Gå til innhold

Vipps og DNBs nettbank har vært utilgjengelig i mange timer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Dårlig reklame for Green Mountain.

 

Vet ikke sikkert, men skulle tro at Green Mountain bare stiller med datahallen. Om det var noe feil med selve hallen og tilhørende infrastruktur eller det Evry har plassert der får vi sikkert ikke vite noe om. I kjent stil.  :)

 

Det er HCL som har plassert utstyr der. Evry mistet kontrakten med DNB for noen år siden og HCL overtok. Green Mountain stiller bare med datahallen som du påpeker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Green Mountain er oppe å kjører som normalt her ihvertfall ;)

Har haugevis av utstyr stående der uten noe feil. Riktignok i en annen hall, men det deler jo infrastrukturen med andre haller. De har jo ikke en egen infrastruktur pr hall.

 

Er jo ikke heeeelt umulig at det bare berører en hall, men stiller meg veldig skeptisk mtp. hvor mye redundans det er der.

Lenke til kommentar

Green Mountain er oppe å kjører som normalt her ihvertfall ;)

Har haugevis av utstyr stående der uten noe feil. Riktignok i en annen hall, men det deler jo infrastrukturen med andre haller. De har jo ikke en egen infrastruktur pr hall.

 

Er jo ikke heeeelt umulig at det bare berører en hall, men stiller meg veldig skeptisk mtp. hvor mye redundans det er der.

 

Ikke tror at feks it-folk er i mot redundans. Problemet er at det går ut over bonus og lønn til toppsjefer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi får ta tiden. Amazon mistet en datahall og ryddett opp på.. var det 4 timer?

 

Amazon sin modell rundt devops og infrastruktur som kode er heelt rå. De har mulighet til å bygge opp datasenteret på nytt et annet sted om ting går helt at skogen. Tviler meget sterkt på at HCL er i nærheten av samme nivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er begrenset hva man kan få til av redundans i et system med så mange transaksjoner. Iallfall om målet er null nedetid.

 

Märkligt att i stort sett alla andra klarar det då. Handelsbanken har haft två tillfällen med nedtid över en timme sedan 2007. DnB har flera sådana i veckan, varje vecka. Men DnBs kunder verkar ju nöjda med den usla servicen och dom höga priserna. Annars hade dom ju bytt bank.

Lenke til kommentar

Det er begrenset hva man kan få til av redundans i et system med så mange transaksjoner. Iallfall om målet er null nedetid.

Den svært giftige kombinasjonen av høy teknisk gjeld og outsourcing er vel langt mer signifikant enn antall transaksjoner. Vil vel heller si at transaksjonsvolumet og ikke minst verdien av integritet for disse typer transaksjoner er argument nummer en for å investere i de beløpene som behøves for å få redundans, og det skulle forøvrig overraske meg om ikke akkurat den biten er på plass også her. Som regel er det ukjente avhengigheter gjerne knyttet til responstid eller utilgjengelighet fra hele eller deler av underliggende systemer som skaper problemer i komplekse systemer. Dette er i stor grad omhandlet i boka "Release It! - Design and Deploy Production-Ready Software". Redundans løser ikke disse problemene, det er faktisk mer sannsynlig at redundansen skaper de. Her er det mer "gracefull degradation" mønstrene som kan avhjelpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle lagringssystemer blir satt opp med redundans. Vil tippe at enten så har noen "gjort noe"(80% av alle feil ifølge Gartner) eller så har man et kapasitetsproblem. Tendensen i markedet er jo å gå for billigst mulig og ingen skjønner hvorfor man bør kjøpe dyrt fra øverste hylle før en situasjon som dette oppstår.

 

Snart får man svaret på om en enkel fsck er tilstrekkelig eller om noen må ta den tunge veien til skapet med LTO-taper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...