for å lære at de ikke er til å stole på. Straks du har lært det kan du bruke tiden din på viktigere ting enn å se politikerdebatter på TV eller la deg forføre av partienes representanter på stand under valgkampen. 

Lenke til kommentar

Det var hele poenget. Se hvem som er sirener og hvem som ikke er det. Man må da stemme på de politikerne i debattene som ikke har fått vist om de er til å stole på eller ikke.

 

Og hvem er det?

 

Man må også se på hva de lover. Lover de det samme som ingen andre har klart å holde så bør det ringe en bjelle, og man bør la være å stemme på dem selv om de fortsatt ikke har vært på Stortinget. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...