Gå til innhold

Solblender- utgått objektiv


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg fikk med et Nikon 28-200mm objektiv ved et kamerakjøp. Tror det ble produksjonsstopp i 2006.

 

Jeg mangler i midlertidig solblender, ser ut som at det skal være hb-30, men finner lite av denne.

 

Forslag til hvor en kan kjøpe denne, eventuelt en erstatningsmodell med like egenskaper?

 

Og til slutt, er det noen som kjenner til dette objektivet ?

Hvor mye kunne en forlange ved et bruktsalg?

Fremstår pent, men er neppe verdt mye?

så sikkert like greit å beholde til lett reisezoom...

 

http://www.kenrockwell.com/nikon/28200g.htm

Endret av allak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ingen solblender som fungerer optimalt på et zoomobjektiv. Det kan til nød fungere "optimalt" i den vide enden. Så snart du zoomer inn burde ideelt sett også solblenderen "zoome" seg lengre. 

 

Behold det objektivet, det er knakende godt, helt mikroskopisk, og du får stort sett ingenting for det om du selger det. Jeg angrer (nesten) på at jeg solgte mitt. 

Lenke til kommentar

Det finnes ingen solblender som fungerer optimalt på et zoomobjektiv. Det kan til nød fungere "optimalt" i den vide enden. Så snart du zoomer inn burde ideelt sett også solblenderen "zoome" seg lengre.

 

Behold det objektivet, det er knakende godt, helt mikroskopisk, og du får stort sett ingenting for det om du selger det. Jeg angrer (nesten) på at jeg solgte mitt.

Hva kan forventes å få for dette?

Lenke til kommentar

 

Det finnes ingen solblender som fungerer optimalt på et zoomobjektiv. Det kan til nød fungere "optimalt" i den vide enden. Så snart du zoomer inn burde ideelt sett også solblenderen "zoome" seg lengre.

 

Behold det objektivet, det er knakende godt, helt mikroskopisk, og du får stort sett ingenting for det om du selger det. Jeg angrer (nesten) på at jeg solgte mitt.

Hva kan forventes å få for dette?

 

 

Lite. Det er få som vet om det, eller bryr seg om det. 

Lenke til kommentar

 

HB 12 fungerer vel også?

 

 

Den har ikke tilsvarende utforming, men er også til en 28-200 Zoom. Hva har det å si at utformingen er forskjellig?

 

 

HB-30 er til din 28-200mm som har 62mm filtergjenger.

 

HB-12 er til en eldre 28-200mm som har 72mm filtergjenger, og vil derfor ikke gå an å få på ditt objektiv i det hele tatt. Det har altfor stor hull.

 

Flere av østens dings-selgere som DX, Alibaba og Lightinthebox selger solblendere. Jeg har alltid funnet slikt der når jeg trenger.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...