Gå til innhold

Konsentrasjonsleirer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men Zyklon B ble skapt for å drepe skadedyr og bakterier. Jeg lurer bare på hvordan man/du vet for sikkert at gassen ble brukt på fangene.
Har du link(er) til lesestoff etc. kan jeg finne ut resten selv.

Kanskje er det dokumentert funn av blåsyre i likene (for eksempel).

Endret av Avlatsbrev
Lenke til kommentar

Hvordan vet man at de ble drept av gassen?

Øyenvitnebeskrivelser, det var gjerne fanger som stod for det praktiske arbeidet ved tømming av gasskamre. Mange av disse "vaktmestrene" overlevde.

 

 

Gunners: Gassen ble vel brukt til å drepe lus og bakterier, ikke gassing av fangene?

Primærfunksjonen til konsentrasjonsleirene var industrialisert utryddelse av ghettoifiserte jøder (men også andre etniske grupper, politiske motstandere og marginaliserte mennesker som funksjonshemmede og homofile) ved hjelp av gassing.

 

Primærfunksjonen til de nazistiske konsentrasjonsleirene var oppbevaring og "sikring" av samfunnets uønskede (som du lister opp). Selve den "endelige løsningen på jødeproblemet" kom ikke før etter at man hadde hatt leire i drift en liten stund, i 1942. Det var gjerne egne leire som var tiltenkt funksjonen "utryddelsesleire", de øvrige var ofte "bare" lager for slavearbeidere eller tilsvarende oppbevaring.

Mener uansett sånn type leirer er merkelig. Samler en mange mennesker som på en måte er en fiende for samfunnet så vil det bli utvekslet ideologier og meninger og på en sånn måte kan det utvikles store grupper mennesker som blir en trussel mot samfunnet. Det er en totalitær måte å behandle mennesker på.

Hvorvidt det er tiltenkt vet jeg ikke, men en slik leir gjør bruk av ekstrem frykt for å oppnå det man ellers bare oppnår med store mengder vakter og betong. Det er rimelig å anta at det er enklere å si "Pierre ble drept i går, men vi fortsetter likevel" om Pierre ble drept i en kjeller langt utenfor hørevidde enn om han ble torturert og hengt opp for å dø midt på ekserserplassen. Den konstante tilfeldige volden i slike leire er også veldig effektiv til å bryte ned moralen, og det er antagelig derfor det er relativt få historier om effektive fluktforsøk fra de "sivile" leirene. Militære krigsfangeleire var langt mindre brutale, og de har også flere historier om flukt. Endret av Carpe Dam
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Fangeleire, såkalte konsentrasjonsleire, er ikke merkelig. Vi har dem den dag i dag i form av diverse fengsler som er så jævlige at de er "identiske" med historiens konsentrasjonsleire.

 

Det er ganske vanskelig å forstå at noen ikke forstår.

 

Definisjonen av konsentrasjonsleire har intet med nivået på "jævlighetsfaktoren", Norge driver en konsentrasjonsleir (per definisjon) som heter Trandum, uten at det dør så fryktelig mange der.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men Zyklon B ble skapt for å drepe skadedyr og bakterier. Jeg lurer bare på hvordan man/du vet for sikkert at gassen ble brukt på fangene.

Har du link(er) til lesestoff etc. kan jeg finne ut resten selv.

Værsågod, 224 sider med diskusjon, og helt sikkert en mengde linker, både troverdige og ikke troverdige:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1310296&page=1

Lenke til kommentar

USA hadde vel da teknisk sett også konsentrasjonsleire for Japanere, kalt interneringsleire, men med samme utgangspunkt om å konsentrere potensielle fiender. Men selvfølgelig med vidt forskjellig misjon og resultat.

Utenfra så de alikevel skummelt likte ut, men disse store byggene og piggtrådgjerder. Innenfor var det heldigvis vesentlig bedre.

Ligner forsåvidt en del på Trandum også.

