Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til valg av ny bil: Passat vs Octavia


Anbefalte innlegg

 

 

 

Ok. Nå har jeg aldri vært borti Webasto, men har meget god erfaring med Volvo sin egen parkeringsvarmer som stilles etter klokken med rattet. Er hvertfall av den oppfatning at denne er svært effektivt og tapper sjeldent batteriet selv om denne bruken krever kjøring for å lade batteriet.

 

Regner med at Webasto også stanser seg selv dersom batteriet er for lavt som med Volvo sin egen....?

Nå bruker nok Volvo også enten Webasto eller Eberspächer som er de to markedslederne.

Disse har begge utfordringer med at de soter igjen, bruker batteri osv.

Når den har sotet igjen eller har andre tekniske feil kommer gjerne forhandleren med et løsningsforslag til mellom 15 og 20k.

 

Særlig uheldig er det hvis en slik brenner blir avbrutt midt i en syklus, mens også kontinuerlig bruk over lang tid tar hardt på (dette er dog ikke like relevant i bil)

Eberspächern på mondeoen (tdci) jeg hadde holdt nå i 10 år med mishandling før den begynte å krangle. Og den var kun kjørevarmer, og startet automatisk hver gang tempen var 4grader eller lavere. Så den hadde mange avbrutte sykluser på småkjøring.

 

Dette er en ganske idiotisk løsning av ford, da varmeren blir avbrutt på alle småturer og soter igjen.

Annbefaler alle med Mondeo å montere en bryter for å deaktiver ekstravarmeren når man skal på småturer. Gjøres enkelt ved å bryte forbindelsen til temperatursensoren som ligger fremme atmed radiatoren. Så varer ekstravarmeren ut bilens levetid.

Fikk montert en slik bryter, men da hadde den allerede gått 7år uten slik bryter. Var Ford-verkstedet selv om anbefalte en slik løsning. Og ja, de sa selv det var en idiotisk løsning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-3RYwwc

Angående liknende biler i VAG-konsernet så konfigurerte jeg en VW Golf og en Skoda Octavia med liknende utstyr og motorisering (2.0 TDI, 4WD, 6-trinns manuell), begge i stasjonsvognutgave. Golfen kom på kr 450'000 mens Octaviaen kom på kr 375'000. Greit at at Golfen har ergoactive seter med forlengbar sittepute, noe jeg som lang mann savner i mange biler, men det er ikke verdt kr 75'000, spesielt når sportssetene i Octavia ser ganske lange ut. Golfen generelt kan da virkelig ikke være verdt kr 75'000 ekstra...

Lenke til kommentar

De er veldig like. Octavia er bygd på Golf og er ganske stor. 

Golf 7 Variant har fått veldig gode anmeldelser i tester. Den er nesten for bra i forhold til sine søsken.

Hvis du prøvekjører merker du nok at Octavia har et litt simplere preg på en del ting. Skoda har blitt veldig sånn motemerke de siste årene. "Mye for pengene". Jeg syns de er middelmådig og kjedelig, ville ikke hatt verken Skoda eller Golf. Kvaliteten på disse bilene er horribel, VAG hele veien med trøbbel.

Lenke til kommentar

Ingen av de jeg kjenner med skoda har hatt nevneverdige problemer med bilene sine (både mk 2 & 3). Min har også vært feilfri de to årene jeg har hatt den.

 

Greit, det er ikke verdens mest spennende bil. Men den får jobben gjort. Og el-setene er ganske behagelige, selv for mine 190cm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...