Gå til innhold

Kjøp av spill: Fysisk plate eller digital nedlasting?


Anbefalte innlegg

Skaffet meg nylig en PS4 Pro, men er litt plaget av støyen fra BD-spilleren (må ikke forveksles med viftestøy fra CPU/GPU: Støynivået er overraskende lavt).

 

Jeg har inntrykk av at spilleren faktisk støyer mer enn den jeg hadde i PS3 for en rekke år tilbake. Litt av problemet er at det tar relativt lang tid før spilleren spinner ned (tror det er snakk om minst 15 minutter). Da jeg f.eks. kjøpte Horizon Zero Dawn, ble spillet kopiert over til harddisken, og strengt tatt trenger vel spillet bare å sjekke at platen står i ved oppstart.

 

Så spørsmålet mitt er:

 

Er det anbefalt at man heller kjøper spillet digitalt fra PSN? Da trenger man ikke bruke BD-spilleren og man vil omgå støyproblemet.

 

Alternativt:

 

Finnes det noen måte å justere spindown-tiden på? Støyen hadde vært lettere å leve med dersom spilleren f.eks. stoppet å spinne etter 1 minutt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror gjerne nedlastningstiden på digitalt er litt lengre, men dette er det verd.

 

 

Du kjøper jo spillene på din PSN bruker - så lenge du har brukeren din så har du spillene dine. Veldig greit om man tenker på flytting, spilling med venner og slikt. Så er jo spillene ganske så ofte billigere på PS Store også. Greit med mindre CD'er, og til dem som er late så trenger dem ikke reise seg for å skifte spill. :)

 

Temmelig sikker på at du ikke kan justere spindown, men om du kjører spillene via PSN Store vil jeg tro at du får mindre støy.

Endret av Bad Dog
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som nevnt så kan en ikke justere noe.

 

Men ser ikke helt problemet? Det er kun første gang du installerer spillet at plata spinner lenge. Endel spill fortsetter å installere endel data mens du spiller også. Men når alt er kopiert så er det vel kun verifisering av plata som da spinner en stund før den stopper.

 

Digitalt er kjekt. Men ha i bakhode at digitale spill er låst til en konto og av null verdi. I sterk motsetning til fysiske spill som du står fritt til å gjøre som du vil med og som har en verdi i kroner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror gjerne nedlastningstiden på digitalt er litt lengre, men dette er det verd.

 

Nedlastningstiden er ikke noe problem (har relativt høy hastighet og har ikke noe imot å vente litt). For å si det slik: Det tar mye kortere tid å laste ned spillet enn å dra på nærmeste elektronikk/spill-butikk, og varen er alltid på lager :)

 

Den eneste fordelen ved å kjøpe fysisk (fra mitt ståsted) er at jeg kan selge spillet når jeg er ferdig (har ikke noe behov for å låne det vekk, osv.).

 

Nå har jeg allerede kjøpt spillet fysisk, men jeg vil sterkt vurdere å gå digitalt neste gang. Takk for tilbakemeldinger, du kom med noen gode argumenter for å velge digitalt.

 

 

 

Men ser ikke helt problemet? Det er kun første gang du installerer spillet at plata spinner lenge. Endel spill fortsetter å installere endel data mens du spiller også. Men når alt er kopiert så er det vel kun verifisering av plata som da spinner en stund før den stopper.

 

Digitalt er kjekt. Men ha i bakhode at digitale spill er låst til en konto og av null verdi. I sterk motsetning til fysiske spill som du står fritt til å gjøre som du vil med og som har en verdi i kroner. 

 

Som jeg var inne på i min første post så spinner platen ganske lenge (høres ut som en hårføner...) selv etter at spillet er installert. Dette skjer hver gang jeg starter spillet. Jeg hadde jo håpet på at spillet bare foretok en rask sjekk (står platen i?) ved oppstart, men dette er altså ikke tilfellet.

 

Ja, du nevner noen fordeler med fysiske spill som jeg har hatt i bakhodet. Jeg kjøpte f.eks. fysiske plater da jeg hadde PS3 for mange år siden og solgte spillene (eller byttet dem) etterpå.

 

Men når det gjelder PC-spill så sluttet jeg å kjøpe fysisk for mange år siden, og slik sett er det vel kanskje likegodt at jeg gjør det samme med PS4-spill. Jeg har ikke spilt konsollspill på mange år, og var faktisk ikke klar over at noen (eller mange?) PS-spill nå kan kjøpes digitalt på PSN.

