Gå til innhold

Prosjekt Billig vannkjøling


Anbefalte innlegg

OPPDATERT: ARtikkel ligger her:

http://www.overklokking.no/cooling/vann_ak...annk/index.html

 

Hei!

 

Nå holder jeg på med mitt private prosjekt billig vannkjøling.

Saken er å få det så billig så mulig.

De komponentene som koster mest er vannblokk, radiator og pumpe.

 

Så langt så har jeg radiator, ett bilregister fra varmeapperat som vi hadde liggende hjemme. måler ca 200*170. KR = 0.

 

Vannblokk: Holder på og skal skaffe billig kopper til å maskinere en vannblokk. Selve maskineringen gjør jeg selv.

KR= kostpris på kopper.

 

Pumpa har skaffet meg en del hodebry, vanlige akvarie pumper som er mye brukt koster 800-900 kr, det er for mye for meg:D Derfor måtte jeg tenke på andre løsninger, det beste som jeg har nå er bensinpumpe. Fant ei i biltema til 499 som flytter 120l i timen, er dette nok? Jeg skal sjekke litt rundt i dag å se om jeg finner noe bedre.

 

Slanger og koblinger: Blir på testt eller bildeler ellerno.

KR = Usikkert under 200 håper jeg.

 

 

Hvis det er interesse for det så skal jeg oppdatere her?

 

 

_________________

Moderator/Admin [email protected]

 

Prosjekt Billig Vannkjøling

 

[ Denne Melding var redigert av: SirHartge på 2002-09-03 21:29 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Off, husker jeg skulle kjøpe/lage meg billig vannkjøling en gang, sitter nå med vannkjøling til 2500kr, UTEN peltier, og den er ikke mye god... skal forbedres, lage det meste sjæl. Jeg husker ikke helt hvordan pumpe jeg skulle ha, kanskje en vindusspylerveskepumpe med tank til 99,- fra biltema er verdt en liten titt ? billig moro i alle fall...

Lenke til kommentar

Dersom du går inn på en akvariebutikk, vil du kunne finne nedsenkbare akvariepumper som er langt rimeligere enn Eheim pumpene. Jeg har en pumpe som pumper 800liter/timen, målt til 280 liter/time gjennom vannkjølingen, og er tilnærmet lydløs. Pumpen er identisk med den som følger med i AMD pro-kittet som du kan kjøpe på 3dfxcool. Denne pumpen kostet ca. kr300,- på en akvariebutikk. Jeg lurer på om ikke den heter NOVA?

 

Disse pumpene er svært driftsikre, og inneholder bare 1 bevegelig del, som altså er impelleren med aksling. Dette er helt tilsvarende i Eheim pumpene.

 

Slik ser den ut:

 

nova.jpg

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-28 13:27, byggeren skrev:

Denne pumpen kostet ca. kr300,- på en akvariebutikk. Jeg lurer på om ikke den heter NOVA?




 

Ey!

300 kr er billigt!!

sjekka på weben, der kosta det over 700kr for ei akvarie pumpe, får sjekke her lokalt senere i dag.

Hvor kjøpte du den? Kan du skaffe ett tlf nr event hvis jeg ikke finner det samme her i Ålesund?

På forhånd takk

Lenke til kommentar

Hei!

Nå holder jeg på med mitt private prosjekt billig vannkjøling.

Saken er å få det så billig så mulig.

De komponentene som koster mest er vannblokk, radiator og pumpe.

 

Så langt så har jeg radiator, ett bilregister fra varmeapperat som vi hadde liggende hjemme. måler ca 200*170. KR = 0.

 

Vannblokk: Holder på og skal skaffe billig kopper til å maskinere en vannblokk. Selve maskineringen gjør jeg selv.

KR= kostpris på kopper.

 

Pumpe: Rena akvarie pumpe. 370l i timen. Er dette nok?

KR= 208

 

 

Slanger og koblinger: Blir på testt eller bildeler ellerno.

KR = Usikkert under 200 håper jeg.

 

vifte: Mitt største problem nå. Gidder ikke betale over 200 for Papst vifter.

 

Oppdatert

 

Brikkene faller på plass, håper å komme under 600kr.

Lenke til kommentar

Pumpa høres litt klein ut 370 l/t, vet du løftehøyden på'n?

 

Ellers så har de brukbart utvalg på http://www.webzoo.net. Har sett at bla aquabee pumpene har vært nevnt her før, har selv ingen erfaring med disse.

