Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Import av elektronikk og brann


powerman_

Anbefalte innlegg

Hei,

Dersom jeg skulle finne på å starte en nettbutikk som selger, la oss si, strømforsyninger. Dette er en butikk som da importere strømforsyninger fra f.eks Kina for videresalg.

 

Kan jeg som driver enkeltpersonforetak bli ansvarlig dersom denne strømforsyningen begynner å brenne?

 

 

Takk for svar.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje, spørs om du som enkeltmannsforetak har gjort noke klandreverdig eller ikkje.

 

Det er særlig reglane i produktforskriften kapittel 2a som er aktuelle for deg.

 

Der stilles det krav til blant anna dokumentasjon, CE-merking og samsvarserklæring.

 

 

Så dersom du sørger for å gjere din del med å passe på at det du selger er trygge produkt, så vil du nok ikkje kunne klandrast for eventuell brann eller støyt. Men om du slurver og selg billigprodukter utan CE-merking og kvalitetskontroll så kan du nok holdast ansvarlig.

Lenke til kommentar

I tillegg til produktforskriften som kan gjøre deg strafferettslig ansvarlig (bot og/eller fengsel), så kan du også bli holdt økonomisk ansvarlig av Forbrukerkjøpslovens bestemmelser om mangler og erstatning. Ødelegger f.eks strømforsyningen du har solgt PC'en til en kjøper så kan du være nødt til å erstatte ikke bare strømforsyningen, men også hele PC'ens verdi.

Lenke til kommentar

Svaret på spørsmålet er både ja og nei. Har du kjøpt et dårlig produkt og solgt det med viten og vilje så går det på deg. Har du kjøpt et produkt som er merket med ditten og datten og er ment å oppfylle visse krav så er det produsent.

 

For å si det enkelt; Var det Komplett.no som ble holdt ansvarlige for Samsung-skandalen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Takk for alle svar. Ja, dersom jeg som butikk har opptrådt uaktsomt,så vil jeg siden det er snakk om et EPF, være personlig ansvarlig. Men hvor går grensen, dersom jeg selger et produkt som skal inneha "riktige" sertifiseringer og egenerklæring har jeg da ryggen fri hvis noe skulle skje?

 

Butikken min skal selge en maskin som i utgangspunktet bygges opp av kjøperen. Og kjøperen vil trenge en strømforsyning og annen styring. Det er kanskje tryggest å ikke selge strømforsyning... Eventuelt tilby Psu i fra et merke med renommé og allerede selges i Norge.

Lenke til kommentar

4 3: ja, der sier du noe. Det var et godt eksempel.

 

Det er vel et dårlig eksempel.

 

Jeg antar at TS ikke skal kjøpe strømforsyninger produsert av Samsung. Dersom de kjøpes fra en jalla-produsent i Kina, for eksempel via alibaba, er det tilnærmet umulig å få de til å ta på seg noe skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

4 3: ja, der sier du noe. Det var et godt eksempel.

 

Det er vel et dårlig eksempel.

 

Jeg antar at TS ikke skal kjøpe strømforsyninger produsert av Samsung. Dersom de kjøpes fra en jalla-produsent i Kina, for eksempel via alibaba, er det tilnærmet umulig å få de til å ta på seg noe skyld.

 

Nei, det er et helt greit eksempel (og tatt fra en situasjon som alle vet om) på når produsent er ansvarlig for skaden. Det var ikke ment som et eksempel på at det ikke er selgers ansvar uansett.

 

Svaret på spørsmålet er både ja og nei. Har du kjøpt et dårlig produkt og solgt det med viten og vilje så går det på deg. Har du kjøpt et produkt som er merket med ditten og datten og er ment å oppfylle visse krav så er det produsent.

 

For å si det enkelt; Var det Komplett.no som ble holdt ansvarlige for Samsung-skandalen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...