Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Laste ned fra TPB og lignende


Anbefalte innlegg

Heisann!

Følte bare jeg måtte spør her ettersom jeg lurer veldig på om hvor straffbart det er å laste ned fra The Pirate Bay og lignende. Har alltid lastet ned fra TPB siden jeg var en liten pjokk, men nå som voksenlivet slo meg i fleisen og jeg har begynt å leie rundt omkring så orker jeg ikke krangel med utleiere fordi jeg laste ned diverse program og filmer.

 

Takk på forhånd for svar!

Endret av Larsfhol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor straffbart? Mener du hvilken strafferamme nedlasting har?

 

Det er lite straffbart å laste ned med tanke på hvor mange som har fått straff for det, men det blir jo litt feil da en handling enten er straffbar eller ikke. At man ikke får straff for en straffbar handling betyr ikke at det er mindre straffbart generellt sett.

Lenke til kommentar

Å laste ned er vel fortsatt lov i Norge, men å dele filer er ikke lov. Og når du laster ned fra steder som TPB så deler du jo når du laster ned. Greit at du kan avslutte delingen så fort filen er nede, men i en periode har du jo delt.

I tillegg kan jo Advokat kontor kartlegge at du har lastet ned, ved at de kan få utlevert IP adressen din og sende deg type advarsel. Så låner du nett av huseier så er det jo huseier som får dette.

 

Det finnes jo mange tryggere alternativer som Usenet og Private Trackere og VPN løsninger. To av tre koster penger, men en del av voksenlivet er jo å bruke penger. ;) Mulighetene finnes i alle fall.

I tillegg til Netflix, HBO, Amazon osv

Lenke til kommentar

Ungå torrent\bittorent etc da har du mindre sansynlighet å bli tatt.

Bruk VPN men dog er du ikke sikker på å bli tatt.

Da hvis VPN levrandøren blir tatt vil de nok dele hvem som har brukt tjenesten dems for å ungå betalingskrav.

 

Husk du risiker virus\spyware etc hvis du bruker slike sider, styr unna programmer du må laste ned filer for å åpne.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvor straffbart? Mener du hvilken strafferamme nedlasting har?

 

Det er lite straffbart å laste ned med tanke på hvor mange som har fått straff for det, men det blir jo litt feil da en handling enten er straffbar eller ikke. At man ikke får straff for en straffbar handling betyr ikke at det er mindre straffbart generellt sett.

 

Det er ikke "lite straffbart", det er enten straffbart eller ikke. Og nedlasting av filer er ikke straffbart, men deling av kopibeskyttet materiale kan være det, men det må i så tilfelle vurderes på enkeltsaks vis.

 

Mitt tips er å bruke en VPN som ikke krever personopplysninger og som hevder at de ikke loggfører datatrafikk gjennom tunnellen. Mullvad er et godt alternativ. Der kan man velge å betale på forskjellige måter, som f.eks. via Bitcoins.

 

Med VPN så er det også vanskeligere for utleier å snoke på nettverket ditt, da det er virtuelt. Med konvensjonell tilgang til nettet er det mulig for utleier å snoke på trafikken din, om det er slik at du er koblet på hans trådløse nett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...