 

Har lekt litt med tanken på bruke bilradiator, kjøre en mod ala Hellstorm's evt henge den på veggen ute. Trenger da litt kraftig pumpe, en oceanrunner ville nok kanskje passe da.

Lenke til kommentar

Veit ikke hva slags cpu og sånn du skal kjøle, men det kan faktisk godt hende at du klarer deg uten vifte hvis du bruker et bra varmeregister. Husk forresten på å rense det skikkelig med sånn greier du får kjøpt på bensinstasjoner til å rense radiatorer med!

 

Pumpa er den del du ikke må kutte ned prisen så altfor mye på. Ikke kjøp på Clas Ohlson, har hørt mange eksempler på pumper derfra som har stoppa. Vindusspylervæske er bare å glemme, ikke driftsikre! Får du tak i Nova-pumpa til 300 kr så kjøp den! Den er driftssikker, billig i forhold til eheim, og "lydløs", jeg har den selv og er godt fornøyd.

 

Hmm... ja det er hva jeg mener ihvertfall..

Lenke til kommentar

Quote:


SirHartge skrev (2002-03-01 01:26):

Quote:


On 2002-02-28 17:41, Shepherd skrev:

Pumpa høres litt klein ut 370 l/t, vet du løftehøyden på'n?




 

Løftehøgde er 1.1m. Er dette dårlig? Div andre pumper som brukes i andre sett har bare 250 l i timen da..

 

Er ikke 1.1 meter ganske lavt!? Du kan jo selv tenke deg hvor mye mindre pumpa takler med en masse slanger til og fra over og under og opp og ned... Etter min mening er det lite, husk også på at pumpeeffekten avtar veldig mye når det pumpes i høyden :sad:

Lenke til kommentar

Sa at pumpa hørtes litt klein ut, men siden den har relativt brukbar løftehøyde burde det nok kanskje gå bra. Eheim 1048 er på 600 l men har bare 1,5 m løftehøyde.

 

Du kan bruke løftehøyden som en indikasjon på hvor godt pumpa takler trykktapet i en kjølesløyfe.

Lenke til kommentar

OPPDATERT

 

Nå holder jeg på med mitt private prosjekt billig vannkjøling.

Saken er å få det så billig så mulig.

De komponentene som koster mest er vannblokk, radiator og pumpe.

 

Så langt så har jeg radiator, ett bilregister fra varmeapperat som vi hadde liggende hjemme. måler ca 200*170. KR = 0.

 

Vannblokk: Holder på og skal skaffe billig kopper til å maskinere en vannblokk. Selve maskineringen gjør jeg selv. Fikk tak i 5.5kg kapp av kopper, betalte 100kr. Dette er nok til 5-6 blokker tror jeg.

KR= 20kr

 

Pumpe: Rena akvarie pumpe. 370l i timen.

KR= 208

 

 

Slanger og koblinger: Blir på testt eller bildeler ellerno.

KR = Usikkert under 200 håper jeg.

 

vifte: Bruker en vifte jeg har liggende hjemme. Men skal lete etter noe bedre, større og billigere alternativ. Håper på og finne en 200mm vifte til ca under 100kr..

 

Budsjettet til under 600 kr ser veldig bra ut:D

 

_________________

|Mannen som våker|

Addtronics Server Tower

AMD Athlon XP 1600+@1522

EPoX 8K7a

Gainward Gforce2 Pro Golden Sample

512mb DDR Orginal cas2

190Gb HD

Sony G400 19"

 

[ Denne Melding var redigert av: SirHartge på 2002-03-01 16:30 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-01 01:26, SirHartge skrev:


Løftehøgde er 1.1m. Er dette dårlig? Div andre pumper som brukes i andre sett har bare 250 l i timen da..


 

Neida, løftehøyden er mer enn nok! Husk at fluiden som pumpes rund i systemet går i en sløyfe, løftehøyden har derfor lite å si. Opp og ned er like langt.

 

Den eneste gangen løftehøyden har betydning, er når du starter systemet for første gang for å få luften ut av slangen, når vannet kommer over toppen på sløyfen din, vil denne hjelpe å "trekke" vannet rundt i systemet etter hevertprinsippet.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-01 16:06, byggeren skrev:



Neida, løftehøyden er mer enn nok! Husk at fluiden som pumpes rund i systemet går i en sløyfe, løftehøyden har derfor lite å si. Opp og ned er like langt.



 

Takk!

Da går jeg for denne pumpen:D

 

thomas: Skal sjekke om den funker først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...