Lenke til kommentar

Som jeg var inne på i min første post så spinner platen ganske lenge (høres ut som en hårføner...) selv etter at spillet er installert. Dette skjer hver gang jeg starter spillet. Jeg hadde jo håpet på at spillet bare foretok en rask sjekk (står platen i?) ved oppstart, men dette er altså ikke tilfellet.

 

Slik opplever jeg den også.

Unødvendig LANG spinnetid på et spill jeg har installert.

Bare jeg starter opp PS4 Pro med en plate i maskinen, og jeg ikke engang starter det spillet, synes jeg noen ganger den platen spinner HØYLYDT og veldig lenge.

 

Spill på plate gir annenhåndsverdi og mulighet for videresalg.

Spill på plate kan kjøpes billig på finn.no et par måneder etter release.

Spill på plate kan byttelånes med andre du kjenner.

 

Spill digitalt gjør at du har spillet ditt selv om det huset brenner ned, platen blir skadet/stjålet, eller forlagt.

Spill digitalt gjør det meget behagelig å bla i spillbiblioteket og startet nettopp det spillet.

Spill digitalt gjør at spillbiblioteket vokser og vokser, siden du alltid har spillene tilgjengelig via kontoen din.

Særlig i VR foretrekker jeg spill digitalt, da det å ta av hele VR-hjelmen, skru på lyset i rommet, lete etter og skifte plate, blir mye bal.

Da er det greit å bare gå ut i menyen, starte neste spill, uten å ta av seg hjelmen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Slik opplever jeg den også.

Unødvendig LANG spinnetid på et spill jeg har installert.

 

Kjekt å høre at jeg ikke er den eneste som sliter litt med dette (og ikke bare er en feil med min boks), selv om det naturligvis er kjedelig for oss begge :)

 

Fin oppsummering av pro/cons forresten. Jeg har upvotet alle som har tatt seg tid til å svare, takk for tilbakemeldinger!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde vell omlag 400 PS3 spill som jeg skulle kvitt meg med her for en stund siden på GameStop.

 

Tror jeg solgte dem rundt 20-40 hver, men dette var på GameStop, får sikkert mer om du henvender deg til Finn. Men føler ikke at 20kr er så allverdens, så jeg foretrekker digitalt. Men each to their own. :)

Endret av Bad Dog
Lenke til kommentar

Har bare kjøpt ett spill på plate siden jeg kjøpte PS4. Nå som jeg er blitt "opp-i-årene" betaler jeg gledelig for bekvemmelighet.

 

Jeg har aldri solgt et spill før, og jeg ønsker heller ikke å ta meg tid til det. Har jeg kjøpt et spill, så er det sunk cost - og da er det deilig å slippe CD (BR)-plate. Men så kjøper jeg ikke spill så ofte, heller.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Final Fantasy XV på plate siden det var billigere enn digitalt (go figure...) og angrer som en hund. Spillet blir installert men musikken skal tydeligvis streames rett fra plata. Sinnsykt irriterende at det ikke skal gå an å få en heldigital utgave ut i fra en BD...

 

Har kjøpt Horizon Zero Dawn digitalt og PS'en lager fortsatt ganske bra lyd, men det er kun fra kjølingen når den skrur seg av og på...

Lenke til kommentar

Varierer litt, for min del. Den viktigste faktoren er i grunn forventet verdi på spillet, og hvor viktig jeg synes det er å ha fysisk i samlingen min.

 

FIFA kjøper jeg for eksempel digitalt, nyeste Zelda er på disc. Å kjøpe Zelda digitalt er galematias for min del, all den tid visse spill holder seg, og etterhvert øker i verdi.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Final Fantasy XV på plate siden det var billigere enn digitalt (go figure...) og angrer som en hund. Spillet blir installert men musikken skal tydeligvis streames rett fra plata. Sinnsykt irriterende at det ikke skal gå an å få en heldigital utgave ut i fra en BD...

 

Eh, nei?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har hatt min PS4 i overkant av ett år nå og har utelukkende kun kjøpt digitale spill. Syns det er mye lettere å holde styr på. 
Eneste som er dumt med digitale versjoner er at man ikke kan ha flere brukere (feks til andre i familien eller lignende), du kan heller ikke byttelåne med venner eller selge de. 

Til PS3 kjøpte jeg så å si bare fysiske spill, og det ble somregel til at jeg ikke gadd å bytte, eller så rotet jeg de vekk. Var også redd for å skrape de opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...