 

post-388664-0-95172200-1489855171_thumb.jpg

post-388664-0-74924900-1489855172_thumb.jpg

post-388664-0-30781000-1489855270_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Definisjonen av konsentrasjonsleire har intet med nivået på "jævlighetsfaktoren", Norge driver en konsentrasjonsleir (per definisjon) som heter Trandum, uten at det dør så fryktelig mange der.

 

 

Hadde ikke bladd meg frem til andre siden av tråden ennå, men tenkte på det samme. Da er det strengt tatt mer moralsk å kaste personen ut av landet så fort som mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men Zyklon B ble skapt for å drepe skadedyr og bakterier. Jeg lurer bare på hvordan man/du vet for sikkert at gassen ble brukt på fangene.

Har du link(er) til lesestoff etc. kan jeg finne ut resten selv.

Værsågod, 224 sider med diskusjon, og helt sikkert en mengde linker, både troverdige og ikke troverdige:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1310296&page=1

 

Takker!

Lenke til kommentar

Folk flest vet ikke at konsentrasjonsleire er en mye eldre oppfinnelse enn 1930-tallet, og at de fremdeles finnes. Det er slett ikke utenkelig at nazi-tysklands leirvesen ville fått godt selskap i toppen på en liste over hvilket lands leire som har krevd flest liv, men siden de tyske leirene er så godt dokumentert av andre parter så er det de som får all oppmerksomheten.

Lenke til kommentar

Men Zyklon B ble skapt for å drepe skadedyr og bakterier. Jeg lurer bare på hvordan man/du vet for sikkert at gassen ble brukt på fangene.

Har du link(er) til lesestoff etc. kan jeg finne ut resten selv.

 

Kanskje er det dokumentert funn av blåsyre i likene (for eksempel).

 

Hvorfor tror du det var et behov for å lagre kilovis av gift for skadedyr i leirer som hadde null standard for hygiene og velvære?

Lenke til kommentar

 

Men de utnyttet de til det fulle, flere mennesker ble skalpert og og huden ble brukt til lamper og andre ting...

 

Tror folk enda på den lampe-myten i 2017 ?

 

Ilse Koch – «heksen fra Buchenwald» hun valgte ut fanger med fancy tattoeringer og brukte huden til lampeskjermer, det er en etablert fakta..  Hun ble faktisk dømt for det.. Det har i ettertid vært mye propeganda om at det er løgn at Nazistene brukte menneskehud til lampeskjermer etc, og det er det jo forståelse for, da det ikke var noe særlig utbredt.. Men det eksisterer den dag i dag.. lampeskjermer av hud fra noen av de instatte.. Så det er heller umulig å motbevise, men det var ikke noen utbredt praksis...

Lenke til kommentar

Ilse Koch – «heksen fra Buchenwald» hun valgte ut fanger med fancy tattoeringer og brukte huden til lampeskjermer, det er en etablert fakta..  Hun ble faktisk dømt for det.. Det har i ettertid vært mye propeganda om at det er løgn at Nazistene brukte menneskehud til lampeskjermer etc, og det er det jo forståelse for, da det ikke var noe særlig utbredt.. Men det eksisterer den dag i dag.. lampeskjermer av hud fra noen av de instatte.. Så det er heller umulig å motbevise, men det var ikke noen utbredt praksis...

 

Og hvor er disse lampene den dag i dag ?

 

"General Lucius D. Clay, the interim military governor of the American Zone in Germany, reduced her sentence to four years' prison on the grounds "there was no convincing evidence that she had selected Nazi concentration camp inmates for extermination in order to secure tattooed skins, or that she possessed any articles made of human skin"

 

"There was absolutely no evidence in the trial transcript, other than she was a rather loathsome creature, that would support the death sentence. I suppose I received more abuse for that than for anything else I did in Germany. Some reporter had called her the "Bitch of Buchenwald", had written that she had lamp shades made of human skin in her house. And that was introduced in court, where it was absolutely proven that the lamp shades were made out of goat skin."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...