Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Pusse opp garasje, har noen erfaringer med smartgulv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aluminium på gulvet?

Blir jo sikkert pent, men høres iskaldt ut om du ikke legger varmekabler under...

 

Ellers har de jo en del her: http://www.garasjegulv.no/

 

Tenkte aluminium på veggene, kanskje ikke kle de helt inn men bare en meter opp fra gulvet.

 

Men det hadde ikke vært så dumt med aluminiums-gulv heller, kaldt ja men skal ha sko på der uansett :)

Lenke til kommentar

Jeg ville heller satset på smartgulv,heller ha aluminium på veggene som du sier :)

Det kan bli kaldt selv med sko vil jeg tro. Og tror kanskje det kan bli litt mye å ha aluminium i hele garasjen.

 

Men igjen, kle inn vegger og gulv i aluminium så har du noe holdbart og uvanlig i det minste ;)

Lenke til kommentar

Det finnes flere som produserer slike garasjegulv, på andre siden av dammen regnes som regel Racedeck for å være det beste

 

Noe sier meg at du får Racedeck-platene for en brøkdel av prisen på eBay eller lignende, i forhold til her i Norge, å platene er jo plast og veier ikke all verden, slik at frakt er kanskje heller ikke så dyrt?

Lenke til kommentar

Hadde tenkt å pulverisere det og så inhalere det :)

Store mengder støv er vel å ta litt hardt i? 

Skal du se det på den måten vil vel alle gulv og byggematerialer være helsefarlige på en eller annen måte. Isolasjonen kan jeg se for meg vil støve mer, for ikke å snakke om svevestøv i allminnelig byluft.

Det er jo en akkumulerende virkning men jeg ser ikke for meg at gulvet skal bli en giftfelle.

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Hadde tenkt å pulverisere det og så inhalere det :)

Store mengder støv er vel å ta litt hardt i? 

 

Skal du se det på den måten vil vel alle gulv og byggematerialer være helsefarlige på en eller annen måte. Isolasjonen kan jeg se for meg vil støve mer, for ikke å snakke om svevestøv i allminnelig byluft.

 

Det er jo en akkumulerende virkning men jeg ser ikke for meg at gulvet skal bli en giftfelle.

Hvis du ser etter hva gulvprodusenter faktisk produserer av gulv så går det jo mest i epoxybelagte plater (Klikk laminat), rene tregulv eller gulvbelegg av plast (pvc, vinyl). Hvorfor ikke gå for fliser?

Lenke til kommentar

Alu skal en være forsiktig med. Det er faktisk bevist at får en mye alu i kroppen så kan det føre til problemer med helsa.

 

Helserisikoen knyttet til aluminium er svært liten, og det finnes nesten ingen tilfeller av sykdom beviselig relatert til inntak av aluminium, med noe svært få unntak av arbeidere i fabrikker og støperier som har fått i seg store mengder over lang, lang tid.

 

Man får generelt i seg borti 10 milligram aluminium hver dag gjennom mat.

Dette kommer av at en hel del matvarer produserer i anlegg hvor mange av komponentene er laget av eller inneholder aluminium, i tillegg tilsettes det i enkelte tilfeller ytterst små mengder aluminium i ting som mel, bakepulver, aspirin osv.

 

Målinger i andre deler av verden har vist at luften vi puster inn generelt inneholder 0.005 to 0.18 mikrogram per kubikkmeter luft.

Kun en liten del av dette absorberes av kroppen gjennom lungene.

 

Aluminiumsplater innvendig i hele garasjen, selv med piggdekk å kjøring ut og inn hele dagen, vil utgjøre akkurat null, nada, niks risiko for å få i seg for mye aluminium, det er faktisk nesten helt utenkelig.

 

Forøvrig kan jeg ikke se for meg at aluminium på gulvet er særlig pent eller holdbart, men nå var det vel snakk om aluminiumsplater på veggene, og dette er jo heller ikke uvanlig i enkelte industribransjer, og utgjør heller ingen helserisiko.

 

I en garasje er klikklaminat generelt lite egnet, med mindre man kjøper laminat beregnet for det, som koster deretter.

Det samme gjelder for fliser, det må være fliser som er beregnet for å kjøres på, som tåler frost og er lagt med frostfritt lim, med mindre garasjen alltid er oppvarmet.

Tregulv og vinyl er selvfølgelig uegnet dersom du skal bruke garasjen, med noen få unntak.

 

Epoxy er en mulighet, og selvfølgelig slike plastplater som Racedeck og Smartdeck, som altså ikke er PVC, men PP (polypropylen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...