Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjul sitter bom fast


M.B.2

Anbefalte innlegg

Hei alle.

Hjulet sitter bom fast. Prøvd slegga fra baksiden av dekket med null resultat.

Har også prøvd å kjøre en kort tur med hjulboltene sittende løst. Svingte fra side til side, bremsa med sving.

Som sagt sitter det bom fast!

 

Noen tips?

 

Takk for svar

 

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner med at det er en stålfelg som har rustet fast i navet?

 

Jeg har det problemet årlig på modern sin bil. Jeg bruker bare å slå med den største hammeren jeg har til det løsner. Husk klosse mellom.

... og puss godt rundt navet før du legger på et lag med kobberpasta.

 

/Ole

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis det er stålfelg så er det bare å slå i vei (innenfor rimelighetens grenser). Husk å slå på felgkanten og ikke dekket. Slår du på dekket skal det mye til å løsne.

Spray også rustløser rundt senterhull før du starter å slå.

Er det stålfelg kan du også slå forfra på felgen.

Uansett om du slår forfra eller bakfra så opplever jeg at det løsner lettere hvis jeg slår 2-3 slag, så roterer hjulet 1/4 runde og fortsetter slik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for alle svar

 

Hjulet var hardt å få på. Måtte skru det på plass med kraften fra hjulboltene når jeg skrudde de på. Diameteren på navet var en smule større enn diameter på felg, eller omvendt. Kanskje på grunn av rust og smuss(?)

 

Trodde ikke det kom til å bli så vanskelig å få av.

 

Takk for alle tips. Dersom noen av disse teknikkene ikke virker - noen som har et bud på hva man kan gjøre, eller det bare å ringe nærmeste verksted?

 

Mvh

Endret av magn_birk
Lenke til kommentar

KooPa79 har helt klart gjort dette før. Få en kompiss til å holde en trekloss mot felgen for deg og slå løs! Det kommer til å virke (Du trenger en slegge eller en tung øks),

 

(Men å tvinge et hjul på plass med hjulboltene trenger du kanskje ikke å gjøre flere ganger? :) )

 

Ole

Endret av Ole3
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg regner med at det er en stålfelg som har rustet fast i navet?

 

Jeg har det problemet årlig på modern sin bil. Jeg bruker bare å slå med den største hammeren jeg har til det løsner. Husk klosse mellom.

... og puss godt rundt navet før du legger på et lag med kobberpasta.

 

/Ole

Jeg gjorde det nå sist. Resultatet vil vise seg når sommerdekkene skal på.

Lenke til kommentar

Hadde samme problem i fjor vår med alle fire hjul. Etter diverse forsøk med slegge etc som ikke ga noe resultat, så ble løsningen å finne en stor parkeringsplass, løsne hjulbolter (ett dekk om gangen) så det er noen millimeter klaring til felgen og ta noen runder med hard bremsing til det løsner. Ha litt rustløser rundt boltene og inn mot navet før du går i gang.

Endret av LabWeiler
Lenke til kommentar

Takk for alle svar

 

Hjulet var hardt å få på. Måtte skru det på plass med kraften fra hjulboltene når jeg skrudde de på. Diameteren på navet var en smule større enn diameter på felg, eller omvendt. Kanskje på grunn av rust og smuss(?)

 

Trodde ikke det kom til å bli så vanskelig å få av.

 

Takk for alle tips. Dersom noen av disse teknikkene ikke virker - noen som har et bud på hva man kan gjøre, eller det bare å ringe nærmeste verksted?

 

Mvh

 

Når man skrur sammen noe med stor motstand så er det som regel noe galt. Ikke rart det sitter dønn fast nå 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her må du bruke Murphy!

Skru ut alle hjulboltene, og ta med en dame du vil imponere på langtur.

Da løsner garantert hjulet på verst tenkelig tidspunkt  :)

 

Akkurat som det ikke var sketchy nok det han allerede har gjort  :hmm:

 

Har også prøvd å kjøre en kort tur med hjulboltene sittende løst. Svingte fra side til side, bremsa med sving.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...